خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی:

مدیریت عرضه و تقاضا یک اصل مهم در ساماندهی منابع آب است

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۳۹۲۶

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی با بیان اینکه مقوله مدیریت عرضه و تقاضا به عنوان یک اصل مهم در ساماندهی منابع آب شرب به شمار می‌رود، گفت: اولویت نخست این شرکت تأمین و توزیع آب سالم و بهداشتی و ارائه خدمات مطلوب به شهروندان است.

به گزارش ایلنا، حشمت‌الله عباسی در نشست تخصصی با محمدحسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، افزود: با این حال نسبت به وضعیت منابع آبی و ظرفیت‌های عرضه و تقاضای آب در نقاط مختلف استان، خدمات قابل توجهی به مشترکین شهری و روستایی ارائه شده است.

وی ادامه داد: شرایط بارندگی و منابع موجود آب در استان مرکزی ایجاب می‌کند که به منظور تداوم ارائه خدمات مطلوب‌تر در امر آب‌رسانی به شهروندان در این استان، مدیریت مصرف و نهادینه کردن فرهنگ مصرف صحیح آب در دستور کار قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی اظهار داشت: استفاده از ظرفیت پساب برای استفاده در حوزه صنایع و آبیاری فضای سبز از یک سو و همچنین بهره‌برداری صحیح از منابع آبی در استان و ضرورت صرفه‌جویی در مصرف آب از سوی دیگر، در راستای مقابله با تنش آبی بسیار ضرورت دارد.

عباسی با تأکید بر اینکه در راستای ارزش ذاتی و اقتصادی آب باید آگاهی‌بخشی عمومی صورت گیرد، تصریح کرد: صرفه‌جویی در مصرف آب و رعایت الگوی مصرف، یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است و باید از آن پیروی کرد.

وی بیان داشت: بنابراین امیداریم با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در امر آموزش و اطلاع‌رسانی، بتوانیم گام‌های مؤثری در حوزه ارتقای فرهنگ صرفه‌جویی در مصرف آب برداریم و آن را به یک اصل اجتناب‌ناپذیر تبدیل کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی به تشریح اقدامات صورت گرفته توسط این شرکت به منظور گذر از تنش آبی در برخی مناطق استان مرکزی پرداخته و تأکید کرد: نیاز آب شرب در استان مرکزی 35 شهر و حدود 863 روستای تحت پوشش را شامل می‌شود.

عباسی ابراز داشت: آب شرب استان مرکزی، 60 درصد آن از طریق آب‌های سطحی و 40 درصد آن نیز از طریق آب‌های زیرزمینی تأمین می‌شود. کیفیت این آب‌ها از سوی مرکز پایش و نظارت بر کیفیت آب شرب استان مورد بررسی قرار می‌گیرد و تأیید می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نیز در این نشست تخصصی با تأکید بر استفاده و توزیع بهینه و عادلانه منابع آبی، گفت: اجرای پروژه‌های اولویت‌دار در راستای کاهش خشکسالی توسط دستگاه‌های اجرایی به صورت جدی در حال پیگیری و اجرا است.

محمدحسن نامی با اشاره به اینکه کشت محصولات پرآب‌بَر، خسارات زیادی را به آبخوان‌ها وارد می‌کند، افزود: برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب برای تولید محصولات پرآب‌بَر، نه تنها خسارات جبران ناپذیری را به منابع آبی وارد می‌کند، بلکه زمینه ایجاد اثرات سوءزیست‌محیطی در منطقه را نیز فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه تغییر الگوی کشت تأثیرات بسیار زیادی بر فرایند مدیریت آب در شرایط بحرانی دارد، ادامه داد: جهاد کشاورزی با توجه به شرایط بحران آب باید نسبت به تغییر الگوی کشت، استفاده از آبیاری‌های نوین و فرهنگ‌سازی، اقدامات ترویجی را انجام دهد.

در این نشست، راهکارهای مقابله با پدیده خشکسالی و استفاده بهینه از منابع آبی استان مورد بررسی قرار گرفت. همچنین به بررسی و تبادل نظر پیرامون افت منابع آبی که در پی کاهش نزولات آسمانی رخ داده است، پرداخته شد.

همچنین در این نشست، برنامه‌ها و راهکارهای مناسب جهت خدمات‌رسانی مطلوب و مستمر در حوزه تأمین آب مورد نیاز، مقابله با بحران کم‌آبی و نحوه تأمین آب شرب مناطق دارای تنش ارائه شده و تصمیمات لازم در این خصوص اتخاذ شد.

این نشست، در راستای برنامه‌های ابلاغی از سوی استانداری مرکزی به منظور مقابله با تنش آبی در سال 1402 و ارائه گزارشات سازمان هواشناسی مبنی بر کاهش بارش‌های سالیانه و در نتیجه کاهش ذخایر آبی، برگزار شده است. 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز