خبرگزاری کار ایران

توماج دانش‌بهزادی بازیگر نمایش"بداهه گویی":

عنصر کلام می‌تواند هستی انسان را دچار مخاطره کند

asdasd
کد خبر : ۹۳۳۱۱

بهزادی: اگر مردم و روشنفکران ما نسبت به آن‌چه بیان می‌شود از خود مراقبت نکنند، عنصر کلام می‌تواند هستی آن‌ها را دچار مخاطره کند.

ایلنا: توماج دانش بهزادی از بازیگران نمایش "بدهه گویی" که پس از ده سال بار دیگر در نقش یکی از سه منتقد نمایش‌نامه اوژن یونسکو روی صحنه خواهد رفت، معتقد است توجه یونسکو به تاثیر کلام در زندگی روزمره انسان‌ یکی از ویژگی‌های مهم این اثر نمایشی محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بهزادی با اشاره به اینکه در نمایش "بداهه گویی" نقش بارتولومئوس یک را بازی می‌کند، گفت: یونسکو در نمایش‌نامه این کارکتر را به عنوان کاریکاتوری از رولان بارت در نظر می‌گیرد و بیشتر به روشنفکر نماهایی اشاره دارد که در هر ساختار و سیستمی حاضر هستند و قصد دارند هر طور شده هنرمند را محدود کنند.

وی ادامه داد: همین عامل در جامعه ما نیز وجود دارد، تنها با این تفاوت که در کشور خود منتقد یا نظریه پرداز مولف، مشابه آنچه در کشورهای اروپایی آن دوران شاهد هستیم نداریم و از این نظر چرخه معیوبی حاکم است.

این بازیگر در ارتباط با تجربه همکاری با گروه و ایفای نقش در نمایش "بداهه گویی" اظهار کرد: 10سال قبل گروه تئاتری به نام "گیومه" تشکیل دادیم و نمایش "بداهه گویی" نخستین اثری بود که در آن به ایفای نقش پرداختم. همین نمایش در قالب جشنواره تئاتر دانشگاهی روی صحنه رفت و با استقبل مخاطبان مواجه شد. ایفای نقش در نمایشی که یک دهه قبل در آن حضور داشتم بسیار جذاب است و امروز متوجه تفاوت‌های بازیگری‌ام نسبت به گذشته می‌شوم.

وی افزود: آن دوران هنگام ایفای نقش، کنش و واکنش خود را انجام می‌دادیم و توجه کمتری به فضا و اتمسفر اطراف داشتیم اما پس از گذشت یک دهه امروز دیگر چنین نیست و هنگام ایفای نقش توجه ویژ‌ه‌ای به محیط پیرامون و فضا دارم، بازی در این نقش امروز لایه‌های ظریفی دارد که نسبت به گذشته تفاوت می‌کند.

بهزادی همچنین به همکاری با فرزین محدث، علی ابدالی و حمید فلاحی اشاره و بیان کرد: این نخستین همکاری من با فرزین محدث و حمید فلاحی محسوب می‌شود و رابطه بسیار صمیمانه‌ای با یکدیگر داریم، اما سومین تجربه همکاری با علی ابدالی را پشت‌سر می‌گذارم که موجب شده شناخت خوبی از همکاری داشته باشیم به شناخت خوبی از بازی در کنار هم داریم.

بازیگر نمایش "راهزنان" به کارگردانی علیرضا کوشک جلالی در پایان اظهار کرد: علاقه دارم تا مردم و منتقدان این نمایش را ببینند و برخلاف نظر یونسکو که می‌گوید انتقادها را مطرح نکنند، اتفاقا نقد بی‌رحمانه‌ای هم داشته باشند. امیدوارم مردم نمایش را ببینند تا متوجه شوند کلام چگونه می‌تواند در هویت و هستی انسان‌ها تاثیر داشته باشد. اگر مردم و روشنفکران ما نسبت به آن‌چه بیان می‌کنند مراقب نباشند عنصر کلام می‌تواند هستی آن‌ها را دچار مخاطره کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز