خبرگزاری کار ایران

مدیر کل دفتر بهره برداری و حفاظت آب و آبفا به ایلنا خبر داد:

بررسی وضعیت چاه‌های فاقد پروانه تا یک ماه آینده/وضعیت آب‌های زیرزمینی بسیار بغرنج است

asdasd
کد خبر : ۹۴۳۶۰

وضعیت آب‌های زیرزمینی بسیار بغرنج است و در اکثر دشت‌های کشور شاهد افت مداوم سطح ایستابی هستیم.

فعالیت چاه‌های فاقد پروانه به دلیل وجود دو قانون مصوبی که در تضاد هستند همچنان ادامه دارد و  عدم جلوگیری از فعالیت چاه‌های مذکور خسارت‌های جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت.

علی اصغر قانع، مدیر کل دفتر نظام‌های بهره‌برداری و حفاظت آب و آبفا در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا  با ابراز تاسف نسبت به وضعیت کمی و کیفی آب‌های زیرزمینی ادامه داد: وضعیت آب‌های زیرزمینی بسیار بغرنج است و در اکثر دشت‌های کشور شاهد افت مداوم سطح ایستابی هستیم.

قانع تعداد دشت‌های کشور را ۶۰۹ عدد اعلام کرد و افزود: ۲۸۵ عدد از این دشت‌ها ممنوعه هستند و این به آن معناست که براساس قانون توزیع عادلانه آب مصوب ۱۳۶۱ امکان توسعه بهره‌برداری برای مصارف پر آب طلب در این دشت‌ها وجود ندارد. متاسفانه بدون در نظر گرفتن این مسایل برداشت بیش از اندازه از چاه‌های مجاز و حفر چاه‌های غیر مجاز صورت می‌گیرد که تبعات زیادی را در پی دارد.

وی در خصوص تعداد چاه‌های غیر مجاز کشورگفت: طبق آمار وزارت نیرو تا قبل از سال ۱۳۸۵ تعداد چاه‌های غیر مجاز شناسایی شده حدود ۱۰۳ هزار حلقه است که بر اساس قانون تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه مصوب ۱۳۸۹ مجلس شورای اسلامی باید طی مدت دو سال تعیین تکلیف شده و در صورتی که فاقد شرایط لازم مندرج در قانون باشند، پر و مسلوب المنفعه شوند.

قانع دلیل عدم توفیق کامل در اجرای قانون فوق را عدم برخورد قاطع با مالکان چاه‌های غیرمجاز و ممانعت‌هایی که از اجرای احکام قضایی صادره برای پر و مسلوب المنفعه  كردن آن‌ها به وجود می‌آید و نیز وجود تفسیرهای متفاوت از قانون تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه توسط وزارت نیرو و سازمان بازرسی دانست و ادامه داد: در حال حاضر کارگروه حقوقی مشترکی بین وزارت نیرو و سازمان بازرسی کل کشور تشکیل شده که قرار است پس از برگزاری جلسات کار‌شناسی به تفسیر واحدی در این خصوص برسند و امید است حداکثر تا یکماه آینده نتیجه اقدامات این کارگروه مشخص شود.

ظرفیت منابع آب زیر‌ زمینی کشور را حدود ۷۵ میلیارد متر مکعب ذکر كرد و افزود: ۴۷ میلیارد متر مکعب این منابع توسط چاه‌ها،6/5 میلیارد توسط قنات و در حدود 21/5 میلیارد مترمکعب هم به وسیله چشمه‌ها تخلیه می‌شود.

وی ادامه داد: آب‌های زیرزمینی در سه بخش آب شرب، کشاورزی و صنعت و خدمات مورد استفاده قرار می‌گیرد که ۵ میلیارد متر مکعب از آب برداشتی توسط چاه‌ها برای مصارف شرب، صنعت و خدمات و مابقی در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز