خبرگزاری کار ایران

خواجه‌نصیری خبر داد:

معاملات بورس انرژی امسال متنوع‌ تر از گذشته انجام می‌شود

کد خبر : ۶۰۳۳۱

مدیر نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: تا 10 روز دیگر معاملات قطران و زغال‌سنگ پرحجم‌تر از سال 91 در بورس انرژی دنبال می شود.

در سال 92، معاملات بورس انرژی متنوع تر و پرحجم تر دنبال می‌شود.

به گزارش ایلنا، مدیر نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان مطلب بالا گفت: تا 10 روز دیگر معاملات قطران و زغال سنگ پرحجم تر از سال 91 در بورس انرژی دنبال می شود.

محمودرضا خواجه‌نصیری درخصوص معاملات برق در بورس انرژی اظهار داشت: نقدینگی محصولات قابل معامله در بورس انرژی به استثنای برق توسط خریداران تامین می‌شود و از همین رو نیازمند تامین نقدینگی از جانب ارگان یا سازمان خاصی نیست.

وی با اشاره به اینکه طبق برنامه ریزی انجام شده و توافقنامه امضا شده فیمابین بورس انرژی، وزارت نیرو، مدیریت شبکه برق و شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار، در فاز نخست معاملات برق، خریدها توسط شرکت های توزیع انجام می شود، ادامه داد: در مراحل بعدی کلیه متقاضیان می توانند نسبت به خرید این محصول در بورس انرژی اقدام کنند.

مدیر نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به آیین نامه اجرایی قانون استقلال شرکت ها توزیع، خاطرنشان کرد: این شرکت‌ها خصوصی هستند، اما منابع مالی آنها در اختیار شرکت توانیر قرار دارد و نقدینگی مورد نیاز بورس انرژی در قالب همین تفاهم نامه توسط توانیر تامین می شود.

خواجه نصیری با تاکید بر اینکه شرکت توزیع سابقه خرید در شبکه برق را دارا است، ابراز داشت: از همین رو مقرر شد تا معاملات با حضور این گروه آغاز شود. این در حالی است که با توجه به شروع فعالیت بورس انرژی در روزهای پایانی سال 91 و همزمانی آن با تعصیلات نوروزی سال جدید، وزارت نیرو و شرکت توانیر در تأمین به موقع نقدینگی در سال گذشته با محدودیت مواجه شدند، البته در حال حاضر این نقدینگی موجود بوده و دستور تزریق دوباره داده شده است.

وی تصریح کرد: از ابتدا فرض بر این نبود که همواره نقدینگی از این محل تامین شود و به همین منظور تلاش می شود تا معاملات بخش خصوصی هرچه سریعتر در بورس انرژی پیگیری شود تا وابستگی بازار به تامین نقدینگی از جانب توانیر کاهش یابد.

مدیر نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: راه اندازی بورس انرژی با توجه به ساختار معاملات برق و ساختار وزارت نیرو پیچیده بود و محدودیت هایی وجود داشت که این پیچیدگی ها به ذات بازار برق برمی گردد. از همین رو سازمان بورس و اوراق بهادار و همچنین بورس انرژی به طور مداوم پیگیری های لازم را انجام می دهند تا در کوتاه ترین زمان، ثبات در بورس انرژی برقرار شود.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز