خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

واکنش چمران به حمایت برخی اعضای شورای شهر تهران از فهرست‌های انتخابات مجلس

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۲۸۱۴

رئیس شورای شهر تهران نسبت به حمایت برخی اعضای پارلمان شهری پایتخت از فهرست‌های انتخاباتی و برخی جناح‌های سیاسی در انتخابات مجلس شورای اسلامی واکنش نشان داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، با توجه به این که بودجه شهرداری‌های کشور از عوارض و هزینه‌های دریافتی از عموم شهروندان تامین می‌شود و همچنین هزینه‌های جاری شوراهای شهر نیز بخشی از بودجه کلی شهرداری‌ها به حساب می‌آید، براساس قانون انتخابات، هرگونه استفاده از امکانات شوراها یا شهرداری‌ها برای حمایت از فهرست‌ها، گروه‌ها و جناح‌های سیاسی خاص ممنوع و مصداق سوءاستفاده از اموال عمومی است. 

علیرضا زاکانی، شهردار تهران نیز در همین راستا درباره انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی گفته است که «در انتخابات باید همه شهر را برای ایجاد مشارکت بسیج کنیم، اما حمایت از یک لیست خاص خط قرمز شهرداری است.» او همچنین تاکید کرده است که «شهرداری پای لیست خاص انتخاباتی نمی‌ایستد و این در تضاد اصل کارکرد ما است. در داخل شهرداری و به نام شهرداری تبلیغ برای گروهی خاص حرام مطلق است و با کسی که این کار را انجام دهد، صد درصد برخورد می‌کنیم.»

اما با وجود صحبت‌های صریح شهردار مبنی بر ممنوعیت حمایت از احزاب و گروه‌های سیاسی خاص در انتخابات مجلس شورای اسلامی با استفاده امکانات شهرداری تهران، این روزها شاهد آن هستیم که برخی اعضای شورای شهر تهران که هزینه اداره دفتر، پرداخت حقوق کارکنان، ایاب و ذهاب و حق‌الجلسه‌های حضور در صحن شورا را از بودجه شهرداری دریافت می‌کنند، در بستن فهرست‌های انتخاباتی، حمایت از برخی گروه‌های سیاسی  و شرکت در نشست‌های احزاب و نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی مشارکت فعال دارند.

در چنین شرایطی جای طرح این پرسش وجود دارد که آیا حمایت برخی اعضای شورای شهر تهران از گروه‌های سیاسی و فهرست‌های انتخابات مجلس، قانونی محسوب می‌شود یا خیر؟ این پرسش را با «مهدی چمران»، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در میان گذاشتیم و او نیز در پاسخ به خبرنگار ایلنا توضیح داد: هیچ‌کس حق ندارد از امکانات یا تریبون شورای شهر تهران برای حمایت از فهرست‌های انتخاباتی استفاده کند، اما این که بعضی اعضای شورا در قالب شخصیت حقیقی خود و نه به واسطه جایگاهی که در شورای شهر دارند، به عنوان یک فعال سیاسی کشور از فهرست‌های انتخاباتی حمایت کنند، اشکال ندارد.

وی افزود: خارج از کارکردهای شورای شهر تهران، هرکسی می‌تواند که در انتخابات مجلس شورای اسلامی از شخص یا گروه خاصی حمایت کند یا در بستن یک فهرست انتخاباتی نقش داشته باشد. این موضوع با وظایف نمایندگی افراد در شورای شهر تهران در تناقض نیست، البته به شرط آن که دوستان از امکانات شورا یا دفتر خود برای حمایت از فهرست‌های انتخاباتی هزینه نکنند که تا امروز هم این اتفاق نیفتاده است.

چمران با تاکید بر این که شخصیت حقیقی اعضای شورای شهر، جزو امکانات شهرداری تهران محسوب نمی‌شود، اظهار داشت: هیچ‌کس حق ندارد که از امکانات شورا یا شهرداری برای حمایت از گروه‌های سیاسی خاص در انتخابات مجلس استفاده کند، اما این که یک فرد شخصا در قالب شخصیت حقیقی خود و نه به عنوان عضو شورای شهر تهران در یک فعالیت انتخاباتی حضور پیدا کند یا از شخص یا گروه خاصی حمایت کند، هیچ مانعی ندارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همان‌طور که خود من گاهی با عنوان شخصیت حقیقی‌ام و نه به عنوان رئیس شورای شهر تهران برای حضور در نشست یا سخنرانی خاصی دعوت می‌شوم و این مساله ربطی به استفاده از امکانات شهرداری ندارد، این که یک عضو شورا در جایگاه حقیقی و نه حقوقی خود در یک فعالیت انتخاباتی شرکت کند و از نامزد یا گروه خاصی در انتخابات مجلس حمایت کند، مانعی ندارد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز