خبرگزاری کار ایران

شهردار در صحن شورا:

دستاوردهای تهران برای کل کشور الگو می‌شود/ ۶۱ درصد حقوق تهرانی‌ها صرف اجاره مسکن می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۷۳۵۵

شهردار تهران با تاکید بر این که دستاوردهای پایتخت برای کل کشور الگو خواهد شد، گفت: ۱۷ درصد بافت تهران ناپایدار است و آنچه اهمیت دارد این است که مردم را از این آسیب شوم نجات دهیم.

به گزارش ایلنا، علیرضا زاکانی شهردار تهران صبح امروز (یکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲) برای ارائه گزارش پویش امید و افتخار در طول بیش از یک سال گذشته در دویست و هشتمین جلسه شورای شهر تهران حضور یافت. شهردار پایتخت در این جلسه علاوه بر ارائه گزارش پویش امید و افتخار، لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری تهران را نیز به شورا ارائه و جزئیات آن را تشریح می‌کند.

زاکانی در ابتدای سخنان خود با بیان این که امروز صدمین روز تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه مظلوم است، اظهار داشت: این مصیبت بزرگ و همچنین مصیبت بزرگتر یعنی حمایت آمریکا از این اتفاقات و حمله به یمن را محکوم می‌کنیم.

شهردار تهران ضمن تقدیر از شورا برای فراهم کردن فرصتی به‌منظور ارائه لایحه بودجه شیشه‌ای مبتنی بر برنامه و همچنین ارائه گزارش پویش امید و افتخار، یادآور شد: دو نکته‌ای که دشمن هدف‌گذاری کرده و در سال گذشته به دنبال بهره مندی از آن بوده است؛ ایجاد اختلال و شرایطی بود که امید و ایمان مردم دستخوش تهاجم قرار بگیرد. لذا با دقت و برنامه از پیش طراحی شده و سرمایه‌گذاری صورت‌گرفته، هدف این بود راهی را که در سخت‌ترین مواجهه با ما در بخش نرم و سخت از پیش نبردند، از طریق ناامید کردن مردم و رهزنی به ایمان مردم و قابلیت انسجام ملی کشور و همچنین تهاجم به بنیه های مردمی دنبال کنند.

حرکت مزدورانه دشمن برای خالی کردن دل مردم از امید را خنثی می‌کنیم 

زاکانی با بیان این که شورای ششم و مدیریت برگرفته از آن به دنبال این بود، مسیری را دنبال کند که حرکت مزدورانه دشمن برای خالی کردن دل مردم از امید و ایمان را خنثی کند، یادآور شد: در همین راستا در سال گذشته تصمیم گرفتیم روزی در هفته را پیش‌بینی کنیم تا پروژه‌های آغازشده در دوره ششم و پروژه‌های نیمه‌تمام از گذشته را پیگیری کنیم و با عنوان پویش امید و افتخار امور را پیش ببریم.

شهردار تهران با تاکید بر این که این پویش ناظر بر عملکرد و برنامه‌ها، اقداماتی را رقم می‌زند، گفت: تلاش شد شکاف و بی‌عدالتی بین شمال و جنوب شهر کاهش یابد و عقب‌افتادگی‌های گذشته جبران شود. نهضت عمومی خدمت به مردم شکل بگیرد و در نهایت آنچه مردم می‌خواهند در دسترس آنها و منشأ امید آنها و افتخار ما باشد.

وی همچنین تصریح کرد: رقابتی بین مناطق، ‌ها و مجموعه‌های شهرداری در قالب پویش امید و افتخار شکل گرفت و سعی کردیم مردم با مشارکت و همدلی، همراه ما باشند که البته با اجرای طرح «من شهردارم»، یک پله بالاتر از مشارکت شکل گرفت.

۳۲۸.۲ همت؛ ارزش مالی کل پروژه‌های رویداد امید و افتخار 

وی ادامه داد: سعی کردیم پروژه‌ها را شفاف پیش ببریم تا نگاه به شورا و مدیریت شهری نگاهی از منظر خدمت صادقانه، پیگیرانه و عالمانه براساس بیانات مقام معظم رهبری باشد. سعی بر این بود که کم‌کاری‌های گذشته با این نگاه جبران شود و در همین راستا، برنامه‌ریزی دقیق و فکورانه برای استمرار موضوع صورت گرفت و برای هریک از این پروژه‌ها چه پیگیری‌هایی که انجام نشد.

زاکانی با بیان این که تا امروز ۹۰ رویداد را پشت سر گذاشتیم، تاکید کرد: تنها ۲ هفته پروژه‌های ما نرسید که سه درصد از کل آمار را به خود اختصاص می‌دهد.

شهردار تهران با اعلام اینکه ۳۲۸.۲ همت ارزش مالی کل پروژه‌های این رویداد است، یادآور شد: ۷۷.۲ همت از این اعتبارات به غیر از مسکن است. این ۹۰ پروژه در ۸۲۰ نقطه دنبال شد و این افتخاری برای ما به سبب خدمت به مردم و امیدی برای خدمتگزاری به آنها بود.

وی افزود: ۶ همت از این رقم به پروژه های پیش از مدیریت شهری دوره ششم تا شهریورماه سال ۱۴۰۰ مربوط بود و مابقی به دوره جدید اختصاص داشت.

میراث‌دار گذشته‌ای تلخ و شیرین هستیم

زاکانی با بیان این که این اقدامات بدون عنایت و حمایت ویژه شورا و مسئولان کشور شدنی نبود، تصریح کرد: بدون عنایت مردم نمی‌شد قدم از قدم برداشت، اما توانستیم این گام بزرگ را برداریم تا ایده‌های بزرگتری برای شهر دنبال کنیم. امید داریم حرکات جدی صورت‌گرفته روز به روز تجلی پیدا کند و بتوانیم خدمت‌رسانی کنیم.

شهردار تهران با بیان این که میراث‌دار گذشته‌ای تلخ و شیرین هستیم، اظهار داشت: برای شناخت این گذشته و حرکت در مسیر اصلاح، مسئولیت‌های خطیر و بزرگی داریم. ما منتخب مردم و به عنوان رکن چهارم قانون اساسی یک تلاش جدی و نگاه ویژه‌ای به جایگاه خود داریم که به دنبال این هستیم با خدمتگزاری احیا شود.

تهران نماد آبادانی و سبک زندگی در کشور است

زاکانی با بیان این که کاستی‌هایی در اجرای قوانین دیده می‌شود، خاطرنشان کرد: ماده ۱۰۰ جایگاهی برای ما در نظر گرفته است، اما به هیچ وجه در آن جایگاه قرار نداریم. اجرای درست قانون اساسی سبب خواهد شد با مشارکت مردم، نظام اسلامی نیم‌بندی که مقام معظم رهبری فرمودند را کامل کنیم و بتوانیم الگویی ارائه دهیم.

شهردار تهران با بیان این که نوع نگاه به کلانشهر تهران برای رهبر فرزانه انقلاب بسیار اهمیت دارد، تصریح کرد: اهمیت تهران فراتر از یک کلانشهر است، زیرا نماد آبادانی و سبک زندگی در کشور است. تهران به عنوان یک کل از تمام اجزا، اقوام، ادیان تشکیل شده و افتخار و همچنین پایتخت جمهوری اسلامی است. مقام معظم رهبری فرمودند که تهران الگو و خط‌دهنده به شهرهای سراسر کشور نیز هست.

وی با تاکید بر این که کارهای ناقصی از قبل به دست ما رسیده است و از طرفی از ما انتظار وجود دارد، گفت: گلایه‌ای که بنده از صدا و سیما داشتم که به تهران نمی‌پردازید، از این منظر بود. این‌گونه نیست که اگر تهران آباد شود، از سراسر کشور به تهران بیایند، اما آنچه در پایتخت رقم می خورد به سرعت مورد توجه قرار می‌گیرد و دستاوردهای تهران برای کل کشور الگو خواهد شد. 

می‌توانیم معماری شهر را سنتی، دلنواز و آرامش‌بخش کنیم 

زاکانی همچنین با اشاره به مطالبات مقام معظم رهبری از شورا و شهرداری، تصریح کرد: مقام معظم رهبری تاکید داشته‌اند که هویت و معماری شهر باید براساس الگوی معماری ایرانی - اسلامی باشد. ما می‌توانیم معماری شهر را سنتی، دلنواز و آرامش‌بخش کنیم و از سویی دیگر، نگاه حداکثری داشته باشیم و براساس آن زیرساخت های شهر را تغییر دهیم تا مشتی نمونه خروار را از جمهوری اسلامی نشان دهیم. اگر این مهم در تهران عملیاتی شود، در دیگر شهرها نیز اجرایی می‌شود؛ چون تهران سخت‌ترین جا است.

شهردار تهران با تاکید بر این که مدیریت حدود ۹ میلیون نفر ساکن و حدود ۱۴ میلیون نفر فعال کار ساده‌ای نیست، عنوان کرد: آنچه برای شهر نیاز است با سه مؤلفه صادقانه، پیگیرانه و عالمانه باید دنبال شود. مقام معظم رهبری فرمودند که باید از محیط‌زیست صیانت کنیم. ایشان فرمودند که با حاشیه‌نشینی و مظاهر مشکلات موجود در شهر به جنگ بپردازیم و ریشه آن را از بین ببریم.

وی ادامه داد: توجه به دین‌داری و اخلاق براساس تأکیدات مقام معظم رهبری باید جدی گرفته شود. کار فرهنگی اگر غلط باشد، آسیب می‌زند و اگر درست باشد، سازنده خواهد بود؛ لذا امور فرهنگی باید مورد توجه قرار بگیرد.

لزوم توسعه فضاهایی با سبک زندگی ایرانی - اسلامی در سطح شهر 

زاکانی با بیان این که برنامه‌ها باید نخبگان را قانع و مردم را راضی کند، یادآور شد: توسعه فضاهایی با سبک زندگی ایرانی - اسلامی در سطح شهر براساس تأکیدات مقام معظم رهبری باید عملیاتی شود و جلوگیری از فساد و صیانت از پاکدستی مدیران باید مورد توجه قرار بگیرد.

شهردار تهران گفت: مقام معظم رهبری تاکید داشتند که باید نسبت به طمع‌ورزی و زیاده‌خواهی افراد واکنش نشان داد. ما تمام این ویژگی‌ها را سرلوحه فکر و عمل خود قرار دادیم و در قالب چهار تحول در برنامه چهارم، امور را دنبال کردیم. این افق بزرگی است که از ما و شما طلب خواهد شد.

زاکانی با تاکید بر این که شهر ما واقعیت‌های شیرین و تلخی دارد، گفت: تهران ۲۳۸ سال است پایتخت است و ۹.۵ میلیون جمعیت مستقر و ۱۳.۵ میلیون نفر جمعیت فعال دارد و وجود ادارات مختلف در این شهر از مزیت‌های قطعی تهران است. ما به دستگاه‌ها به عنوان آسیب نگاه نمی‌کنیم، بلکه به عنوان مزیت قطعی شهر می‌نگریم.

تهران ۲۳۸ سال بی‌قواره و بدون الگوی مناسب بزرگ شده است

شهردار تهران با بیان این که تهران ۲۳۸ سال بی‌قواره و بدون الگوی مناسب بزرگ شده است، تصریح کرد: تا سال ۱۳۴۸ با الگوبرداری غرب و بعد از آن نیز با توسعه شرقی - غربی با الگوبرداری از آمریکا در تهران پیش رفته‌اند. تهران باید برای ۱۰.۵ میلیون نفر اسکان ایجاد کند، اما چرا امروز اسکان ۹.۵ میلیون نفر در این شهر تا به این اندازه سخت است؟

وی همچنین خاطرنشان کرد: امروز در تهران با آسیب‌های ویژه‌ای از جمله آلودگی هوا روبه‌رو هستیم که به امروز و دیروز و پنج سال قبل باز نمی‌گردد و مدت‌هاست با آن دست به گریبان هستیم. آنچه اهمیت دارد این است که باید چه کاری برای آلودگی هوا انجام دهیم. مشکل دیگر ترافیک است، می‌توانیم پا روی پا بیندازیم تا مردم ساعت‌ها در ترافیک باشند و می‌توانیم کار کنیم.

۶۱ درصد حقوق تهرانی‌ها صرف اجاره مسکن می‌شود

شهردار پایتخت با بیان این که ۱۷ درصد بافت تهران ناپایدار است و آنچه اهمیت دارد این است که مردم را از این آسیب شوم نجات دهیم، تاکید کرد: بدمسکنی و بی‌مسکنی دیگر مشکل تهران است و بیش از ۵۰ درصد مردم اجاره‌نشین هستند و ۶۱ درصد حقوق خود را به اجاره مسکن اختصاص می‌دهند و با این شرایط چه انتظاری داریم مردم محور توسعه باشند.

براساس گزارش پایگاه خبری شهر، زاکانی در پایان گفت: بین شمال و جنوب شهر به لحاظ عدالت فرسنگ‌ها فاصله وجود دارد، چرا باید بخشی از تهران در فقر باشند و بخشی دیگر فخر بفروشند؟ همه‌جای شهر باید آباد باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز