خبرگزاری کار ایران

در کارگاه مهارت‌های زندگی فرهنگسرای فردوس عنوان شد؛

خود تشویقی اعتماد به نفس جوانان بالا می‌برد

کد خبر : ۵۲۵۴۶

دوره نوجوانی دوره گذار است چرا که فرد هنوز دوره کودکی را ترک نکرده و هنوز به بزرگسالی نرسیده است. نوجوان در این دوران می‌خواهد که ابتدا الگویش را از خانواده و محیط خانه انتخاب کند، اما گاهی خانواده در این امر کوتاهی می‌کنند.

ایلنا: فرهنگسرای فردوس در ادامه سلسله جلسات مهارت‌های زندگی به موضوع "کلیدهای رفتار با نوجوانان"با حضور دکتر احمدبرجعلی استاد دانشگاه و متخصص و مشاور ارشد روانشناسی پرداخت.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای فردوس، در ابتدای این کارگاه دکتر برجعلی درخصوص دوران شکل‌گیری شخصیت، گفت: دوران نوجوانی (12-8 سال دوره پیش نوجوانی است و 18-12 سال نوجوانی) را می‌توان دوران الگوپذیری و یا به عبارتی دوران شکل‌گیری شخصیت نام برد. در این حالت شخص نه کودک است و نه جوان؛ نوجوان در این سن از اطرافیان و اشخاص مورد علاقه اش الگو می‌گیرد.

وی افزود:در این دوران خانواده یا می‌تواند حامی و راهنمای او باشد و یا می‌تواند تنها او را نهی کند و بگوید این کار را بکن، این کار رانکن،نوجوان در این دوران می‌خواهد که ابتدا الگویش را از خانواده و محیط خانه انتخاب کند، اما گاهی خانواده در این امر کوتاهی می‌کنند.

دکتر برجعلی بیان داشت: نوجوانی مسیر اعتلای فرد است که هدف خود را در این مسیر پیدا می کند و همینطور می تواند مسیر انحراف نیز مورد انتخابش باشد. والدین می خواهند در نوجوانی رفتار محدود کردن را کم کنند، در صورتیکه زیاد کنترلی و کم کنترلی برای نوجوان آسیب زا است.

این کارشناس روانشناسی درباره یکی از رفتارهای پر خطر که نوجوانان را تهدید می کند اظهار داشت: متأسفانه یکی از رفتارهای پرخطر که نوجوانان را به شدت تهدید می کند، موضوع اعتیاد است. نوجوانان با عوامل پرخطر و عوامل حمایتی روبرو هستند و عوامل پرخطر عواملی است که فرد را مستعد خطر می کند و عوامل حمایتی عواملی است که نمی گذارند به فرد آسیب برسد و متأسفانه در خانواده هایی که عوامل حمایتی و ارتباط عاطقی صورت نمی پذیرد، تنش های زیادی وجود دارد.
دکتر برجعلی در تکمیل سخنانش اضافه کرد: دوره نوجوانی دوره گذار است چرا که فرد هنوز دوره کودکی را ترک نکرده و هنوز به بزرگسالی نرسیده است. در کودکی تفکر عینی است ولی نوجوانان تفکرات انتزاعی در حوزه های اجتماعی، عاطفی، منطقی و... دارند. یادگیری حالت انتقالی پیدا می کند.

این مدرس دانشگاه در خصوص کلیدهای پیشرفت در دوران نوجوانی یادآور شد:
1-همانطور که می دانیم مهربانی و محبت همه چیز را درمی نوردد، بنابراین نباید والدین در این دوران تحکمی برخورد کنند زیرا در نوجوانی خودپیروی شکل می گیرد.
2-دوست داشتن نوجوان در درون پدر و مادر حبس می شود. نوجوان باید بشنود و لمس کند. دوست داشتن باید عینی باشد.
3-از راه رنجاندن و آزردن نوجوان نمی توان او را به راه درست بودن و درست رفتار کردن کشاند.
4-در نوجوانی باید تدابیری اتخاذ کنیم تا او را به سمت آن اهداف بکشانیم. چون بلندمدت و خشک است، از تدابیر نوجوان پسند استفاده کنیم. با او همخوانی کنیم نه اینکه روی تضادها بایستیم. خیلی از خانواده ها به دلیل نیت خیر از نوجوان خود دور هستند. باید روی مشترکات ایستاد چون نوجوان خود در تضاد است. والدین باید در قالب بازی و با رندی و در درازمدت به هدف خود برسند.

برجعلی در مورد موضوع کنترل نوجوانان گفت: یکی از دلایلی که نوجوانان به سمت کارهای خطا و اشتباه می روند، کنترل ضعیف است. تربیت صحیح، مراقبت و کنترل می خواهد. کنترل باید نامرئی باشد، به گونه ای که والدین باید محترمانه و رندانه نفس فرزند را بگیرند، لیکن تمرکز بر همخوانی و همفکری نیز باید داشته باشند. لذا توصیه می شود هرجا که تعارض دیدید، جا خالی بدهید در واقع باید مدیریت زمان را به خوبی یادبگیرید و هدفمند کار کنید.

وی در پایان در مورد راهکارهای مربوط به بالا بردن و تقویت اعتماد به نفس نوجوانان که باید مدنظر والدین قرار گیرد خاطرنشان کرد:
ـ برای بچه ها تصویر سازی کنیم البته تصویر سازی مثبت تخیل خوب و مثبت از اینکه تو در آینده در این جایگاه قرار خواهی گرفت.
ـ با منفی بافی بچه ها شدیداً مخالفت کنیم. امیدواری را در آنها هر روز تقویت کنیم.
ـ یادآوری اعتماد به نفس بالا برای آنها داشته باشیم. دائماٌ حرکت رو به جلو را برای آنها یادآوری کنیم. آرمان برای آنها ایجاد کنیم. نوجوانان را تشنه چالش کنیم و وقتی محقق شد هدف های جدیدی برای آنها ایجاد کنیم.
ـ تشویق های پایدار و مستمر داشته باشیم. تشویق کنیم غر نزنند. ایراد نگیرند. چون انرژی آنها پایین
می آید. با نق زدن انرژی تمام می شود.
ـ با روش های ساختار دار و سازماندهی نظام دار مسیر را برای آنها برنامه ریزی کنیم این برنامه ریزی باید دقیق و موشکافانه باشد.
ـ تصمیم گیری قاطعانه به آنها بیاموزیم. نقشه های احتمالی آنهاچگونه باید باشد.
ـ ذهن خوانی. به بچه ها ذهن خوانی را یاد بدهیم تا در مقابل تصمیم ها و اندیشه ها چگونه مدیریت کنند. مونولوگ اگر منفی بود، با خود صحبت کنند و آن را مثبت کنند. اساس اعتماد به نفس در ذهن خوانی است. آدمی که در دورن خود شکست بخورد، در بیرون هم در کارها شکست می خورد. به بچه ها یاد بدهیم شکست انسان در ذهنیت اوست.
ـ خودبخشایشی صمیمانه. یاد بگیرند خود را ببخشند. با رفتارهای خودتنبیهی خود مبارزه کنند. از اشتباهات خود پند بگیرند.
ـ از موفقیت هایشان لذت ببرند. تشویق کنید حتی موفقیت های کوچک را جشن بگیرند چرا که خودتشویقی اعتماد به نفس را بالا می برد.

در پایان برجعلی به سوالات مکتوب و شفاهی شرکت کنندگان پاسخ داد.

 

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز