خبرگزاری کار ایران

رئیس آکادمی ملی جنگلداری جمهوری خلق چین در گفت‌وگو با ایلنا:

بدنبال راه‌اندازی مرکز چندملیتی برای مقابله با گرد و غبار در خاورمیانه هستیم/ کاشت درخت در بیش از ۳۲ میلیون هکتار از بیابان‌های شرق آسیا

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۵۳۹۲

رئیس آکادمی ملی جنگلداری و منابع طبیعی جمهوری خلق چین با بیان این که طرح «دیوار سبز بزرگ»، بزرگترین برنامه جنگل‌کاری اجراشده توسط بشر در جهان است، گفت: تا کنون در قالب این طرح، بیش از ۳۲ میلیون هکتار درخت بادشکن با هدف تثبیت خاک در کانون‌های گرد و غبار در بیابان‌های شمال چین کاشته شده و البته بیش از ۸۵ میلیون هکتار از مراتع تخریب‌شده این کشور نیز احیا شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، برنامه جهانی کاشت یک تریلیون درخت در کره زمین (Plant for the planet) یک پروژه بلندپروازانه بین‌المللی است که توسط سازمان ملل متحد پشتیبانی می‌شود و براساس آن، کشورهای مختلف متعهد هستند که در بازه زمانی ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۰، در مجموع یک هزار میلیارد نهال را با هدف ترسیب کربن یا همان جذب گازهای گلخانه‌ای به عنوان عامل اصلی گرمایش و همچنین مقابله با بیابان‌زایی و کاهش سطح پوشش گیاهی و البته تثبیت خاک در کانون‌های گرد و غبار سراسر جهان بکارند. در همین راستا، ایران از ابتدای سال ۱۴۰۲، طرح کاشت یک میلیارد درخت در طول چهار سال را آغاز کرده و البته دولت عربستان سعودی نیز وعده داده است که تا پایان ۲۰۳۰، حداقل ۱۰ میلیارد نهال را در داخل سرزمین خود و ۴۰ میلیارد نهال را در سایر کشورها خواهد کاشت. 

در این میان چین نیز به عنوان یکی از پهناورترین کشورهای جهان از سال ۲۰۲۱ به این برنامه جهانی پیوسته و کاشت ۷۰ میلیارد درخت را در دستور کار قرار داده است. چینی‌ها البته پیش از این نیز برنامه نهال‌کاری گسترده‌ای را برای مقابله با بیابان‌زایی و تثبیت خاک در کانون‌های گرد و غبار در عرصه‌های بیابان شمال کشور خود در دستور کار قرار داده بودند؛ برنامه‌ای که از سال ۱۹۷۸ آغاز شده و در سال ۲۰۵۰ به پایان خواهد رسید و در آن سه نوار جنگلی دست‌کاشت به عنوان بادشکن‌های زنده در مسیرهای طولی در بیابان‌های کشور چین بخصوص «صحرای گبی» به عنوان بزرگترین بیابان شرق آسیا ایجاد خواهد شد. 

این نکته‌ای است که «سون تائو» رئیس آکادمی ملی جنگلداری و منابع طبیعی جمهوری خلق چین در گفت‌وگو با ایلنا روی آن دست گذاشت و اظهار داشت: طرح «دیوار سبز»، بزرگترین برنامه جنگل‌کاری اجراشده توسط بشر در جهان است که از ۴۵ سال قبل آغاز شده است و در مناطق بیابانی شمال کشور چین اجرا می‌شود. این برنامه تا سال ۲۰۵۰ ادامه دارد و با اجرای آن، سطح پوشش جنگلی شمال چین از ۵ درصد به ۱۵ درصد افزایش خواهد یافت. این برنامه به صورت مستقیم توسط شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین حمایت می‌شود و در تاریخ ششم ژوئن (۱۶ خرداد) امسال، جلسه‌ای با حضور ایشان به‌منظور اصلاح برنامه‌ها و ارتقای سطح منابع مالی مورد نیاز برای اجرای این طرح برگزار شد. 

وی افزود: براساس آخرین اصلاحات انجام‌شده در طرح «دیوار بزرگ سبز»، بیشترین تمرکز این طرح بر نهال‌کاری در کانون‌های اصلی گرد و غبار در کشور چین از جمله در بیابان‌های گبی، شاپاتو و تاکلیماکان گذاشته شده است و قصد داریم با نهال‌کاری و ایجاد بادشکن‌های زنده، منشأهای وقوع ریزگردها در کشور چین را کنترل کنیم. تا کنون در قالب این طرح، بیش از ۳۲ میلیون هکتار درخت بادشکن با هدف تثبیت خاک در کانون‌های گرد و غبار در بیابان‌های شمال چین کاشته شده و البته بیش از ۸۵ میلیون هکتار از مراتع تخریب‌شده این کشور نیز احیا شده است. 

رئیس آکادمی ملی جنگلداری و منابع طبیعی چین ادامه داد: ما معتقدیم که چین یکی از کشورهای پیشرو در زمینه مقابله با بیابان‌زایی و توفان‌های گرد و غبار است و دولت چین آمادگی دارد که در این زمینه هم به ایران و هم به کشورهای عربی منطقه خاورمیانه کمک کند تا آثار مخرب ناشی از توفان‌های شن در این کشورها کاهش یابد. در همین راستا، در نظر داریم که مرکزی چندملیتی را برای اجرای پروژه‌های مقابله با گرد و غبار با کشورهای عربی منطقه خاورمیانه راه‌اندازی کنیم و امیدواریم بعد از تاسیس این مرکز، بتوانیم با دولت ایران نیز همکاری‌های نزدیکتری در زمینه مقابله با گرد و غبار داشته باشیم. 

تائو خاطرنشان کرد: دولت چین علاوه بر برنامه‌ریزی برای اجرای طرح دیوار سبز، از ابتدای سال ۲۰۲۱ به برنامه جهانی کاشت یک تریلیون درخت نیز پیوسته و قرار است در قالب این طرح تا پایان سال ۲۰۳۰، ۷۰ میلیارد نهال در مناطق مختلف کشور ما کاشته شود. البته این طرح نیز عمدتا در مناطق بیابانی کشور چین و با هدف مقابله با بیابان‌زایی و کانون‌های گرد و غبار اجرا خواهد شد، اما محل‌های اجرای این برنامه، مناطقی که طرح دیوار سبز بزرگ در آنها اجرا می‌شود، متفاوت است. 

وی تصریح کرد: برنامه‌های مقابله با بیابان‌زایی در کشور چین، صرفا محدود به درختکاری نمی‌شود، بلکه ما برای احیای پوشش گیاهی در جنگل‌ها و مراتع کشورمان نیز برنامه داریم. در این حوزه نیز دولت چین آمادگی دارد که تجربیات خود را در اختیار دیگر کشورها از جمله ایران و سایر کشورهای منطقه خاورمیانه بگذارد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز