خبرگزاری کار ایران

کرمی در نشست رسانه‌ای دومین جشنواره تئاترشهر مطرح کرد:

رویکرد اصلی توجه به استعدادهای جوان است

asdasd
کد خبر : ۹۴۸۶۱

سالن‌های موجود در فرهنگسراهای ما چندمنظوره هستند که اجرای نمایش‌های صحنه‌ای را دچار مشکل می‌کند‌ و من امیدوار هستم با ساخت و ساز‌هایی که درحال انجام است این معضل نیز در دوره آینده برطرف شود.

ایلنا: نشست رسانه‌ای دومین جشنواره تئا‌تر شهر ظهر امروز سه شنبه (۱۴ مرداد) با حضور شهرام کرمی(دبیر جشنواره) و سیدقاسم ناظمی(معاون سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران) برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، ناظمی در ابتدا با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌ برای برگزاری دومین دوره جشنواره تئاترشهر پس از سال گذشته آغاز شد، گفت: این برنامه در تقویم سازمان برای اردیبهشت ماه دیده شده بود که به دلیل تقارن با ایام برگزاری انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری ناچار شدیم زمان را تغییر دهیم. سال گذشته با کمک بسیار خوب فرهنگسرا‌ها برای اولین بار جشنواره را برگزار کردیم که استقبال هنرمندان از دومین دوره نشان دهنده این مدعاست.
وی با تاکید بر اینکه ۶۵۰ گروه متقاضی شرکت در دومین جشنواره تئا‌تر شهر بودند، ادامه داد: یکی از اهداف مهم ما در سال گذشته پررنگ کردن تئا‌تر در فرهنگسرا‌ها بود که امسال نیز ادامه پیدا می‌کند، همچنین با تاسیس مرکز خانه تئا‌تر فرهنگسرای شفق تلاش می‌کنیم هنر نمایش هرچه بیشتر در سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران رونق پیدا کند.
معاون سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران همچنین به برگزاری مراسم نجلیل در اختتامیه اشاره کرد و گفت: در جشنواره امسال تلاش می‌کنیم از دو چهره که خدمات شایانی در جهت رونق هنر نمایش انجام دادند تجلیل به عمل بیاوریم که در همین راستا از استاد علی نصیریان به عنوان چهره سر‌شناس هنر تئا‌تر کشور و همچنین حسن موذنی یکی از کار‌شناسان سازمان در حوزه فرهنگسرا‌ها در مراسم اختتامیه تجلیل خواهد شد.
ناظمی در پایان صحبت خود عنوان کرد: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تلاش می‌کند به حداقل وظایف خود در رونق هنر نمایش عمل کند و ما در دومین دوره رویکرد ویژه‌ای به استعدادهای جوان خواهیم داشت چراکه معتقد هستیم متولی رسیدگی به هنرمندان حرفه‌ای تئا‌تر و بزرگان این رشته برعهده نهاد دیگری است.
شهرام کرمی(دبیر جشنواره تئا‌تر شهر) با اشاره به هدف برگزاری این رویداد گفت: جشنواره تئا‌تر شهر امروز دیگر تثبیت شده و اصلی‌ترین جشنواره تئا‌تر در سازمان فرهنگی و هنری محسوب می‌شود که از ترکیب شش رویداد تئاتری دیگر که در گذشته زیر نظر این نهاد برگزار می‌شد؛ حاصل شده است، اما تلاش کردیم عنوان جشنواره‌های گذشته را در بخش‌های جشنواره تئا‌تر شهر حفظ کنیم.
وی با اشاره به حذف جشنواره بانوان، افزود: به دلیل اهمیت نقش و تاثیر بانوان در هنر نمایش ترجیح دادیم این رویداد را به عنوان یکی از بخش‌ها درنظر نگیریم چراکه جا دارد در عنوان کلی‌تر و به صورت یک جشنواره جدی برگزار شود که باید برای برگزاری آن برنامه ریزی‌هایی صورت گیرد.
کرمی در ادامه به مشکلات ناشی از کمبود سالن حرفه‌ای در فرهنگسراها اشاره کرد و گفت: سالن‌های موجود در فرهنگسراهای ما چند منظوره هستند که اجرای نمایش‌های صحنه‌ای را دچار مشکل می‌کند‌ و من امیدوار هستم با ساخت و ساز‌هایی که در حال انجام است این معضل نیز در دوره آینده برطرف شود.

این مدیر ادامه داد: فرهنگسراهای ارسباران، ‌شفق، ‌بهمن و ابن‌ سینا جدی‌ترین عملکرد را درخصوص تئا‌تر بزرگسالان برعهده داشته‌اند که در جشنواره نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند و جا دارد اشاره کنم در دوره جدید سالن‌های مهر و ماه حوزه هنری، ‌تالار هنر و برج میلاد در کنار ما خواهند بود اما به طورکل در زمینه زیرساخت برای اجرای آثار نمایش صحنه‌ای با کمبود فضا مواجه هستیم.
دبیر دومین جشنواره تئا‌تر شهر به رویکرد اصلی جشنواره در توجه به استعدادهای جوان تاکید کرد و افزود: اگر هنرمندانی مانند حمید پورآذری و فرهاد تجویدی در میان اسامی شرکت کنندگان حضور دارند به این دلیل است که رویکرد این افراد استفاده از استعدادهای جوان و تعامل با آن‌ها بوده و چنین کارکردی مدنظر ما قرار دارد.
وی ادامه داد: ۶۵درصد گروه‌های حاضر در جشنواره از دل کانون‌های نمایشی فرهنگسرا‌ها بیرون می‌آیند که حضور چشم‌گیری در تمام شش بخش جشنواره خواهند داشت، علاوه بر این تلاش کردیم گروه‌های جوانی که به صورت آزاد فعالیت می‌کنند را در این دوره پذیرا باشیم.
کرمی در ادامه به برگزاری نمایشگاه ۲۰سال پوستر تئا‌تر ایران اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه روز یکشنبه ۴ بعدازظهر طی مراسمی در گالری پارک لاله افتتاح می‌شود که در آن شاهد تلاش ۴۰ هنرمند در حوزه طراحی پوستر نمایش خواهیم بود. علاوه بر این ۱۰ کارگاه نمایشی از سال گذشته برگزار شده و فضای فعالیت برای حدود ۸۰۰ نفر مهیا شده است.
این مدیر همچنین از رونمایی کتاب تئا‌تر شورایی و شهروندی در ایام برگزاری جشنواره تئا‌تر شهر خبر داد و اظهار کرد: به نظر من اتفاق بزرگ زمانی شکل می‌گیرد که خروجی جشنواره به اجرا برسد که این امکان سال گذشته به دلیل کمبود فضا برای آثار صحنه‌ای فراهم نشد اما تعهد ما در بخش تئا‌تر کودک و نوجوان به طور کامل اتفاق افتاد و تمام آثار شرکت کننده در بخش کودک و نوجوان جشنواره اول آثار خود را در طول سال روی صحنه بردند، همچنین تئا‌تر خیابانی نیز امکان ارائه آثار خود در طول سال را پیدا کرد.
کرمی در پاسخ به سوالی مبنی بر نارضایتی گروه‌ها از کمبود بودجه و میزان بودجه برگزاری جشنواره دوم بیان کرد: ما برای اعلام بودجه هیچ مشکلی نداریم اما مبلغ آن به اندازه‌ای است که اگر بیان شود شاید این شائبه را برای دیگر مدیران به وجود بیاورد که با هزینه کم هم می‌شود جشنوار را برگزار کرد. اما بودجه تصویب شده‌‌ به میزان سال گذشته است و ما افزایشی را تجربه نکردیم، از طرفی با مسائل افزایش تورم مواجه بودیم که موجب می‌شود امکان برطرف کردن انتظارات تمام شرکت کنندگان وجود نداشت.
وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی تخصیص بودجه برای ۶۰ گروه درنظر گرفته شده بود که هیئت انتخاب ۶گروه را اضافه بر این تعداد درنظر گرفت، تصریح کرد: همچنین تعدادی از شرکت‌کنندگان در جشنواره تصور می‌کنند باید عین‌‌ همان مبلغی که در فراخوان عنوان می‌شود به گروه‌ها اختصاص پیدا کند اما اختصاص مبلغ شناور است. به عنوان نمونه گروه نمایشی که ۲۰ هنرمند دارد با مبلغ موردنظر دچار مشکل می‌شود و به طور کل نقد گروه‌ها در خصوص کاستی مالی وارد است.
این مدیر در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر چگونگی کمک شهرداری تهران در تبلیغات محیطی سطح شهر اظهار کرد: حوزه زیباسازی و تبلیغات شهری جدا از سازمان فرهنگی هنری فعالیت می‌کند و برنامه‌های زیادی دارد که با توجه به همین مشغولیت‌ها از ما خواستند زمانی را برای تبلیغات تعیین کنیم، برهمین اساس ما از روز شنبه از خدمات تبلیغات شهری بهره‌مند خواهیم شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز