خبرگزاری کار ایران

مدیران مركز هنرهای نمایشی پذیرفتند؛

كپی "میاندار باران" از "پالتوی پشمی قرمز" قطعی است

asdasd
کد خبر : ۶۴۹۲۶

رئیس اداره نظارت و ارزشیابی مركزهنرهای نمایشی در جریان تولید نمایش «پالتوی پشمی قرمز» قرار داشت. الوند و دیگر مدیران مركز هنرهای نمایشی بر پی‌گیری صحنه‌های كپی شده؛ تاكید دارند.

ایلنا: كارگردان نمایش «پالتوی پشمی قرمز» كه پی‌گیر ماجرای كپی طراحی صحنه نمایش خود است؛ تاكید دارد با توجه به گسترش روند كپی‌كاری در تئاتر كشور، هنرمندان نباید در برابر سرقت حقوق مادی و معنوی آثار خود سكوت كنند و حتما از طریق خانه تئاتر و نهادهای مرتبط پی‌گیر مسائل شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، افسانه ماهیان(كارگردان نمایش پالتوی پشمی قرمز) در مورد پی‌گیری ماجرای مشابه‌سازی یك نمایش از طراحی صحنه اثر خود، گفت: روز گذشته با آقای آشنا مفصل در این رابطه گفتگو كردیم و مستندات را به ایشان ارائه دادیم كه خوشبختانه باتوجه به نامه آقای راد(مدیرعامل خانه تئاتر) و پی‌گیری‌های صنفی كه در این ارتباط اتفاق افتاده بود؛ خود ایشان نیز كاملا در جریان اتفاق اخیر بودند و گویا آقای آشنا نمایش «میاندار باران» را نیز تماشا كرده است.

وی ادامه داد: مدیركل مركزهنرهای نمایشی تاكید داشت گروه تولید این نمایش را خواهد خواست و در رابطه با اتفاق روی داده از آن‌ها سوال می‌كند. البته باید به این نكته اشاره كنم كه اصلا قصد من شخصی كردن مسئله و رویارویی با افراد نیست، بلكه معتقدم باتوجه به روند كپی‌كاری‌هایی كه این روزها در تئاتر كشور روبه گسترش به نظر می‌رسد، باید در سطح كلان مقابل چنین رفتارهایی ایستادگی كنیم.

ماهیان با تاكید بر لزوم درنظر گرفتن آیین‌نامه انضباطی برای رویارویی‌ با افرادی كه حقوق معنوی هنرمندان را پایمال می‌كنند، اظهار داشت: باید قوانینی وجود داشته باشد كه در این مواقع بتوانیم از آن به عنوان ضمانتی بر حفظ حق معنوی هنرمندان استفاده كنیم. البته آقای آشنا هم تاكید داشتند در قرارداد به روز شده تیپ هنرمندان اصناف گوناگون تئاتر كشور این موضوع در نظر گرفته شده و قرارداد جدید در این رابطه صراحت دارد و از حقوق حرفه‌ای و معنوی جامعه تئاتر كشور صیانت می‌كند.

این هنرمند ضمن اشاره به جلسه خود با رئیس اداره نظارت و ارزشیابی مركزهنرهای نمایشی در رابطه با كپی طراحی صحنه نمایش «میاندار باران» از نمایش «پالتوی پشمی قرمز»، گفت: آقای الوند به عنوان مسئول بخشی كه به نمایش اجازه اجرا و روی صحنه رفتن داده است نیز در این جلسه بر پی‌گیری ماجرا تاكید داشت. خوشبختانه ایشان خود ازجمله افرادی بود كه هنگام تولید نمایش «پالتوی پشمی قرمز» كاملا در جریان روند شكل‌گیری كار قرار داشت.

وی افزود: متوجه نیستم چرا باید سالنی مثل تالار وحدت به گروه‌هایی تعلق بگیرد كه اصول اولیه حرفه‌ای‌گری را رعایت نمی‌كنند اما درمقابل هنرمندانی مثل دكتر علی رفیعی امكان اجرای نمایش در آن را ندارند. این سالن تعریف حرفه‌ای دارد، اجرای تئاتر، مذهبی یا غیرمذهبی ندارد و اگر قرار بر سفارش دادن باشد باید اجرای كار را به افرادی سفارش بدهیم كه حداقل كاردان باشند نه اینكه آثار به شكلی روی صحنه برود كه موجب فرار مخاطب از سالن نمایش شود. اصلا چرا این آثار به هنرمندانی مانند آرش دادگر كه یك كارگردان حرفه‌ای تئاتر است سفارش داده‌ نمی‌شود؟ هنرمندی كه سال گذشته با اجرای نمایش طوفان نشان داد ظرافت‌های هنرمندانه اجرای تئاتر را مدنظر دارد و مخاطبان هم از كارهای او استقبال كردند.

ماهیان در پاسخ به این سوال كه آیا امیدی به استیفای حقوق از دست رفته خود دارد یا خیر، بیان كرد: در پی‌گیری این مسئله بیشتر از اینكه به فكر خود باشم به جریان كلی كه در حال رخ دادن است نظر دارم و اینكه در این میان كپی كاری اتفاق افتاده برای همه مشخص است. بارها شاهد بوده و هستیم كه هنرمندان برای اعتراض نسبت به كپی آثارشان به خانه تئاتر می‌آیند و در آخرین مورد یك آهنگساز اعتقاد داشت حقوق او در یك نمایش رعایت نشده و از ملودی‌های او مشابه‌سازی شده است، به نظر من هنرمندان تئاتر نباید در برابر چنین رفتارهایی سكوت كنند و اعتراض خود را با صدای بلند به گوش همه برسانند.

وی تصریح كرد: این گروه‌ سال گذشته نیز نمایش‌نامه‌ای را با این عنوان كه توسط نغمه ثمینی نوشته شده ارائه و مجوز اجرای آن را همراه با بودجه‌ای كلان دریافت می‌كند. البته خانم ثمینی از طریق مراجع قضایی مسئله را پی‌گیری و از گروه شكایت كرد كه درنهایت پس از محكوم شدن گروه در دادگاه با یك عذرخواهی ساده از پی‌گیری ماجرا صرف نظر كرد و افراد خاطی را بخشید. رسول نقوی یكی دیگر از افرادی بود كه مشابه همین رفتار با او نیز اتفاق افتاد و متن رسول نقوی بدون پرداخت حقوق مادی و معنوی نویسنده توسط گروه اجرا شد.

كارگردان نمایش «مضرات دخانیات» در ادامه با اظهار داشت: متوجه نمی‌شوم چطور عده‌ای به خود اجازه می‌دهند با آبروی حرفه‌ای یك نویسنده و هنرمند بازی كنند. هنگامی كه سه مرتبه چنین اتفاقی تكرار می‌شود نمی‌توان به راحتی از كنار آن گذشت و من تا جایی كه امكان داشته باشد قضیه را پی‌گیری خواهم كرد. به هرحال در گام نخست همین‌ كه نام این افراد و ماهیت اتفاق مورد نظر برای مدیرعامل مركزهنرهای نمایشی، رئیس اداره نظارت و ارزشیابی و مدیرعامل خانه تئاتر بازگو می‌شود اهمیت زیادی دارد تا بار دیگر در اعطای مجوز اجرا به این گروه‌ها با دقت بیشتری عمل كنند.

وی در انتها با تاكید بر اینكه هنرمندان باید از طریق خانه تئاتر و مركزهنرهای نمایشی پی‌گیری دریافت حقوق از دست رفته خود باشند و در برابر كپی‌كاری‌ها سكوت نكنند، تصریح كرد: كارگردان این گروه در پاسخ خود به رفتار صورت گرفته بیان می‌كند ما تنها 30 ثانیه از طراحی صحنه مورد نظر در نمایش استفاده كردیم، درحالیكه توجه ندارد حتی اگر 3ثانیه هم از طراحی صحنه خلق شده توسط هنرمند دیگر بهره می‌گیرد باید با كسب اجازه و رعایت اصول حرفه‌ای باشد. اگر كارگردان حرفه‌ای تئاتر چنین رفتاری كرده بود حتما دلایل چنین مسئله‌ای را در جلسه رو در رو از او جویا می‌شدم اما در شرایط حاضر این كار ضروری به نظر نمی‌رسد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز