خبرگزاری کار ایران

یک مسئول خبرداد؛

بی‌آبی، ذخیره سد زاینده‌رود/خارج کردن نیروگاه برق آبی اصفهان از مدار/دامن زاینده‌رود در دست بی‌آبی

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۷۲۰۹

مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور میزان پرشدگی سد زاینده‌رود در استان اصفهان را حدود 12 درصد اعلام کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، با وجود گذشت 24 روز از اولین ماه فصل پاییز، هنوز آسمان کشور و اصفهان لب باز نکرده و هیچ رحمت الهی نازل نشد است.

فیروز قاسم‌زاده مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور نیز اعلام کرده میزان پرشدگی سد زاینده‌رود در استان اصفهان حدود 12 درصد است. براساس آخرین آمار اعلام‌شده توسط دفتر مطالعات پایه منابع آب، از _یکم تا شانزدهم مهرماه_ حجم آب پشت سد زاینده‌رود به ۱۵۴ میلیون مترمکعب رسیده که برابر ۱۲ درصد از حجم سد بوده و نسبت به سال گذشته ۲۴ درصد کاهش را ثبت کرده است.

 بررسی وضعیت ورودی سدهای کشور نیز بهتر از زاینده‌رود نبوده و نشان می‌دهد که ورودی به مخازن در سال آبی جاری به 600 میلیون مترمکعب رسیده که نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته 18 درصد کاهش دارد.

به گفته قاسم‌زاده ذخایر سدهای استان تهران، سدهای استان خوزستان و سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه در شرایط فعلی به ترتیب حدود 19 درصد، 44 درصد و 30 درصد است.​

خارج کردن نیروگاه برق‌آبی اصفهان از مدار

خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی شدت یافته به طوری که نیروگاه برق آبی اصفهان از مدار خارج شده است. محمود چیتیان معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اعلام خارج شدن نیروگاه برقی آبی سد زاینده‌رود اصفهان تایید کرد که چهارشنبه بیستم مهرماه تنها نیروگاه برق‌آبی اصفهان به‌ طور کامل از مدار خارج‌شده است.

وی اضافه کرده که با توجه به کاهش تراز آب دریاچه سد زاینده‌رود و خارج شدن نیروگاه از مدار، برای‌ تأمین آب موردنیاز مجبور به خروج آب از دریچه‌های تحتانی سد شده اند و در این راستا نمونه‌برداری برای آزمایش‌های مربوطه و کنترل کیفی به صورت روزانه انجام می‌گیرد.

با توجه به پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر کم‌بارشی فصل پاییز 1401 و به‌تبع آن کاهش ورودی‌ها به مخازن سدها آنچه مشخص و مبرهن است، صرفه‌جویی در مصرف آب امری ضروری است. چراکه خشکسالی ادامه دارد و خبری از بارندگی قابل ملاحظه‌ای نیست.

انتهای پیام/
سمیه مسرور
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز