خبرگزاری کار ایران

در جلسه امروز شورای شهر مطرح شد:

تمام سیاست‌های شورا برای حفظ باغات شکست خورده است

asdasd
کد خبر : ۴۹۷۳۴۷

عضو شورای شهر تهران با تاکید براینکه همه سیاست‌هایی شورا برای حفظ باغات شکست خورده‌اند، گفت: تا زمانی که می‌خواهیم هم حقوق مالک و هم باغ به طور کامل حفظ شود به جایی نخواهیم رسید. شاهد هستیم در منطقه ۱ در اطراف خیابان جانبازان هم درختان را خشکانده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در جلسه امروز شورای شهر تهران، طرح صیانت و حفاظت از باغات شهر تهران، که قرار بود؛ مرهمی بر زخم باغات تهران باشد، دوباره برگشت خورد و برای بررسی بیشتر به کمیسیون‌های مربوطه ارجاع داده شد.

مهدی چمران رئیس شورا علت بازگشت طرح  را وجود اختلاف‌ نظر  میان اعضا بر سر مواد این طرح دانست. این در حالی است که کمتر از دو ماه به پایان کار شورای چهارم  باقی نمانده و با این شرایط بعید به نظر است طرح صیانت و حفاظت  از باغات در شورای چهارم  راه به جایی ببرد.

بررسی این طرح که شامل 11 ماده می شود از دو هفته پیش آغاز شد اما  آتش اختلافات جدی میان اعضای شورا از جلسه هفته گذشته  و بر سر ماده ۹  شعله ور شد. بر اساس ماده 9 تامین پارکینگ در باغات فقط در طبقه همکف و  فوقانی مجاز است و سازنده حق ندارد، برای احداث پارکینگ، لوپ و رمپ از سطح اشغال مجاز فراتر رود.

مخالفان جدی این طرح محمدمهدی تندگویان و اسماعیل دوستی در تمام جلسه بر طبل ناکارامدی طرح کوبیدند. اسماعیل دوستی طرح صیانت و حفاظت از باغ‌ها را خنده دار دانست و گفت: براساس ماده یازدهم بخش "ب" هر گونه مداخله و صدور مجوز ساخت و ساز در تمام باغات پراکنده واقع در هر پهنه‌ای با مساحت کمتر از 5 هزار متر مربع باید بر اساس جدولی صورت گیرد. این دخل و تصرف در طرح تفضیلی و پهنه‌های آن معنا ندارد. نباید پیشنهادی دهیم که مردم به ما بخندند، باید اصول طرح تفصیلی رعایت شود. باغ باید برای مالک نعمت باشد و نه زحمت.

چمران نیز در ادامه سخنان دوستی اضافه کرد: این طرح برای باغ‌های مسکونی‌ است و باید به داد باغ‌های کوچک رسید. شهرداری باید موظف باشد مُر قانون را اجرا کند و اگر شهردار منطقه از سطح اشغال مورد نظر تخطی کند باید عزل شده و به دادگاه معرفی شود. پیشنهاد می‌کنم در این طرح یک طبقه تشویقی به اضافه چهار طبقه به مالک باغ داده شود.

تندگویان در مخالفت با ماده 10 و 11 مشکل اصلی را در امر نظارت دانست و گفت: اگر این طرح به تصویب برسد باغ را تبدیل به غیرباغ می‌کنند و دردی دوا نخواهد شد. چرا باید این همه توبیخ صورت گرفته و تشویقی در کار نباشد. شهرداری باید در عوض 4 طبقه هیچ عوارضی نگیرد تا تشویقی برای مالک به منظور حفظ ملک باشد.درحقیقت معنا ندارد شهردرای از باغات درآمد کسب کند.

تندگویان همچنین با اشاره به ماده 10 که به 30 درصد سطح اشغال اشاره دارد گفت: میزان طبقات و تراکم، باغ‌ها را از بین نمی‌برد و این سطح اشغال است که باغ‌ها را نابود می‌کند. اگر در 30 درصد باغ 100 طبقه یا 4 طبقه ساخته شود چه تفاوتی خواهد داشت. این طرح از ماده 9 به بعد فقط مشکلات را افزایش خواهد داد.

طلایی نیز با اشاره به اینکه سیاست‌هایی که تاکنون توسط شورا برای حفظ باغات اتخاذ کرده است همه شکست خورده‌اند، افزود: تا زمانی که می‌خواهیم هم حقوق مالک  و هم باغ به طور کامل حفظ شود به جایی نخواهیم رسید. شاهد هستیم در منطقه ۱ در اطراف خیابان جانبازان  هم درختان  را  خشکانده‌اند.

محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی، از موافقان طرح با اشاره به اینکه هیچ ضمانت اجرایی برای اجرای طرح وجود ندارد تصریح کرد: بالاخره یک قسمت از اجرای طرح به عهده قوه قضائیه وبقیه برعهده شهرداری است. مدیران متخلف باید شناسایی شده و اخراج شوند.

این عضو شورای شهر در ادامه به طرح انتقال توسعه (TDR) برای افزایش انگیزه مالک به منظور حفظ باغ اشاره کرد و گفت: درراستای تشویق مالک باید حق ساخت و ساز را در جای دیگر شهر به او بدهیم.

 پشمچی‌زاده؛ معاون شهرداری تهران نیز با تاکید بر اینکه کار شورا تعیین ضوابط شهرسازی نیست افزود: در حوزه TDR کم کاری صورت گرفته و مقصر آن شهرداری نیست. TDR در مقیاس حکومتی است و نهادهای فرادست باید وارد عمل شوند و این اهمال‌کاری شورای عالی شهرسازی و معماری و نه شورای شهر است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز