خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

درآمد ۳۵ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری طی یکسال

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۶۸۷۴

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از درآمد ۳۵ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری طی یکسال خبر داد.

«سجاد محمدعلی‌نژاد» معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در مورد خوشه‌های علم توضیح داد: خوشه‌های علم جزو زنجیره‌های ارزش است. یکی از کارهای جدی که قرار است به عنوان ماموریت پارک‌های علم و فناوری در اتصال به صنعت و دانشگاه انجام شود، بحث تکمیل زنجیره‌های ارزش راهبردی است، به این معنا که ما حلقه‌های مفقوده بین بخش‌های مختلف صنعتی در یک حوزه را شناسایی می‌کنیم و با تعیین یک زنجیره ارزش کامل حلقه‌های مفقوده استخراج می‌شوند و راه اندازی شرکت‌های فناور جدید در تکمیل این حلقه‌ها خواهد بود. 

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: هنگامی که این حلقه‌ها ایجاد شود هم نیازها کاملا مشخص است هم با تکمیل زنجیره ارزش افزوده‌ای که به کل آن صنعت خواهد داد چند برابر می‌شود، چرا که کسری آن بخش‌ها موجب کاهش صادرات با کاهش تولید در آن زنجیره شده است. 

محمدعلی نژاد در پاسخ به این سوال که چرا ۹۱ درصد پایان نامه‌هایی که هم اکنون تولید می‌شود تقاضا محور نیستند؟ گفت: دبیرخانه ملی رویش فناوری را بر همین اساس راه اندازی کرده‌ایم و از سال آینده پایلوتی که در دانشگاه تهران و تربیت مدرس داریم را پیگیری خواهیم کرد به این نحو که پایان نامه‌هایی که از مرحله تالیف پایان نامه، دارای قابلیت تبدیل شدن به هسته یا واحد فناور تشخیص داده می‌شوند را حمایت می‌کنیم. 

او تاکید کرد: نحوه تالیف و هدایت این پایان نامه‌ها به سمتی می‌رود که دانشگاه توانایی تشکیل واحد فناور را داشته باشد. در این زمان دانشجو توانمندی لازم را برای با گذراندن دوره‌هایی برای ورود به بازار کسب می‌کند و آماده این کار می‌شود. در واقع پایان نامه‌هایی که دارای شرایط اولیه برای تولید محصول شناسایی می‌شوند، در مرحله پایان نامه تا تولید محصول آزمایشگاهی حمایت و در پارک‌ها نیز کمک می‌شوند. اینگونه پایان نامه‌ها از ابتدا هدف تولید محصول دارند و بدین صورت پایان‌نامه‌های ما تقاضامحور می‌شوند. 

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مورد پدیده «دره مرگ» که در مورد شرکت‌های دانش بنیان مطرح می‌شود و مواجهه شرکت‌های ایرانی با این مسئله اظهار کرد: یک فرایند در بلوغ شرکت‌ها رخ می‌دهد و اگر در مرحله ایده یا هر مرحله دیگری نقطه ضعفی وجود داشته باشد یا حمایت صورت نگیرد، پدیده دره مرگ رخ می‌دهد که جزو فرایندهای متداول نظامات شرکت‌هاست. تلاش می‌کنیم به کمک مربی‌ها در شرکت‌ها و با تزریق حمایت‌، از ظهور دره مرگ در مرحله بلوغ شرکت‌ها جلوگیری کنیم. 

محمدعلی نژاد در مورد ماموریت گرا کردن پارک‌های علم و فناوری نیز توضیح داد: ماموریت‌های ملی و دبیرخانه‌های ملی به پارک‌های سطح یک و توسعه یافته محول خواهد شد و ماموریت‌های منطقه‌ای به کلیه پارک‌ها و پارک‌های استانی واگذار می‌شود. تشخیص نوع ماموریت بر اساس نیاز اعلامی از مجموعه وزارتخانه‌هایی مانند صمت است، ولی در کنار آن آمایش سرزمینی، ظرفیت‌ها و تعداد شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور مرتبط با آن حوزه در هر پارک و پارمترهایی مانند سوابق کاری قبلی پارک‌ها را هم برای واگذاری ماموریت‌ها به پارک‌های علم و فناوری در نظر داریم. 

معاون وزیر علوم ادامه داد: به عنوان مثال پارک سازمان پژوهش و پارک بین الملل وزارت علوم را به عنوان اولین دبیرخانه ملی حوزه تعاملات فناورانه معدن و صنایع معدنی قرار داده ایم. بنابراین به مرور بر اساس ویژگی‌ها، آمایش هر پارک و آمایش سرزمین صنعتی را بررسی می‌کنیم و از پارک‌های بررسی شده، دبیرخانه‌های ملی و ماموریت‌ها ابلاغ می‌شود. البته این دبیرخانه‌ها محور هماهنگی هستند.

محمدعلی نژاد در مورد ثروت حاصل از سوی پارک‌های علم و فناوری اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ میزان درآمد شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری، ۳۵ هزار میلیارد تومان بود. آمار درآمد امسال را نیز بعد از اظهارنامه‌های مالیاتی و تجمیع اعداد رقم اعلام می‌کنیم. 

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مورد برخی وجوه آیین نامه دانش بنیان‌ها نیز خاطرنشان کرد: یکی از موارد این آیین نامه ماده ۱۳ آن است؛ این ماده مربوط به صنایعی می‌شود که دارای بخش‌های تحقیق و توسعه هستند. این صنایع درصورتی که قراردادهای پژوهشی با دانشگاه‌ها یا پژوهشگاه‌ها ببندند، براساس میزان پژوهشی بودن کار نیازی به پرداخت هزینه ندارند و از اعتبار مالیاتی بهره می‌برند. 

معاون وزیر علوم در ادامه گفت: ماده ۵ نیز از دیگر موضوعات آیین نامه دانش بنیان است که مشخص کننده مالکیت فکری است. بعد از این هر طرح پژوهشی یا پایان نامه بر اساس مالکیت معنوی و نامشهود ارزش‌گذاری می‌شود و استاد و دانشجو و دانشگاه سهم خود را نسبت به آن ارزش‌گذاری خواهد داشت. آیین نامه اجرایی آن نیز به زودی ابلاغ می‌شود و براساس آن پایان نامه‌ها ارزش دارایی پیدا می‌کنند.به طور مثال در برخی صندوق‌های پژوهش و فناوری همین رویه در گذر زمان در صورتی که جا بیفتد می‌تواند جایگزین ضمانت نامه‌ها شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز