خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل بورس انرژی در گفت وگو با ایلنا:

در صورت تامین نقدینگی بورس انرژی راه اندازی می شود

asdasd
کد خبر : ۴۵۴۶۴

در صورت تامین نقدینگی از سوی وزارت نیرو تا پایان سال بورس انرژی راه اندازی می شود؛ پس از راه اندازی بورس انرژی همه مردم می توانند در این بورس حاضر شده و سرمایه گذاری كنند.

مدیر عامل بورس انرژی گفت: در صورت تامین نقدینگی وزارت نیرو بورس انرژی راه اندازی می شود.

شاپور محمدی، در گفتگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه مباحث زیادی در حوزه برق مطرح بوده است خاطر نشان کرد: با همکاری بسیار نزدیکی که با شرکت مدیریت شبکه برق ایران، مجموعه توانیر و مشاوران وزارت نیرو انجام شد توانستیم مشکلات را برطرف کنیم و کلیه مراحل اجرای کار را در حوزه برق آماده کنیم.

وی افزود: در حال حاضر مشكل خاصی وجود ندارد و در صورت تامین نقدینگی از سوی وزارت نیرو تا پایان سال بورس انرژی راه اندازی می شود؛ پس از راه اندازی بورس انرژی همه مردم می توانند در این بورس حاضر شده و سرمایه گذاری كنند.

وی خاطر نشان كرد: این بورس در 3 فاز تكمیل خواهد شد بر این اساس در فاز اول بازار فیزیكی و معاولات سلف موازی  و در فازهای دوم و سوم به ترتیب بازار مالی و بین المللی راه اندازی می شود.

مدیرعامل بورس انرژی گفت:اوراق سلف نفتی نیز در جلسه هیات پذیرش مورد بررسی قرار گرفته تا در مورد پذیرش آن در بورس انرژی تصمیم گیری شود.

قیمت در بورس کشف می شود

شاپور محمدی همچنین گفت: درست است که قیمت برق در بورس انرژی کشف می شود اما این قیمت مبنایی برای معامله بین مصرف کنندگان عمده است، نه مردم که در واقع، مصرف‌کنندگان خرد محسوب می‌شوند.

مدیرعامل بورس انرژی با اشاره به اینکه نرخی که مصرف کننده‌های خرد برای برق مصرفی خود باید بپردازند همان قیمتی است که وزارت نیرو سالانه تعیین می‌کند، خاطرنشان کرد: قیمتی هم که در معاملات برق در بورس انرژی کشف می‌شود، ربطی به مصرف‌کنندگان خرد نخواهد داشت؛ چراکه معاملات برق در بورس انرژی بین دولت و مصرف‌کنندگان عمده به عنوان مثال کارخانه‌ها انجام می‌شود.

وی با اشاره به قیمت فعلی برق در معاملات آزمایشی اظهار داشت: قیمتی که برای هر مگاوات برق در معاملات آزمایشی کشف و مبنا قرار گرفته است بین 15 تا 25 هزار تومان برای هر مگاوات برق است و معاملات در این قیمت انجام می‌شود.

مدیرعامل بورس انرژی در خصوص تاثیر راه‌اندازی بورس انرژی بر مصرف‌کنندگان خرد و مردم گفت: از یک‌سو بورس انرژی سبب تخصیص بهینه منابع به مصرف‌کنندگان عمده در سطح کلان می‌شود و از سوی دیگر، به دلیل نوسان قیمت‌ها در زمان‌های مختلف روز زمان بهینه برای مصرف برق مشخص شده و این می‌تواند رفتار مصرف‌کننده را هم بهینه سازد.

وی افزود: بر این اساس با توجه اینکه زمان‌های پیک مصرف مشخص می‌شود و این موضوع به مصرف‌کنندگان خرد هم اطلاع‌رسانی می‌شود، مردم می‌توانند رفتار مصرفی خود را بر اساس این زمان‌ها شکل بدهند.

محمدی در تشریح کارکردهای بورس انرژی در راستای فرهنگ‌سازی برای استفاده از برق در زمان‌های کم مصرف اظهار داشت: شرکت‌های برق منطقه ای سیگنال‌هایی را به مردم درخصوص زمان‌های کم‌بار مصرف و زمان‌هایی که قیمت برق ارزان است اعلام می‌کنند، چراکه این شرکت‌ها برق را با قیمت‌های متفاوت در زمان‌های مختلف خریداری می کنند‌.

وی در پاسخ به سئوالی در راستای نقش دولت در قیمت‌گذاری برق اظهار داشت: دولت قرار نیست تمام قیمت‌گذاری را بر عهده داشته باشد بلکه نرخ مشخصی را تعیین کرده که بر اساس آن قیمت نوسان پیدا می‌کند، درست مثل دامنه نوسان که هم اکنون در بورس وجود دارد.

محمدی خاطرنشان کرد: بر این اساس نوسان قیمت برق برای مصرف‌کنندگان عمده در محدوده ای که دولت اعلام می‌کند، آزاد است در این میان مصوبات دولت هم به قوت خود باقی است به عنوان مثال اگر قرار باشد کشاورزان برق ارزان دریافت کند، هیچگونه خللی در آن ایجاد نمی‌شود.

 

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز