خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان منابع طبیعی:

به دنبال ثبت رکورد کاشت نهال در گینس هستیم/ با زمین‌خواران دانه‌درشت قاطعانه برخورد می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۰۸۲۰

رئیس سازمان منابع طبیعی با تاکید بر برخورد قاطعانه با دانه‌درشت‌هایی که به عرصه‌های منابع طبیعی دست‌اندازی می‌کنند، گفت: به دنبال این هستیم که در صورت فراهم شدن مقدمات، در تاریخ ۸ اسفند ۱۴۰۲، رکورد کاشت نهال در گینس را ثبت کنیم و ۳۰ تا ۵۰ میلیون اصله نهال در آن روز بکاریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباسعلی نوبخت، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور صبح امروز (یکشنبه ۳ دی ۱۴۰۲) در پنجاه و پنجمین جلسه «طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در ایران» که در سالن جلسات حوزه ریاست این سازمان برگزار شد، گفت: کارگروه ویژه‌ای پیرامون زمین‌خواری تشکیل شده است‌ و در این کارگروه به دنبال برخورد با دانه‌درشت‌هایی هستیم که به عرصه‌های منابع طبیعی دست‌اندازی می‌کنند.

وی افزود: امروز مقدمات تخریب ۲ ساختمان لوکس که در اراضی منابع طبیعی شهر رامسر استان مازندران ساخته شده‌اند، فراهم شده است. یکی از این ساختمان‌ها دارای بیش از ۱۰ طبقه است که طبقه همکف آن متری ۲۵۰ میلیون تومان قیمت دارد.

نوبخت با بیان این که تخریب املاک لوکس ساخته‌شده در عرصه‌های منابع طبیعی در استان تهران انجام خواهد شد، اظهار داشت: سازمان منابع طبیعی در برخورد با کسانی که وارد عرصه‌های منابع طبیعی می‌شوند، و ساخت‌وساز می‌کنند، با هیچ شخصی تعارف ندارد، البته بعضی افراد متخلف تصور می‌کنند می‌توانند از نفوذ برخی دیگر استفاده کنند و وارد عرصه‌های منابع طبیعی شوند؛ در حالی که این عرصه‌ها متعلق به همه مردم ایران است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: وظیفه سازمان منابع طبیعی حفظ و حراست از عرصه‌های طبیعی است و با هرگونه ورود به این عرصه‌ها طور جدی و قطعی برخورد می‌کنیم.

تا کنون یک ریال اعتبار به طرح کاشت یک میلیارد درخت اختصاص نیافته است

رئیس سازمان منابع طبیعی در بخش دیگری از صحبت‌های خود از تلاش این سازمان برای ثبت رکورد کاشت نهال در گینس خبر داد و گفت: به دنبال این هستیم که در صورت فراهم شدن مقدمات، در تاریخ ۸ اسفند ۱۴۰۲، رکورد کاشت نهال در گینس را ثبت کنیم و ۳۰ تا ۵۰ میلیون اصله نهال در آن روز بکاریم.

وی با بیان این که تا کنون یک ریال اعتبار به طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت اختصاص نیافته است، عنوان کرد: این در حالی است که در قانون بودجه سال ۱۴۰۲، اعتباری معادل ۲۳۷ میلیارد و۵۰۰ میلیون تومان برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده است. البته پیگیری‌های لازم برای تخصیص این اعتبار در آینده نزدیک انجام شده است.

نوبخت با بیان این که در سال آینده سازمان منابع طبیعی به سمت ترویج ادبیات درخت‌داری حرکت می‌کند، گفت: در سال ۱۴۰۳ در راستای اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در ایران، باید علاوه بر درخت‌کاری، درخت‌داری‌ را نیز در ادبیات مسئولان و مردم قرار دهیم.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ادامه داد: طرح کاشت یک میلیارد درخت یک پروژه مردمی است و باید از ظرفیت‌های مردم در اجرای آن استفاده شود. همچنین باید اطلاع‌رسانی درست و دقیقی در این بخش انجام شود تا بتوانیم مشارکت عمومی شهروندان را در راستای اجرای این طرح جلب کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اثربخشی کاشت یک میلیارد درخت برای ما از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ به نحوی که اگر همه این درختان بعد از ۴ سال سبز شوند، می‌توانند ۱۶۰ میلیون تن ترسیب کربن، ۶.۲ میلیون تن تولید اکسیژن، ۲۷.۵ میلیون تن کاهش فرسایش خاک، ۱۷۲.۷ میلیون تن جذب گرد و غبار و ۱۷۱.۵ میلیون متر مکعب تامین آب انجام دهند؛ البته اولویت ما حفظ داشته‌ها و پوشش گیاهی موجود است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز