خبرگزاری کار ایران

در جلسه امروز شورای شهر تهران تاکید شد؛

شورا مقصر حادثه پلاسکو را به مردم اعلام کند/ وظیفه بازرسی از واحدهای صنفی بر عهده اتاق اصناف بود نه وزارت کار

asdasd
کد خبر : ۴۷۹۷۲۶

در انتهای جلسه امروز شورای شهر تهران، اعضای شورا سوالات و نکات خود در مورد گزارش کمیته فنی در مورد حادثه پلاسکو را ارائه دادند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن سرخو؛ رئیس کمیته حمل و نقل و ترافیک شورای شهر این گزارش را ناقص دانسته و گفت: این گزارش تکلیف ما را مشخص نمی‌کند. در این گزارش همه تکالیف بر عهده وزارت کار گذارده شده، در حالی که براساس مصوبه شهریور 92 اتاق اصناف مسئول بازرسی از کارگاه‌ها است.

سرخو با اشاره به مصوباتی که در شورا تصویب شده، اما توسط شهرداری اجرا نمی‌شود گفت: چهار مصوبه در شورای شهر در راستای تجهیز آتش نشانان به شهرداری ابلاغ شده است که مصوبه‌ها اجرا نشده است.

وی ادامه داد: چرا دستورالعمل فعلی آتش‌نشانی در اختیار تهیه‌کنندگان گزارش قرار نگرفته است. براساس استانداردهای آتش‌نشانی پس از 60 دقیقه ساختمان باید تخلیه می‌شد پس چرا آتش‌نشانان سه ساعت و 20 دقیقه در ساختمان باقی ماندند این ابهامات باید روشن گردد.

این عضو شورای شهر با انتقاد به اینکه شورا نمی تواند مصوبات خود را دنبال کند افزود: توضیح بند 22 که در گزارش آمده ربطی به ما ندارد. شورا موضوعات مربوط به خود را بررسی نکرده و به موضوعات غیرمربوط می‌پردازد. آیا باید دوباره کارگروه جدیدی مشخص شود.

سرخو با اشاره به اینکه در گزارش ضوابط آتش نشانی در جلسه قبلاً اعلام شده اذعان کرد: آیا نباید این موارد تاکنون عملیاتی می‌شدند.

وی ادامه داد: اعلام می‌شود که ابلاغ کردیم که 20 دقیقه قبل از ریزش ساختمان را تخلیه کنند جای سوال این است که چرا زودتر اطلاع نداند. وقتی از آنها پرسیده شد چگونه ابلاغ کردید آیا بی‌سیم داشتید گفتند سیستم ارتباطی ما آنالوگ بود. این در حالی است که در سال 94 در شورا مصوبه‌ای مبنی بر بی‌سیم کردن ارتباط آتش‌نشانان تصویب شد. چرا تاکنون اقدامی صورت نگرفته است. این سوالاتی است که گزارش مربوطه باید به آن پاسخ بدهد.

سرخو گفت: می‌گویند در آن ارتفاع امکان آب رساندن نبوده است، ما در سال ۹۴ مصوب کردیم که شهرداری مکلف است بالگرد تهیه کند ، اگر بالگرد بود در همان ارتفاع نیز می توانستند کار کنند. من در تعجبم از این که چرا دستورالعمل ها و استاندارد های فعلی آتش نشانی در اختیار تیم متخصص قرار نگرفته است؟

ویی افزود: اینها ابهامات اساسی است که ما داریم و به شورای شهر هم مربوط می شود.

این که بنشینیم و مبحث 22 را تهیه کنیم ارتباطی به ما ندارد در حالی که ما مصوبات خودمان را نمی توانیم دنبال کنیم.

 مهندس سرخو با اشاره به ارائه گزارش ساختمان های خطرناک از سوی سازمان آتش نشانی گفت: در سال گذشته شهرداری را مکلف کرده بودیم که این گزارش را ارائه کند، چرا ارائه نشد؟ مشکل ما این است که به موضوعات مربوط به خودمان نمی پردازیم.

عضو اصلاح طلب شورای اسلامی شهر تهران در پایان با اشاره به گزارش ارائه شده در صحن شورا گفت :مشکل ما در شورای شهر این است که به موضوعات مربوط به خودمان نمی پردازیم ، این مباحث باید در اختیار اساتید قرار می گرفت و در این موارد اظهار نظر می شد.

در ادامه انصاری عضو دیگر شورای شهر گفت: در این گزارش جزئیاتی ارائه نشده و جای سوال دارد وقتی سازه فلزی است و امکان تردد هوا در داخل ساختمان وجود دارد چرا از بیرون آب پاشیده شده، چرا نیروها به داخل فرستاده شده‌اند و آیا استفاده از آب در جایی که پارچه وجود دارد منطقی‌ بود؟

تقی پور عضو دیگر شورا در پاسخ به انتقادات این دو عضو گفت: به جای هیاهو و حاشیه‌سازی جدول مسئولیت تهیه کرده و مسئولیت‌ها را مشخص کنیم. برخی سعی دارند با نظرات غیرکارشناسی خود چشم بر درس‌هایی که می‌توانند از این حادثه بگیرند ببندند.

این عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران ادامه داد: هزار و 300 ساختمان مانند پلاسکو در تهران وجود دارد که شهرداری به تنهایی نمی‌تواند از پس آنها بربیاید باید منطقی باشیم.

وی کم‌کاری شهرداری در تغییر شبکه آنالوگ به دیجتیال را برعهده وزارت ارتباطات دانست و گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به خاطر مسائل تجاری فرکانس‌های لازم را در اختیار شهرداری قرار نداده است.

در ادامه تندگویان گزارش ارائه شده را دارای نقص‌های جدی دانست و گفت: ما باید به عنوان شورا مقصر را برای مردم مشخص کنیم. شهردار تاکنون پاسخ نداده و فقط فرافکنی کرده است و این کمیته نیز به جای جواب درست و حسابی فقط یک گزارش علمی ارائه داده است. در این گزارش اعلام شده این حادثه بحران نبوده و یک حادثه نقطه‌ای بوده در این صورت چرا قالیباف اعلام می‌کند که من مدیر بحران هستم و این مدیر بحران چرا نحوه کار خود را تشریح نمی‌کند. در حالی که اعلام شده حتی نقشه سازه را نداشته‌اند. آن اتاق فکری که به ایشان می‌گوید تونل و پل بساز اکنون کجا است.

وی افزود: براساس این گزارش امکان اطفاء حریق ممکن نبوده است. در این صورت چرا ساختمان تخلیه نشد و چه چیز باعث می‌شود نتوانیم آن حجم آب را به بالای ساختمانی با آن ارتفاع برسانیم.

این عضو شورای شهر گزارش را نامشخص دانست و تصریح کرد: این اتفاق 10 روز طول کشید، مراحل جستجو و امداد و نجات و آواربرداری باید مشخص شود. آقای مدیر بحران چرا تاکنون در این 12 ساله یک بار مانور آزمایشی انجام نداده است تا مشخص شود چه تجهیزاتی نیاز دارد.

سروری نیز در انتهای جلسه با اعلام اینکه پنج هزار بنای خطرناک درشهر تهران وجود دارد اظهار کرد:‌ آیا شورا در این زمینه بودجه‌ای تخصیص داده است 40 درصد بودجه با وجود این ساختمان‌های خطرناک به حمل و نقل ارائه شده است. در حالی که شهرداری 1800 میلیارد تومان از مردم طلبکارند.

در انتهای جلسه شورای شهر چمران رئیس این شورا اظهار کرد: در جلسه آینده شورای شهر گزارش کمیته به صورت مفصل بحث خواهد شد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز