خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران:

۲۰ درصد خودروهای نو در آزمون‌های معاینه فنی برتر مردود می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۸۴۲۹

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران گفت: حدود ۲۰ درصد از خودروهای غیرمشمول (صفر کیلومتر تا عمر چهار سال) در آزمون‌های معاینه فنی برتر مردود می‌شوند.

به گزارش ایلنا، شادی مالکی، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران گفت: واقعیت امر این است که خودروهای صفر کیلومتر تا چهار سال از گرفتن معاینه فنی معاف هستند و پلیس راهور هیچ‌گونه اعمال قانونی روی این خودروها ندارد، اما برای این که مالکان نسبت به گرفتن معاینه فنی برتر و تخفیف در ارائه طرح‌های ترافیکی بهره‌مند شوند، حتما باید در آزمون‌ها شرکت کنند.

وی افزود: طبق آمارها حدود ۲۰ درصد خودروهای نو در آزمون‌های معاینه فنی برتر مردود می‌شوند که حدود پنج درصد آنها به‌خاطر نقص فنی در سیستم ترمز و مابقی بدلیل نقص فنی در سیستم موتور است.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران ادامه داد: زمان معافیت خودروهای غیر مشمول (صفر کیلومتر تا چهار سال) از معاینه فنی بسیار طولانی است و در لایحه پیشنهادی که به شورای شهر تهران و همچنین شورای عالی استان‌ها ارائه خواهد شد، پیشنهاد داده‌ایم که زمان معافیت این دسته از خودروها به سه سال کاهش یابد. 

وی با بیان این که عمده خودروهای غیرمشمول به لحاظ این که حدود سه سال گارانتی دارند، کمتر مورد معاینه فنی قرار می‌گیرند، اضافه کرد: آزمون‌های معاینه فنی برتر با معاینه فنی عادی تفاوت دارد و سختگیرانه‌تر است، بنابراین خودروسازان باید در زمینه تقویت موتور و ترمز محصولات‌شان اقداماتی را انجام دهند که در آزمون‌های معاینه فنی برتر قبول شوند.

مالکی با بیان این که تا کنون جلسه‌ای در این موضوع با خودروسازان برگزار نشده است، یادآور شد: البته گزارشات به صورت مکتوب به سازمان‌های ایمنی و استاندارد اعلام شده است و آماده همکاری با خودروسازان در این زمینه هستیم.

وی در خصوص معاینه فنی خودروهای مشمول نیز گفت: طرح ویژه‌ای از سوی پلیس راهور تهران بزرگ در حال اجرا است و با خودروهای مشمول فاقد معاینه فنی اعمال قانون صورت می‌گیرد.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران تاکید کرد: هم‌اکنون به رغم مراجعه روزانه بیش از هفت هزار دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران، کلیه مراکز فاقد صف انتظار هستند و مراجعان در کمتر از نیم ساعت نسبت به دریافت معاینه فنی اقدام می‌کنند.

مالکی ادامه داد: آزمون‌های معاینه فنی در موضوع آلایندگی و کاهش آلودگی هوا و همچنین ایمنی خودروها برای کلانشهری همچون تهران بسیارمهم و ضروری است. در همین راستا با این هدف که خدمات مطلوبی به شهروندان صورت بگیرد، نسبت به جمع‌آوری صف اقدام کرده‌ایم و بیشتر مراکز معاینه فنی نوبت‌دهی به‌صورت سیستمی انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: آزمون‌ها و کنترل‌های انجام‌شده در مراکز معاینه فنی شهر تهران منطبق بر آیین‌نامه، دستورالعمل و استانداردهای ابلاغی دولت انجام می‌شود و به صورت مستمر صحت عملکرد مراکز معاینه فنی و و انطباق‌سنجی رویه‌های آن مراکز با دستورالعمل‌ها توسط کارگروه استانی وزارت کشور، ستاد معاینه فنی خودروهای تهران و سایر دستگاه‌های نظارتی دارای تکلیف در این ارتباط پایش و کنترل می‌شود. ضمنا براساس مصوبات دولت، ستاد معاینه فنی خودروهای تهران متشکل از پلیس راهور، سازمان حفاظت محیط‌زیست و شهرداری تهران اداره می‌شود.

مالکی در توضیح تعداد مراکز معاینه فنی شهر تهران از بضاعت ۶۴ خط معاینه فنی خودروهای سبک و ۱۱ خط معاینه فنی موتورسیکلت در ۱۷ مرکز ثابت و ۱۵ واحد سیار با پراکندگی مناسب در سطح شهر خبر داد و افزود: این مراکز ظرفیت پذیرش سالانه بیش از سه میلیون دستگاه خودرو را دارد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: شهر تهران بیشترین تعداد خطوط معاینه فنی در میان شهرهای کشور است و از منظر سابقه نیز با توجه به راه‌اندازی اولین مرکز معاینه فنی خودرو کشور توسط شهرداری تهران در سال ۱۳۷۹، پیشتاز است.

براساس گزارش پایگاه خبری شهر، در حال حاضر مراکز بیهقی و شهید آبشناسان به صورت شبانه‌روزی و دیگر مراکز از ساعت ۷ تا ۱۷ فعال هستند. ضمنا تعدادی از مراکز به صورت فوق‌العاده تا ساعت ۱۹ فعال هستند.

همچنین در روزهای شنبه مراکز دماوند و شهدای زمان‌آباد، در هایروز یکشنبه مراکز الغدیر و امام رضا (ع)، در روزهای دوشنبه مراکز نیایش و فدائیان اسلام، در روزهای سه‌شنبه مراکز سراج و شقایق، در روزهای چهارشنبه مراکز شهید چمران و خاوران، در روزهای پنجشنبه واحد سیار شریعتی و مراکز بعثت تا ساعت ۱۹ آماده خدمت‌رسانی به شهروندان است.

عموم شهروندان می‌توانند با توجه به فعالیت تعدادی از مراکز در روزهای تعطیل حتما جهت اطمینان از آخرین وضعیت ساعت کاری مراکز به سایت ستاد معاینه فنی خودروهای تهران به آدرس http://inspection.tehran.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز