خبرگزاری کار ایران

یک مسئول خبرداد:

پنجمین همایش روز جهانی خاک در چهارمحال و بختیاری برگزار می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۶۲۷۰

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری از برگزاری پنجمین همایش استانی روز جهانی خاک با شعار«خاک،سرآغاز غذا»خبر داد.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان غلامرضا ذاکری اظهارداشت: این همایش در آذر ماه سال جاری در سالن اجتماعات شهید حاج قاسم سلیمانی سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار خواهد شد.

وی تخریب خاک را سرآغاز بحران‌های اجتماعی دانست و افزود: مساحت ایران حدود ۱۶۵میلیون هکتار است و از آنجایی که کشور در یک اقلیم خشک و نیمه‌خشک قرار دارد، از این‌رو از لحاظ کیفی و کمی با محدودیت‌های شدید منابع پایه خاک مواجه هستیم، به‌گونه‌ای که اگر به حدود ۵۰ میلیون هکتار از اراضی کشور آب لازم اختصاص داده شود، قابلیت توسعه کشاورزی را دارند، ولی با توجه به محدودیت منابع آب در حال حاضر اراضی در چرخه تولید ایران بالغ بر ۱۸.۵میلیون هکتار است.

ذاکری بیان کرد: متاسفانه  میزان فرسایش خاک در کشور بالا است، که دلیل آن تغییرات اقلیم، شرایط بارندگی و عدم رعایت برخی اصول فنی است واین امر سبب شده که فرسایش خاک در ایران سالانه به حدود ۱۶تن در هکتار برسد در حالی که در دنیا متوسط فرسایش خاک حدود ۶تن در هکتار است.

وی تصریح کرد: روند فرسایشی تنها منحصر به اراضی زراعی نیست بلکه در جنگل‌ها، تپه‌ها، مراتع، دامنه‌ها و کوه‌ها شاهد پدیده هستیم. و یکی از بی‌پناه‌ترین حوزه‌های محیط زیست در کشور ما خاک‌ها هستند که روزبه‌روز متروک‌تر و مهجورتر می‌شوند. 

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: این همایش با شعار جهانی "خاک، سرآغاز غذا "به اهمیت خاک از جنبه های مختلف از جمله تغذیه خاک، حفظ خاک، بررسی عوامل حفاظت از خاک، بررسی راهکارهای حفاظت از خاک فرسایش، حفاظت، حاصلخیزی، تغذیه و آلودگی خاک خواهد پرداخت.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز