خبرگزاری کار ایران

یک مسئول در جهاد کشاورزی مطرح کرد؛

بزرگترین مشکل استان خراسان رضوی، کمبود آب است

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۶۶۶۵

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بزرگترین مشکل استان را کمبود آب دانست و گفت: ما باید ۲/۷ میلیارد مکعب آب داشته باشیم که در حال حاضر که به آخر خط رسیدیم ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب وجود دارد که باعث افت آب شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، غلامحسین ساربان  در مراسم روز مزرعه در بخش رخ تربت حیدریه گفت: خراسان رضوی ۱۱ میلیون و ۶۴۰ هزار عرصه هکتار وسعت دارد که سه و نیم میلیون هکتار استعداد کشاورزی دارد که عملا یک میلیون هکتار کشاورزی صورت می‌گیرد و عددی که در دنیا کشاورزی صورت می‌گیرد ۱۱ درصد است و در استان ما ۹ درصد بوده که تقریبا متناسب با دنیا هستیم. 

وی بزرگترین مشکل استان را کمبود آب عنوان کرد و گفت : ما باید  ۲/۷ میلیارد مکعب آب داشته باشیم که در حال حاضر که به آخر خط رسیدیم ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب وجود دارد که باعث افت آب شده است که باعث شده کشاورزان به سمتی حرکت کنند که ۲۰۰ هزار و ۷۲۰ هکتار محصولات زراعی و آبی استان کم شود که ۱۱۴هزار هکتار از گندم، ۱۵ هزار هکتار از جو، ۲۶ هزار هکتار از پنبه و ۳۱ هزار هکتار چغندر کم شده است، همچنین ۲۱ هزار باغ پسته و ۹۱ هزار هکتار زعفران در سطح استان داریم  که بخشی به گیاهان دارویی اختصاص دارد. 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: یکهزار و۱۰۰ هکتار سطح زیر کشت چغندر قند در سطح شهرستان تربت حیدریه داریم که میانگین تولید آن ۶۰ تن است که یکی از پتانسیل های تولید در سطح استان است. 

ساربان تصریح کرد: در خراسان رضوی ۷ کارخانه روزانه ۱۷ هزار تن چغندر نیاز دارند که درحال حاضر ۱۸ هزار تن چغندر برداشت می‌شود. 

ساربان افزود: در سالیان اخیر با محدودیت‌های پیش رو در تامین و برداشت منابع آبی و بهبود قیمت این نوع محصولات، بسیاری از کشاورزان تمایل دارند تا اقدام به کشت محصولات کم آب طلب با ارزش اقتصادی بالا کنند.

وی ادامه داد: گیاهان دارویی از دسته محصولاتی هستند که با کمترین نیاز آبی می‌توانند رشد کنند و محصولات خوبی داشته باشند که همین سبب شده است تا بسیاری از کشاورزان برای کشت انواع گیاهان دارویی رغبت زیادی داشته باشند اما باید توجه داشت که خشکسالی در این بخش نیز همانند سایر بخش های کشاورزی، صدمات و لطماتی برجای گذاشته است.

 حسین محمدی رئیس جهاد کشاورزی تربت حیدریه نیز گفت: این شهرستان و بالاخص بخش رخ یکی از پتانسیل های خوب کشاورزی است وسطح زیر کشت چغندر در شهرستان ۳ هزار و۱۰۰ هکتار با میانگین تولید ۶۰ تن بوده  که تولید کلی آن در حدود ۱۸۵ هزار تن است که یکی از پتانسیل های تولید چغندر در سطح استان خراسان رضوی است. 

وی تصریح کرد: در راستای بحث آبیاری شهرستان ۳۵ هزار هکتار اراضی  آبیاری نوین توانستیم ۲۳ هزار هکتار از اراضی را تحت فشار آبیاری نوین قرار دهیم که رتبه یک استان را بدست آوردیم. 

محمدی تاکید کرد: در بحث چغندر قند یکهزار و۴۵۰ هکتار آبیاری به صورت نوار تیپ ، ۷۵۰ هکتار به صورت بارانی انجام شود. استفاده از نشاء چغندر باعث کاهش یک سوم استفاده بذر می‌شود و از مزایای آن کاهش سرمازدگی، صرفه جویی آب ومبارزه با علف های هرز است. 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز