خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد؛

قزوین نهمین استان در میزان اهدای خون است / شناسایی حدود هشت نفر با گروه خونی نادر در استان

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۸۵۰۶

مدیرکل انتقال خون استان قزوین گفت: متوسط اهدای خون کشور ۲۶.۵ در هزار است و قزوین با شاخص ۲۹.۲۳ بالاتر از متوسط کشوری قرار داشته و در رتبه نهم قرار داریم؛ البته قابلیت ارتقا به جایگاه چهارم را هم داریم.

عباس طالبیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین گفت: در سال گذشته میزان مراجعه برای اهدای خون ۸.۳۱، در حوزه بانوان ۳.۹ و در حوزه اهداکنندگان مستمر ۱.۶ افزایش داشت، البته در دو ماه ابتدایی امسال باتوجه به همزمانی نوروز با ماه رمضان کاهش مراجعه داشتیم.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین ادامه داد: ۶۰ درصد اهدا کنندگان خون در قزوین اهدا کنندگان مستمر هستند که مراجعه آن‌ها تا ۶۰ درصد افزایش یافت، میزان مراجعه بانوان هم از ۶ به ۶.۵ درصد رسیده است.

وی عنوان کرد: از ابتدای سال تا بیستم خرداد سال جاری ۹ هزار و ۱۱ نفر برای اهدای خون مراجعه کرده و ۷۱ درصد آن‌ها به تعداد ۸ هزار و ۴۶۶ نفر موفق به اهدای خون شدند.

این مسئول اظهار کرد: وضعیت استان از لحاظ ذخیره خونی خوب است و جزء استان‌های سبز هستیم، ۸۰ تا ۸۵ درصد خون در خود استان استفاده می‌شود و مقدار مازاد آن به شبکه ملی خونرسانی ارسال می‌شود و معین تهران هستیم.

استان به اتوبوس سیار خونگیری نیاز دارد 

وی با بیان اینکه در قزوین ۲ پایگاه ثابت و یک پایگاه سیار در آوج، بوئین زهرا و آبیک فعال است، گفت: درحال حاضر امکان پوشش بسیاری از مناطق مانند الموت و شهرهای اطراف را نداریم و از این رو داشتن اتوبوس سیار برای استان ضرورت دارد.

طالبیان ادامه داد: تامین اتوبوس به ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و برای آن با مسئولین استانی و خیرین درحال رایزنی هستیم، تجهیز آن هم به حدود ۵ میلیارد اعتبار نیاز دارد که توسط اعتبارات ملی تامین می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی بیمارستان ۷۰۰ تخت خوابی و مرکز توریست درمانی، نیاز به خونگیری افزایش می‌یابد و ساده‌ترین راه برای افزایش اهدا، تسهیل دسترسی هم استانی‌ها به مراکز است که با اتوبوس سیار این چالش حل می‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین گفت: ایران در خاور میانه تنها کشوری است که عضو انجمن گروه‌های خونی نادر است و در استان ۷ تا ۸ نفر با گروه خونی نادر شناسایی شده‌اند که خون‌های اهدایی آن‌ها در بانک خون فریز و نگهداری می‌شود، در چند وقت اخیر هم یکی از گروه‌های خونی نادر در استان به خون نیاز داشت که دو واحد اهدایی به او تزریق شد.

وی با تاکید بر نقش اهدای خون توسط بانوان گفت: قزوین در اهدای خون بانوان بالاتر از میانگین کشوری قرار دارد، البته هنوز هم به افزایش اهدای خون در بانوان نیاز داریم. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز