خبرگزاری کار ایران

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان:

نخبه احساس مفید بودن کند، بسیاری از مشکلات را حل می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۵۶۶۰

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان گفت: شنیدن صحبت‌های نخبگان موجب ایجاد حس ارزش می‌شود که همان حس مفید بودن و اثربخشی که رهبری نیز به آن تاکید دارند و معتقدند نخبه باید اثربخش باشد را ایجاد می‌کند. همین که نخبه حس مفید بودن کند، خیلی از مشکلات را حل می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «سید سلمان سیدافقهی» قائم مقام بنیاد ملی نخبگان ظهر امروز ۱۸ دی ماه در همایش ملی گفت‌وگوی نخبگان در خصوص رویکردهای جدید بنیاد، با اشاره به تاکیدات رهبری پیرامون آن بیان کرد: ما سندی به اسم سند راهبردی نخبگان داریم که این سند سال ۱۳۹۱ توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب و برای اجرا ابلاغ شده است. 

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان عنوان کرد: رهبر انقلاب در سال ۹۸ فرمودند که بخش عمده‌ای از مشکلاتی که ما در حوزه مدیریت علم و فناوری و پیشرفت کشور داریم، به واسطه عمل نشدن به سند راهبردی نخبگان است. یعنی رهبر انقلاب به طور خاص روی این سند دست گذاشتند و مطالبه داشتند تا این سند اجرایی شود. 

او با اشاره به خلاصه‌ای از سند راهبردی نخبگان، اظهار کرد: بنیاد ملی نخبگان یک نهاد تنظیم گر، تسهیل‌گر و نظارت کننده در کلیه دستگاه‌های اجرایی برای به کار گیری نخبگان به منظور اثربخشی آن‌ها در حل مسائل کشور است، ولی در عمل این اتفاق نیفتاده است و دلایل زیادی هم دارد.

سیدافقهی تصریح کرد: آنچه امروز می‌خواهیم پیرو فرمایشات رهبر انقلاب و تاکیدات ایشان در دیدار با نخبگان در مهرماه، رقم بزنیم همان نکاتی است که فرمودند؛ ایشان فرمودند که نمی‌خواهم آینده را کم اهمیت جلوه دهم، ولی باید از فرصت کنونی استفاده کرد و توضیح دادند که منظورشان از فرصت کنونی چیست؟ رهبر انقلاب فرمودند که حرکت و خیز جدید با همراهی دولت و مدیران جوان در بدنه دولت و جامعه اتفاق می‌افتد. 

سید افقهی اضافه کرد: یکی از مظاهر ارتباط گیری نخبگان با مسئولان، شکل گیری ارتباط بین آنها با استانداران در استان‌های مختلف است که هر کدام مسئولیت‌هایی دارند و عملا کلیه موضوعات در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، امنیتی، اجتماعی استان‌ها، تحت نظارت و مدیریت آن‌هاست. طبیعتا مهم‌ترین ارکانی که می‌تواند برای اثربخشی و ظهور و بروز اثرگذاری نخبگان در جامعه موثر باشد، استانداران هستند. لذا در جلساتی که با وزارت کشور داشتیم و هم اندیشی‌هایی که برگزار شد، به این نتیجه رسیدیم که در یک جمع صمیمی با حضور روسای بنیادهای استانی و استانداران این موضوع طرح شود.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان اظهار کرد: بنای ما صرفا مطالبه نیست و می‌خواهیم بگوییم همانگونه که دولت پای کار است جامعه نخبگانی نیز پای کار هستند، اما یک شرط دارد؛ اینکه مسئولان درها را برای حضور نخبگان باز کنند. 

سیدافقهی اضافه کرد: همانطور که رئیس جمهور نیز در دیدار با نخبگان تاکید داشتند؛ همه مسئولان و مدیران دولتی در کنار خود باید هیات اندیشه ورز نخبگانی داشته باشند و این هیات می‌تواند در حوزه‌های گوناگون به آنها مشورت دهند. 

او افزود: رئیس جمهور نیز گفتند که حتی اگر این نخبگان مشاور، صحبت‌های مخالفی هم داشتند، باید شنیده شود. رهبری نیز در دیدار با نخبگان تعبیری دارند و فرمودند دهانی که دلسوزانه نقد می‌کند ولو اینکه نقد تند می‌کند را باید بوسید. این تعبیر رهبر ماست پس تکلیف و وظیفه ماست و همه می‌دانیم لازم الاجرا است. 

سیدافقهی با طرح این پرسش که ظرفیت نخبگان چگونه پای کار می‌آید؟ اینطور گفت: یکی از مصادیق آن همین هیات‌های اندیشه ورزی است که در همایش گفت‌وگوی نخبگان در تعامل با استان‌ها و هیات‌های اندیشه ورز استانی بحث و تبادل آرا کردند. این هیات‌های اندیشه ورز می‌توانند زمینه ورود باشند و هزینه زیادی برای مسئولان دولتی ندارد و کافی است کمی وقت بگذارند. البته که همه می‌دانیم چقدر مشغول هستند و موضوعات مختلفی را باید برای اداره استان‌ها پیگیری کنند، ولی حضور نخبگان شاید یکی از کارهایی است که باید در صدر اولویت آن‌ها قرار بگیرد. 

او ادامه داد: شنیدن صحبت‌های نخبگان موجب ایجاد حس ارزش می‌شود که همان حس مفید بودن و اثربخشی که رهبری نیز به آن تاکید دارند و معتقدند نخبه باید اثربخش باشد را ایجاد می‌کند. همین که نخبه احساس مفید بودن کند، بسیاری از مشکلات را حل می‌کند.

سیدافقهی اینطور ادامه داد: من زمانی که در جمع نخبگان هستم و با آن‌ها صحبت می‌کنم، عمده خواسته‌ای که می‌شنوم این نیست که به ما حمایت مالی بدهید یا دنبال بورسیه و فرصت مطالعاتی نیستند بلکه حتی نخبگانی که از خارج کشور می‌آیند، به ما می‌گویند کمک کنید در کشور اثربخش باشیم و در میدان عمل بتوانیم اثرگذاری خود را نشان دهیم. 

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان خاطرنشان کرد: ما فکر می‌کنیم وزارت کشور به عنوان یکی از مهم‌ترین ارکانی که در اداره کشور موثر است و با توجه به اینکه موضوع انتخابات و نیازی که به حضور حداکثری مردم وجود دارد  در پیش روی ماست، تعامل با نخبگان می‌تواند یکی از موضوعاتی باشد که در همین زمان پیش رو با واسطه کرسی‌های نقد و نظر نخبگان پررنگ شود.

او با بیان اینکه باید فضا باز شود و در استان‌های کشور نخبگان موضوعات خود را در مورد انتخابات و مشارکت مردم، نظام مردم سالاری دینی که در کشور حاکم است و... مطرح کنند، گفت: ممکن است برخی انتقاداتی داشته باشند و رهبری نیز فرمودند که باید فضا را باز کنیم تا همه سلایق حضور پیدا کنند. این یک مطالبه است و باید عملی شود و بخشی از عملی شدن آن وابسته به ارتباط با نخبگان و استفاده از ظرفیت آن‌ها در هیات‌های اندیشه ورزی و ارائه نظرات و شنیده شدن صحبت‌های آن‌هاست. 

سیدافقهی تاکید کرد: درخواست ما از وزیر کشور و استانداران این است که روسای بنیاد ملی نخبگان استانی عضو شورای مدیریت و برنامه ریزی استان باشند. در برخی استان‌ها همراهی خوبی به وسیله استانداران داریم و از آن‌ها ممنونیم که فضایی ایجاد شده که نخبگان در شوراها شرکت کنند، نظر بدهند و نکات را بشنوند و در جریان مسائل کشور قرار بگیرند. 

او ادامه داد: در این حالت وقتی نخبه‌ای می‌خواهد نظر بدهد، این نظر، نسبتی با میدان عمل و اجرا خواهد داشت. تقاضا می‌کنیم این فرایند به صورت رسمی ابلاغ شود و یکی از اعضای شورای مهمی که در استان‌ها تشکیل می‌شود، از نمایندگان جامعه نخبگانی باشد و نظرات جامعه نخبگان را منتقل کند. 

سیدافقهی در آخر اظهار کرد: یکی از کلید واژه‌هایی که در کلام رئیس جمهور وجود دارد و بارها تاکید و مطالبه کرده‌اند؛ افزایش بهره وری دانشگاه‌هاست. افزایش بهره وری یعنی مشارکت دادن دانشگاهیان در حل مسائل کشور. یکی از مظاهر اصلی مشارکت دادن دانشگاه‌ها، همین همکاری نخبگان با نهاد استانداری و مسائل کشور است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز