خبرگزاری کار ایران

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان به ایلنا خبر داد:

بازگشت ۱۰۰ نخبه فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های آمریکا و اروپا پس از برجام

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان از افزایش بازگشت نخبگان به کشور در ماه‌های اخیر خبر داد و گفت: هم‌اکنون این آمار به ۱۰۰ نفر افزایش یافته و اغلب فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های آمریکایی، اروپایی، ایتالیا، انگلستان، ام آی تی، میشیگان و استنفورد هستند.

سعید سهراب‌پور (قائم مقام بنیاد ملی نخبگان و رییس اسبق دانشگاه شریف) در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، ضمن ابراز خرسندی از بازگشت نخبگان به کشور اظهار داشت: پس از ایجاد «معاونت بین الملل» در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سری اقدامات ویژه‌ای برای بازگشت آن‌ها انجام شد.

وی با بیان این مطلب که معاونت از طریق شبکه‌های اجتماعی که بین فارغ‌التحصیلان وجود دارد، با نخبگان در تماس بود، خاطرنشان کرد: امسال زمانی که معاون علمی و فناوری رییس جمهور با ریاست جمهوری برای شرکت در کنفرانسی در مجمع عمومی سازمان ملل رفته بود، در حاشیه این کنفرانس دیدارهایی را با نخبگان داشت و در این جلسه آن‌ها را به بازگشت به ایران تشویق کرد و به آن‌ها تاکید کرده بود که حداقل بازگشت را امتحان کنند.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان از افزایش بازگشت نخبگان به کشور در ماه‌های اخیر خبر داد و گفت: هم اکنون این آمار به ۱۰۰ نفر افزایش یافته است. این افراد فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های آمریکایی، اروپایی، ایتالیا، انگلستان، فرانسه،‌ام آی تی، میشیگان و استنفورد هستند.

سهراب‌پور با اشاره به اینکه معاونت علمی و فناوری برای این افراد محلی برای کار در نظر گرفته است، گفت: این‌ها در برخی پایگاه‌ها مانند موسسه رویان، پژوهشگاه دانش‌های بنیادی، مرکز تحقیقاتی دانشگاه شریف و دانشگاه اصفهان معرفی و مشغول به کار شده‌اند. همچنین برای کسانی که دوست داشتند؛ شرکت تاسیس کنند، در پارک علم و فناوری پردیس به فعالیت می‌پردازند.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان از دیگر تسهیلات معاونت برای نخبگانی که به کشور بازگشته‌اند، خبر داد و افزود: معاونت علمی تا یکسال و تا زمانی که تکلیف آن‌ها روشن شود که آیا قصد ماندن دارند یا خیر، ماهیانه حقوق «استادیار پایه یک» را به میزان ۳ میلیون تومان به آن‌ها می‌پردازد.

وی اضافه کرد: این افراد، اولین گروهی هستند که در شرایط پسابرجام به این قصد آمدند که بمانند و جذب شوند و به طور حتم بسیار اثر خوبی بر روی بقیه افراد که قصد بازگشت دارند، می‌گذارد. ما دوست داریم؛ این آزمایش با موفقیت جلو برود، البته تاکنون این روند، به خوبی به پیش رفته است، چرا که آن‌ها در مکان‌هایی مشغول به کار شدند که از نظر علمی بسیار فعال هستند.

سهراب‌پور ادامه داد: به این دلیل که آن‌ها به صورت آزمایشی یکسال در ایران می‌مانند و پس از آن تصمیم می‌گیرند و همینطور به دلیل محدودیت‌ها در شرایط اقتصادی، دیگر معاونت عملی نمی‌توانست به غیر از حقوق ماهیانه و همینطور جایی برای فعالیت، اقدامات دیگری را انجام دهد. امیدواریم وضعیت اقتصادی کشور بهتر شود تا بتوان حمایت‌های مالی خوبی از این افراد داشته باشیم و گروه‌های بیشتری را جذب کنیم.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در پاسخ به این سوال که آیا این افراد از بازگشت خود راضی هستند؟ گفت: اخیرا ۲ جلسه با آن‌ها داشتیم تا حرف‌ها و نظراتشان را بگویند و در این جلسه ما متوجه شدیم که آن‌ها از شرایط فعلی خود راضی هستند. با جمعی که دیدار داشتیم، ۱۰ درصد خانم و مابقی آقا بودند و بیشتر این افراد مجرد هستند.

کد خبر : ۳۵۱۵۴۴