خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

موردی از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در آذربایجان غربی مشاهده نشده است

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۶۶۵۱

مدیرکل دامپزشکی استان آذربایجان غربی گفت: تا کنون موردی از ابتلاء به بیماری تب کریمه کنگو در استان گزارش نشده است.

سید امید خلیل زاده در گفت و گو با ایلنا، با اشاره اینکه یکی از بیماریهای ویروسی خطرناک و  مشترک بین انسان و دام، بیماری تب خونریزی دهنده کریمه_کنگو است گفت:  هر ساله با شروع فصل گرما و افزایش فعالیت کنه ها شاهد بروز مواردی از آن در کشور هستیم.

خلیل زاده افزود: ویروس این بیماری طیف وسیعی از حیوانات اهلی و و حشی از جمله: گاو، گوسفند، بز و حتی شترمرغ را آلوده می کند و از آنجایی که در دام علایم بالینی مشخصی ندارد به صورت ظاهری در آنها قابل تشخیص نیست.

مدیر کل دامپزشکی استان خاطر نشان کرد: این بیماری  در انسان  به صورت حاد و حتی کشنده بروز پیدا می کند که معمولا با علایمی از قبیل تب، لرز و درد عضلانی، سردرد، گیجی، درد و قرمزی چشم و حساسیت به نور  شروع شده و پس از چند روز به شکل خونریزی در مخاطات و پوست و اعضاء مختلف بدن از قبیل بینی، دهان، مجاری ادراری، روده، رحم و .. ادامه پیدا می کند و چنانچه بیمار سریعاً تحت درمان قرار نگیرد می تواند منجر به مرگ وی شود. 

وی ادامه داد : خوشبختانه تا کنون موردی در خصوص ابتلاء  و یا فوتی براثر بیماری تب کریمه کنگو در استان گزارش نشده است.

 خلیل زاده تصریح کرد:  با توجه به مشترک بودن بیماری تب کریمه کنگو و انتقال آن از دام به انسان از عموم شهروندان و هم استانی های عزیز درخواست می شود تا با رعایت اصول بهداشتی از قبیل: سم پاشی منظم و دوره ای دام و دامداری، خودداری از له کردن کنه ها با دست، استفاده از دستکش و سایر لوازم حفاظت شخصی هنگام ذبح و خرد کردن گوشت دام اقدام کنند.

مدیر کل دامپزشکی استان از شهروندان خواست؛ گوشت و آلایش دام ذبح شده را پیش از مصرف حداقل به مدت ۲۴ ساعت در یخچال (دمای ۴-۰ درجه سانتیگراد) نگهداری کنند.

خلیل زاده در خاتمه به شهروندان توصیه کرد؛فراورده های دامی مورد نیاز خود را از مراکز مجاز و معتبر تهیه کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز