خبرگزاری کار ایران

مركز پژوهشهای مجلس منتشر كرد؛

بررسی بودجه بخش آب لایحه بودجه سال 1392 کل کشور

کد خبر : ۷۱۱۴۷

جهت‌گیری‌های لایحه بودجه سال 1392 کشور در بخش آب نمی‌تواند به طور شایسته‌ای تأمین‌کننده اهداف برنامه پنجم توسعه در این بخش باشد/ با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور از منظر تورم موجود و عدم ثبات کافی، اعتبارات بخش آب باید حتی‌الامکان برای برنامه‌های با اولویت بالاتر تخصیص یابد.

مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی بخش آب لایحه بودجه سال 1392 کل کشور را بررسی کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات زیربنایی این مرکز اعلام داشت: فصل منابع آب بعد از فصول حمل و نقل و مسکن و عمران شهری، روستایی و عشایری از بیشترین رقم اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با اعتباری بالغ بر 42,758,814 میلیون ریال در لایحه بودجه سال 1392 برخوردار است.

علیرغم اعتبارات بالای فصل منابع آب در بودجه، رقم مربوط به اعتبارات آن در لایحه بودجه سال 1392 نسبت به سال گذشته، کاهش چشمگیری داشته است فقط در برنامه‌های مربوط به آب شهری و روستایی و سامانه‌های پساب، رقم مذکور نسبت به سال گذشته دارای افزایش بوده است.

با توجه به این که تخصیص بودجه سال 1391 در بخش آب، تنها در حدود 30 درصد رقم مصوب قانون بوده است، کاهش مضاعف آن در سال آتی می‌تواند، برآورد اهداف مربوط به این بخش را در اسناد بالادستی برنامه پنجم توسعه و سند چشم‌انداز با مشکل مواجه سازد.

البته لازم به ذکر است که در حال حاضر با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور از منظر تورم موجود و عدم ثبات کافی، اعتبارات بخش آب باید حتی‌الامکان برای برنامه های با اولویت بالاتر تخصیص یابد. در این راستا باید تا حد امکان از هزینه کرد اعتبارات برای طرح‌های جدید یا طرح‌های با پیشرفت فیزیکی کم خودداری کرد تا حد امکان طرح‌های نیمه تمام موجود را به سرانجام رساند.

یکی از مهم‌ترین موارد قابل تاکید در مورد لایحه بودجه سال 1392 کشور در بخش آب، کاهش حدوداً 30 درصدی اعتبارات مربوط به برنامه توسعه منابع آب در حوضه‌های آبریز و رودخانه‌های مرزی و مشترک است که با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری و استراتژیک بودن آن (به خصوص در آب‌های مرزی غرب کشور)، جای تأمل بسیار دارد.

از موارد مهم چالشی دیگر می‌توان به عدم توجه به برنامه آبرسانی روستایی، عدم توجه به تضمین سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش‌های آب و آبفا و عدم توجه کافی به برنامه‌های مربوط به حفاظت از منابع آب اشاره کرد.

در انتها لازم به ذکر است که جهت‌گیری‌های لایحه بودجه سال 1392 کشور در بخش آب (خصوصاً در بخش امور آب) نمی‌تواند به طور شایسته‌ای تأمین‌کننده اهداف برنامه پنجم توسعه در این بخش باشد.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز