خبرگزاری کار ایران

مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی در گفت‌وگو با ایلنا:

آلایندگی‌ها در محصولات کشاورزی قابل پیگیری نیستند/ ناباروری مردم را تهدید می‌کند

asdasd
کد خبر : ۳۴۵۹۲۰

مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با تاکید بر لزوم شناسنامه دار شدن محصولات کشاورزی گفت: وجود آلاینده‌ها در محصولات کشاورزی قابل پیگیری نیست.

بهروز جنت (مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو) در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا گفت: وزارت بهداشت به عنوان ناظر سلامتی مردم و فرآورده‌های سلامت محور وظیفه دارد؛ یک سری از معیار‌ها را در فرآورده‌های غذایی کنترل کند. بعضی از این معیار‌ها، ضوابط و مسائلی که باید کنترل شود از ابتدای تولید محصول ممکن است؛ همراه آن باشد و در نتیجه در فرآوری و بسته‌بندی و اصلاحاتی که انجام می‌شود، این مواد آلاینده قابل تغییر یا قابل اصلاح نیستند.

وی با تاکید بر ضرورت شناسنامه‌دار شدن محصولات کشاورزی افزود: در حال حاضر وقتی در سطح بازار یک محصول کشاورزی کنترل می‌شود و مشخص می‌شود؛ میزان سم یا فلزات سنگین آن از قبیل نیترات و نیتریت در آن بالا است یا غلظت مواد باقی مانده از کود‌های شیمیایی در آن بالا است، این مساله به دلیل نبودن نظام رهگیری قابل کنترل و پیگیری نیست.

مدیر کل نظارت و ارزیابی بر فرآورده‌های خوردنی و آشامیدنی با بیان اینکه در صورت آلاینده بودن محصولات کشاورزی به سموم و آفات نباتی طبیعتا آن مواد غذایی باید حذف و معدوم شود یا کاربرد دیگری پیدا کند، ادامه داد: وقتی نظام رهگیری و ردیابی محصول وجود دارد تمام محصولاتی که دارای این شماره سری ساخت یا کد رهگیری هستند از سراسر کشور جمع می‌شود و در نتیجه حفظ سلامت مردم به خوبی صورت می‌گیرد و با کنترل یک یا دو محصول کل محصول نامرغوب از دسترس مردم خارج می‌شود.

وی افزود: در نتیجه اعمال رهگیری مواد خوراکی و کشاورزی انجام اقدامات اصلاحی نیز ممکن می‌شود و بعد از آزمایش یک محصول و تشخیص آلوده بودن آن وزارت بهداشت می‌تواند به همکاران وزارت کشاورزی‌ای عدم انطباق را اطلاع دهد سپس آن‌ها این مساله را پیگری کرده و منبع آن محصول را پیدا می‌کنند و با آموزش کشاورز در خصوص زمان سم پاشی یا استفاده از سم درست یا بررسی خاک و... از بروز دوباره این مشکل در آینده پیشگیری کند.

جنت یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در مسیر شناسنامه دار شدن محصولات کشاورزی را بسته بندی نشدن محصولات کشاورزی دانست و گفت: سیستم کشاورزی در کشور ما سنتی است و باید تعاونی‌های روستایی تشکیل شود که وقتی محصولی از یک استانی جا به جا می‌شود از ابتدا کد رهگیری بگیرد، سپس در شرکت‌هایی که به طور مثال وابسته به تعاونی‌های روستایی هستند؛ بسته بندی شوند و در آخر محصولات در بسته بندی‌های شکیل به دست مردم برسد.

وی با تاکید بر اینکه اعمال سیستم کدرهگیری و بسته بندی محصولات کشاورزی موجب کاهش تلفات محصولات در جا به جایی‌ها می‌شود، اظهار کرد: آمار دقیقی از تلفات محصولات کشاورزی ندارم و این آمار را باید از مسئولان وزارت کشاورزی جویا شد، ولی گا‌ها ممکن است؛ بسته به نوع محصولات ۳۰ تا ۶۰ درصد تلفات محصول در جا به جایی‌ها داشته باشیم که اگر این محصولات بسته بندی شود، هم از لحاظ سلامتی و هم از لحاظ اقتصادی، پیشرفت چشمگیری خواهیم داشت.

مدیر کل نظارت و ارزیابی بر فرآورده‌های خوردنی و آشامیدنی با بیان اینکه انجام وظیفه حفظ سلامتی از سوی وزارت بهداشت تا شناسنامه‌دار شدن محصولات کشاورزی در این حوزه معطل مانده است، گفت: در وزارت بهداشت نظام رد گیری و رهیابی محصولات فرآوری راه افتاده و به سرعت در حال گسترش است.

وی ادامه داد: این نظام در کالاهای وارداتی‌ها تقریبا کامل است و در تولید‌ها هم آغاز شده است و در صنایع حساس مثل صنایع لبنی و پروتئینی تمهیدات نظام رهگیری و رد یابی مدرن پیگیری می‌شود.

به گفته وی باقی مانده سموم و آفات نباتی در محصولات می‌تواند؛ موجب سرطان و در برخی مواقع ممکن است؛ حالت شبه هورمونی داشته باشند که موجب ناباروری و اختلال در رشد کودکان شود.

جنت تصریح کرد: اگر مواردی از بالا بودن سموم و افات نباتی در محصولات اتفاق بیافتد، بدون وجود نظام رهگیری و ردیابی، مستند درست و نظام کنترلی قدرتمندی علی رغم همه تلاش‌های وزارت بهداشت و وزارت کشاورزی برای مواجهه با این مسائل نداریم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز