خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

پیشنهاد ارائهِ امانی دوچرخه به دبیرستانی‌ها برای رفت‌وآمد به مدرسه

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۱۳۸۱

عضو شورای شهر تهران گفت:‌ یکی از پیشنهادات برای گسترش دوچرخه‌سواری در سطح پایتخت این است که شهرداری تعدادی دوچرخه تهیه کند و به صورت امانی در اختیار برخی دبیرستان‌های شهر تهران قرار دهد تا بعضی دانش‌آموزان بتوانند برای رفت‌وآمد به مدرسه از این وسیله استفاده کنند.

«سید محمد آقامیری» نایب‌رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که با توجه به مطرح شدن موضوع گسترش دوچرخه‌سواری در سطح پایتخت در جلسه اخیر این کمیسیون، آیا شهرداری تهران برنامه جدیدی برای این منظور در دستور کار دارد یا خیر، توضیح داد: آنچه در دوره فعلی مدیریت شهری پایتخت و جلسه اخیر کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر مطرح شده است، توسعه دوچرخه‌سواری به معنای توسعه مسیرهای ایجادشده برای این منظور در تهران نیست و برنامه‌ای هم برای راه‌اندازی مجدد «سامانه بیدود» یا سامانه‌های مشابه برای موضوع دوچرخه‌سواری در دستور کار قرار ندارد، بلکه آنچه در حال حاضر مورد توجه شورا و شهرداری قرار دارد، فرهنگ‌سازی و ارائه مشوق‌های لازم برای گسترش دوچرخه‌سواری در محدوده‌های مشخص در سطح پایتخت است. 

وی افزود: پیشنهاد شورای شهر این است که با توجه به این که در دوره کنونی مدیریت شهری، مسیرهای ایجادشده برای دوچرخه‌سواری در سطح پایتخت گسترش پیدا نکرده، باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که بتوانیم از همین مسیرهای موجود به بهترین شکل استفاده کنیم. نکته مهم این است که پایتخت‌نشین‌ها به دوچرخه به عنوان یک مُد حمل‌ونقلی نگاه نمی‌کنند، یعنی مردم تهران هیچ‌گاه مانند اهالی برخی شهرهای دیگر، از دوچرخه برای ترددهای روزمره خود استفاده نمی‌کنند.

آقامیری ادامه داد: البته ممکن است بعضی شهروندان در رفت‌وآمدهای بسیار کوتاه از دوچرخه استفاده کنند، اما هیچ‌وقت قرار نیست بخش قابل توجهی از مردم از دوچرخه به عنوان یک وسیله حمل‌ونقل روزمره بهره ببرند و هرچقدر هم در این زمینه فرهنگ‌سازی کنیم، تهران ظرفیت لازم را برای این منظور ندارد. 

عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: در شرایط موجود به‌جای این که مانند گذشته تلاش‌های بی‌نتیجه‌ای را برای توسعه دوچرخه‌سواری به عنوان یک مُد حمل‌ونقلی در سطح شهر تهران انجام دهیم، بهتر است مشوق‌هایی را ایجاد کنیم که اولا تعداد بیشتری از شهروندان با هدف ورزش و تندرستی از این وسیله در بوستان‌های پایتخت بخصوص پارک‌های جنگلی پایتخت استفاده کنند و ثانیا برخی اقشار جامعه بتوانند در رفت‌وآمدهای روزمره خود در مسیرهای کوتاه دوچرخه‌سواری کنند.

وی با اشاره به پیشنهادهای مطرح شده در این زمینه گفت: یکی از پیشنهادات در این زمینه این است که شهرداری تعدادی دوچرخه تهیه کند و به صورت امانی در اختیار برخی دبیرستان‌های شهر تهران قرار دهد تا بعضی دانش‌آموزان بتوانند برای رفت‌وآمد به مدرسه از این وسیله استفاده کنند. 

۴۵ میلیارد تومان اعتبار برای دوچرخه‌سواری پیش‌بینی شده است

آقامیری با بیان این که در بودجه ۱۴۰۳ شهرداری تهران، ۴۵ میلیارد تومان اعتبار برای موضوع دوچرخه‌سواری پیش‌بینی شده است که عمده آن مربوط به ترمیم و نگهداری مسیرهای دوچرخه‌سواری است، اظهار داشت: به شهرداری پیشنهاد داده‌ایم که بخشی از این بودجه را برای خرید دوچرخه استفاده کند و ضمن شناسایی دبیرستان‌هایی که از قبل در اطراف آن‌ها مسیرهای دوچرخه‌سواری مناسب ایجاد شده است، تعدادی دوچرخه خریداری کند و به عنوان امانت به این دبیرستان‌ها بدهد تا تعدادی از دانش‌آموزان دبیرستانی پایتخت تشویق شوند که مسیر منزل تا مدرسه را با دوچرخه تردد کنند. این کار به فرهنگ‌سازی برای استفاده از دوچرخه در میان سایر دانش‌آموزان نیز کمک خواهد کرد و به این صورت ممکن است رفته‌رفته تعداد قابل بیشتری از دانش‌آموزان رغبت پیدا کنند که از دوچرخه در ترددهای روزمره خود استفاده کنند. 

احتمال موفقیت در ترغیب شهروندان به موتورسیکلت‌های برقی بیشتر از دوچرخه است

نایب‌رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: طبیعتا اقشار کمی از جامعه هستند که می‌توانند در برخی مسیرهای روزمره خود مانند دانش‌آموزان از دوچرخه بهره ببرند، بنابراین پیشنهاد ما این است که اگر قصد داریم دوچرخه‌سواری را در سطح شهر تهران گسترش دهیم، باید روی هدف‌هایی تمرکز کنیم که احتمال موفقیت آن‌ها بالا است؛ زیرا اگر بخواهیم همه اقشار جامعه را به استفاده از دوچرخه ترغیب کنیم، احتمالا موفق نخواهیم شد، ولی اگر بخواهیم برخی قشرها مثلا دانش‌آموزان را تشویق کنیم که در بعضی رفت‌وآمدهای روزمره خود از دوچرخه استفاده کنند، احتمال به نتیجه رسیدن ما بالا خواهد رفت. البته به‌جز دانش‌آموزان، می‌توانیم اقشار دیگری از جامعه را نیز شناسایی کنیم که می‌توانند در مسیرهای محدود و مشخص از دوچرخه در بعضی ترددهای روزمره خود بهره ببرند. 

وی در ادامه تاکید کرد: دوچرخه‌سواری علاوه بر این که می‌تواند توسط برخی شهروندان در رفت‌وآمدهای روزمره مورد استفاده قرار گیرد، یک ورزش همگانی است که شهرداری مانند سایر ورزش‌ها باید برای ترغیب تعدادی بیشتری از مردم به انجام آن تلاش کند. به همین دلیل، با توجه به این که از قبل ۸۰ کیلومتر از مسیرهای دوچرخه‌سواری تهران در پارک‌های جنگلی اطراف پایتخت ایجاد شده است، شهرداری می‌تواند نگاه ویژه‌ای به این بوستان‌ها داشته باشد و زیرساخت‌ها و مشوق‌های مورد نیاز برای گسترش دوچرخه‌سواری با هدف افزایش سطح سلامت عمومی شهروندان را در این مسیرها تقویت کند؛ بنابراین توسعه استفاده از دوچرخه با هدف انجام ورزش در پارک‌های جنگلی، یکی از برنامه‌هایی است که شهرداری در حوزه ورزش‌های همگانی می‌تواند روی آن سرمایه‌گذاری کند. 

هیچ‌گاه نمی‌توان به دوچرخه به عنوان یک مُد حمل‌ونقلی نگاه کرد 

آقامیری با تاکید بر این که هیچ‌گاه نمی‌توان به دوچرخه به عنوان یک مُد حمل‌ونقلی نگاه کرد، زیرا احتمال فراگیر شدن استفاده از آن در شهر تهران وجود ندارد، یادآور شد: یکی از مهمترین برنامه‌هایی که شهرداری برای بهبود وضعیت حمل‌ونقل پایتخت در دستور کار دارد، توسعه استفاده از موتورسیکلت‌های برقی است که برخلاف دوچرخه، هم مردم نسبت به استفاده از آن رغبت بالایی دارند و هم می‌تواند به عنوان یک وسیله رفت‌وآمد در بسیاری از مسیرهای روزمره مورد استفاده شهروندان قرار گیرد. ضمن این که موتورسیکلت‌های برقی از سوخت پاک استفاده می‌کنند و گسترش استفاده از آن‌ها می‌تواند مانند دوچرخه‌سواری، تاثیر مهمی در کاهش آلودگی هوا داشته باشد. 

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: از سال گذشته فرآیند ارائه تسهیلات به شهروندان برای خرید موتورسیکلت‌های برقی با همکاری شهرداری و وزارت صمت آغاز شده است و این برنامه در سال جدید حتما با جدیت بیشتری ادامه پیدا خواهد کرد.

تا ۱۰ سال آینده شاهد تردد ۲ میلیون موتور برقی در تهران خواهیم بود

آقامیری تصریح کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، اگر تولید و واردات موتورسیکلت برقی به کشور و توزیع آن بین شهروندان تهرانی با همین روند ادامه پیدا کند، تا ۱۰ سال آینده شاهد تردد حدود ۲ میلیون موتور برقی در پایتخت خواهیم بود؛ بخصوص که شهرداری و وزارت صمت در حال فراهم کردن زیرساخت‌های لازم و کافی برای شارژ وسایل نقلیه در پایتخت نیز هستند. اگر روی گسترش استفاده از موتورهای برقی تلاش کنیم، با توجه به نقشی که همین حالا موتورسیکلت‌ها در افزایش آلاینده‌های هوا دارند، قطعا تحقق این هدف می‌تواند درصد زیادی از آلودگی هوا و حتی آلودگی صوتی تهران را کم کند. 

وی در پایان تصریح کرد: ساختار ترافیکی و شهرسازی و فرهنگ عمومی مردم تهران حتی در میان‌مدت نمی‌تواند به صورت عمده تغییر کند و این ساختار برای فراگیر شدن استفاده از دوچرخه در ترددهای روزمره شهروندان مناسب نیست. اما در حال حاضر میلیون‌ها موتور در سطح پایتخت در حال تردد هستند که بسیاری از آن‌ها آلاینده هستند و اگر طوری برنامه‌ریزی کنیم که این موتورسیکلت‌ها به موتورهای برقی تبدیل شوند، هم در میان‌مدت به کاهش آلودگی هوا و آلودگی صوتی در پایتخت کمک خواهیم کرد و هم احتمال موفقیت ما در این برنامه نسبت به تلاش برای فراگیر شدن استفاده از دوچرخه در رفت‌وآمدهای روزمره بیشتر خواهد بود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز