خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

ضرورت احداث کتابخانه مرکزی در سبزوار/ مباحث حوزه کتاب و کتابخوانی جزو اولویت های اجرایی مسئولین نیست

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۵۹۸۰

رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان سبزوار گفت: در دسترس نبودن کتاب و منابع خواندنی و فضاهای عمومی به ویژه در حاشیه شهر و روستاها از مشکلات حوزه کتاب و کتابخوانی این شهرستان است.

معصومه فلاحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اینکه فضا و سرانه مناسب برای مطالعه در هر شهر باید ۷۰۰۰ متر باشد گفت: طبق برنامه پنجم توسعه باید تا پایان سال ۱۴۰۰ فضای مطالعه در شهرستان چیزی حدود ۷ هزار متر باشد که ما با ۳ هزار و ۷۰۰ متر فضای موجود کتابخوانی، با آن مقدار استاندارد و تعریف شده بسیار فاصله داریم.

وی با تاکید بر اینکه احداث هر چه سریع تر کتابخانه مرکزی باید جزو ضروریات برنامه های اجرایی مسئولان سبزوار باشد اضافه کرد: در شهری مانند نیشابور این مهم با همکاری نمایندگان شهر و از دیگر منابع مثل محل پایتختی کتاب صورت گرفته است، نمایندگان این شهر ۲ با رقم دو میلیارد شروع احداث کتابخانه مرکزی در این شهر را انجام داده اند اما در سبزوار اینگونه نیست و هنوز منابع این احداث نیز مشخص نیست.

فلاحی ادامه داد: بیشترین درخواست نهاد کتابخانه های سبزوار از مسئولین، فراهم کردن زیرساخت های لازم برای این امر است، اداره کتابخانه عمومی سبزوار فقط بهره بردار است و مجری طرح نیست اما بیشتر فشارها به این نهاد وارد است.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان سبزوار همچنین گفت: اکثرکتابخانه های شهرستان توسط خیرین واگذار شده اند و یا ساختمان و فضای جدید و مجهز ندارند و نیازمند تعمیرات اساسی هستند.

وی با اشاره به اینکه بخش کودکان و نابینایان نیز نیازمند توجه و تجهیز امکانات است افزود: در دسترس نبودن کتاب و منابع خواندنی و فضاهای عمومی به ویژه در حاشیه شهر و روستاها از مشکلات حوزه کتاب و کتابخوانی شهرستان است. از خیرین می‌خواهیم در روستاها و مناطق کم برخوردار فضاهایی را در اختیار اداره کتابخانه ها بگذارند تا بتوانیم به صورت حداقلی در این مناطق به صورت مشارکتی همکاری کنیم.

فلاحی با ذکر این نکته که به دلیل عدم حمایت های لازم از صنف فرهنگی و افراد مشغول به حرفه کتابداری و کتابفروشی شاهد تعطیلی بسیاری از کتابفروشی ها هستیم گفت: مباحث حوزه کتاب و کتابخوانی جزو اولویت های اصلی مسئولین شهر نیست و شهرداری نیز منابع لازم جهت تحقق  قانون یک درصد (در اختیار قرار گذاشتن یک درصد از بودجه فرهنگی شهرداری ها برای ساخت کتابخانه مرکزی و تجهیز کتابخانه ها) را به صورت قطره چکانی در اختیار می‌گذارد.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی سبزوار در خصوص نگهداری نسخ قدیمی، تاریخی و خطی نیز گفت: مراجعه کنندگانی که به این نهاد برای واگذاری کتاب های خطی و نسخ قدیمی خود مراجعه می‌کنند به موزه ها یا آستان قدس رضوی ارجاع داده می‌شوند چرا که سبزوار هنوز فضایی برای آرشیو و نگهداری اینگونه از کتاب های ارزشمند را ندارد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز