خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

راه اندازی دو مرکز اختصاصی سراج برای دانش آموزان/پایش کیفیت‌سنجی مراکز؛ به زودی

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۳۴۱۷

معاون فنی دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به راه اندازی دو مرکز سراج دانش آموزی در دو استان کشور، گفت: درخصوص استقرار مراکز سراج دو پایش بزرگ در سراسر کشور انجام شده است و تا قبل از تیرماه نیز پایشی درخصوص کیفیت‌سنجی ارائه خدمات از مراکز راه‌اندازی شده‌اند، انجام خواهد شد.

«طاهره زیادلو» معاون فنی دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره پایش سلامت روان در جامعه گفت: سلامت روان یکی از اجزای اصلی سلامت است که به صورت پیمایش‌های ملی در دنیا انجام می‌شود. در ایران هم به همین‌صورت است و هر ده سال یکبار نتایج این پیمایش‌های ملی منتشر می‌شود که در واقع یک ارزیابی کلی از وضعیت سلامت روان جامعه است. 

اختلالات اضطرابی یک طبقه تشخیصی رایج در دنیا است

وی در واکنش به اظهارات رییس انجمن روانشناسان و مشاوره ایران مبنی بر اینکه دو اختلال افسردگی و اضطراب شایع‌ترین اختلال در جامعه است، گفت: براساس آمار جهانی در علم روانشناسی اضطراب بالاترین نرخ تشخیص روانپزشکی را در دنیا دارد و نه فقط در ایران بلکه اختلالات اضطرابی یک طبقه تشخیصی رایج در دنیا است. 

معاون فنی دفتر سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: استرس‌های روزمره جزیی از زندگی روزمره هستند و زمانی این استرس و اضطراب اشکال ایجاد می‌کند که سطح آن به حدی برسد که کارآمدی فرد را به خطر بیاندازد. برای کسی که می‌خواهد امسال کنکور بدهد این سطح از استرس کنترل نشده آموخته‌هایی را که باید با تمرکز در جلسه کنکور از آن استفاده کند را از بین می‌برد. برای مادری که هم شاغل است و هم شغل خانه داری و وظایف مدیریت خانه را برعهده دارد استرس بیش از اندازه می‌تواند در ارتباط با فرزند مشکل ایجاد کند. 

دکتر زیادلو خاطرنشان کرد: از سال ۹۵ در معاونت بهداشت با جذب تخصصی نیروی روانشناس خدمات این رشته رایگان در اختیار مردم قرار دارد و علاوه بر اینکه برای جذب این روانشناسان دوره‌های تخصصی آموزشی تعریف شد در یکسال اخیر تحول بزرگی مبتنی بر آموزش منطبق بر زیست بوم ایرانی – اسلامی و تغییر اولویت‌های جامعه اتفاق افتاده است. 

تدوین بسته‌هایی مطابق با زیست بوم ایرانی اسلامی

وی ادامه داد: در حال حاظر حدود سه هزار روانشناس حوزه معاونت بهداشت دانشگاه ها / دانشکده های علوم پزشکی کشور مشغول به کار هستند که از این تعداد دو هزار و ۵۰۰ نفر آن‌ها مستقیما در مراکز جامع خدمات شهری / روستایی مشغول فعالیت هستند و خدمات غربالگری سلامت روان را ارائه می‌دهند. همچنین در یک‌خیز جدید و تحولی از بهمن ماه سال گذشته بسته‌های مداخله برای نیاز جامعه تعریف شده است مبتنی بر پژوهش‌های کیفی صورت گرفت تا مشخص شود نیاز مردم در چه مواردی است. نتایج این مطالعات فهرستی از مسائل روانشناختی است که می‌شود در بهداشت به عنوان موضوعات قابل پیشگیری آن‌ها را مدیریت کرد و از کارگروه‌های تخصصی درخواست کردیم تا بسته‌هایی را مطابق با زیست بوم ایرانی اسلامی تدوین کنند یعنی جنبه‌های علمی، فرهنگی، اعتقادی و تمدنی را در این بسته‌ها رعایت کنند. قدم بعدی آموزش روانشاسان کشور و با برگزاری کارگاه آموزش‌های گروهی باشد که مردم عادی دریافت می‌کنند. 

زیادلو درباره مراکز جامع خدمت سلامت تصریح کرد: علاوه براینکه در مراکز جامع خدمات سلامت غربالگری ارائه می‌دهیم خدمات رایگان آموزش روانشناختی هم ارائه می‌شود. 

معاون فنی دفتر سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به ارائه خدمات در مراکز جامع سلامت گفت: متاسفانه درخصوص اقداماتی که درباره سلامت روان در مراکز جامع خدمات سلامت انجام می‌شود مردم اطلاع زیادی ندارند. کمترین خدمتی که در این مراکز ارائه می‌شود پیشگیری سطح یک است. همچنین هموطنان در مراکز «سراج» وزارت بهداشت می‌توانند خدمات تخصصی‌تری را در دریافت توسط یک تیم متخصص دریافت کنند. مراکز ارائه خدمات سلامت روانی – اجتماعی (سراج) با حضور مددکار اجتماعی، روانشناس، پزشک و روانپزشک در حال گسترش در کشور است. 

فعالیت ۸۶ مرکز عملیاتی سراج در سراسر کشور

زیادلو با اشاره به اینکه در ۲۷ مهرماه سال ۱۴۰۲ دستور گسترش این مراکز توسط رییس‌جمهور صادر شد، تصریح کرد: بعد این دستور معاونت بهداشت با عزم استقرار ۱۰۰ مرکز در کشور برنامه ریزی مدونی را پیش گرفته و اکنون ۸۶ مرکز عملیاتی در سراسر کشور داریم. 

وی ادامه داد: خبر خوب در فرآیند استقرار این مراکز در کشور، تعامل و همکاری خوب دستگاه‌های مرتبط و هم افزایی در بهره برداری بوده به عنوان مثال با همکاری مراکز استانی مشاوره آموزش پرورش ۲ مرکز اختصاصی برای دانش‌آموزی داریم که در نوع خودش تجربه جدیدی است و امیدواریم نتایج خوبی در استان‌هایی که پیش رو بوده‌اند داشته باشیم. 

معاون فنی دفتر سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: درخصوص استقرار مراکز سراج دو پایش بزرگ در سراسر کشور انجام شده است و تا قبل از تیرماه نیز پایشی درخصوص کیفیت‌سنجی ارائه خدمات از مراکز راه‌اندازی شده‌اند، ان شاءالله انجام خواهد شد. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز