خبرگزاری کار ایران

گزارشی از ذوب آهن اردبیل؛

بسته شدن درهای کارخانه بر روی کارگرانی که ۴ ماه حقوق نگرفته‌اند

asdasd
کد خبر : ۱۷۳۵۵۵

هرچند در نهایت کارفرمای این واحد صنعتی درهای بسته کارخانه را به روی کارگران گشود اما کارگران همچنان خواهان پیگیری مطالبات خود هستند / دلیل اعتراضات اخیر کارگری در این کارخانه، تعلیق قرارداد کار نمایندگان قانونی کارگران برای پی‌گیری تاخیر چند ماهه در پرداخت حقوق کارگران عنوان شده است.

فعالان کارگری در اردبیل خبر داده‌اند که کارفرمای کارخانه ذوب آهن این استان در واکنش به اعتراضات صنفی اخیر کارگران، درهای کارخانه را برای جلوگیری از ورود ۲۵۷ کارگر این کارخانه بسته است اما پس از چند ساعت چالش، سرانجام کارگران موفق به حضور در کارخانه شده‌اند.

«مقصود مهجورنیاری» رئیس انجمن صنفی کارگران ذوب آهن اردبیل در گفتگو با ایلنا دلیل اعتراضات اخیر کارگری در این کارخانه را تعلیق قرارداد کار نمایندگان قانونی کارگران برای پی‌گیری تاخیر چند ماهه در پرداخت حقوق کارگران اعلام کرد.

این فعال کارگری درباره قطع ناگهانی سرویس‌های حمل و نقل کارگران این کارخانه توضیح داد: پس از آنکه کارگران در آخرین شیفت کاری یکشنبه برای مطالبه حقوق قانونی خود از جمله بازگشت به کار اعضای انجمن صنفی، نمایندگانی را برای مذاکره با کارفرما انتخاب کردند، کارفرما در مواجهه، از صبح روز دوشنبه بطور ناگهانی سرویس های رفت و آمد کارگران را که عمدتا از راه‌های دوری می‌آیند قطع کرد و درهای کارخانه را به روی آنها بست.

رئیس انجمن صنفی کارگران ذوب آهن اردبیل درباره سرانجام این چالش صنفی گفت: پس از آنکه کارگران کارخانه ذوب آهن اردبیل با بسته بودن درهای کارخانه مواجه شدند، در مقابل ساختمان اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی اردبیل تجمع آرامی را برپا کردند.

به گفته این فعال صنفی، هرچند در نهایت کارفرمای این واحد صنعتی درهای بسته کارخانه را به روی کارگران گشود اما کارگران همچنان خواهان پیگیری مطالبات خود هستند.

مهجورنیاری در پایان گفت: کارفرمای این واحد صنعتی در ماه های اخیر دو بار در رابطه با پرداخت هرچه زودتر مطالبات کارگران به مقامات اجرایی و نظارتی تعهد داده است.

تاخیر ۴ ماهه در پرداخت حقوق کارگران

«مرتضی مقدم» دبیر خانه کارگر اردبیل، در رابطه با اعتراضات اخیر کارگران به ایلنا گفت: تعلیق قرارداد اعضای انجمن صنفی در حالی در کارخانه ذوب آهن اردبیل رخ داده است که تمامی کارگران این کارخانه با وجود انجام سه شیفت کاری نزدیک به ۴ ماه دستمزد و حق بیمه طلبکارند.

وی با اشاره به اینکه در این واحد تولیدی، انجمن صنفی کارگری به عنوان تشکل صنفی قانونی وظیفه پیگیری مطالبات صنفی کارگران را برعهده دارد، از وضعیت نامعلوم شغلی اعضای این تشکل صنفی کارگری انتقاد کرد.

این فعال کارگری در عین حال گفت: شرایط پیش آمده برای کارگران کارخانه ذوب آهن اردبیل در حالی است که کارفرمای این واحد صنعتی مدعی مطلوب بودن وضعیت تولید خود است.

گفتنی است منابع کارگری ایلنا در کارخانه ذوب آهن اردبیل مدعی‌اند وضعیت پیش آمده برای کارگران ذوب آهن اردبیل از آن جهت قابل تامل است که حجم تولید ماهانه در این واحد صنعتی تا سقف ۵ هزار تن برآورد می شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز