خبرگزاری کار ایران

مدیرکل محیط‌زیست شهرداری تهران:

رقابت کلانشهرها نباید موجب از بین رفتن فضاهای اکولوژیک شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۵۷۸۱

مدیرکل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: در بحث رقابت‌پذیری کلانشهرها، دلیلی نمی‌بینیم که این رقابت‌پذیری باعث عدم زیست‌پذیری و برهم خورد فضای اکولوژیک شود، چراکه تداوم حفظ منابع و اکوسیستم و رقابت‌پذیری مطلوب مدنظر ما است.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری شهر، حلیا سادات حسینی، مدیرکل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در دهمین نشست کمیته محیط‌زیست و توسعه پایدار کلانشهرهای کشور گفت: بحث محیط‌زیست و واژه‌ محیط‌زیست در گذشته دور شاید نگاه واژه‌گرایانه را به خود اختصاص می‌داد، اما امروزه ضرورت پرداخت به این موضوع، نه‌تنها برای دغدغه‌مندان و متخصصان واضح است، بلکه برای کل جامعه و کلانشهرها جزو اولویت‌ها است‌.

وی افزود: در بحث چالش‌های محیط‌زیست، تلاش شده است با نگاه‌های جدید و متفاوت یک هم‌افزایی بین چالش‌ها و رویکردهای محیط‌زیستی ایجاد کنند، یکی از این موضوعات بحث رقابت‌پذیری کلانشهرها است‌.

حسینی با بیان این که نگاه رقابت‌پذیری به همراه توسعه پایدار مهم است، اظهار داشت: اگر در بحث رقابت‌پذیری کلانشهرها جدا از توسعه پایدار، صرفا مباحث را بدون توسعه پایدار و غیره دنبال کنیم، توسعه بی‌رویه و تقسیم نابرابر و بدون عدالت منابع، ایجاد خواهد شد.

این مقام مسئول در شهرداری تهران تاکید کرد: برای تاب‌آوری در سطح زیست‌پذیری مطلوب حوزه اقتصادی، اجتماعی و تاب‌آوری اکولوژیکی باید پیوند صحیحی بین توسعه پایدار و رقابت‌پذیری کلانشهرها مطرح شود. صرف نظر از این که ما رقابت پذیری را حاصل توانایی شهرها در پیوند استفاده از منابع و ایجاد تاب‌آوری زیستی برای شهرها می‌دانیم، ضرورت دارد که این پیوند را تداوم بخشیم تا باعث ایجاد شرایط برابر در توسعه شهرها شود.

حسینی ادامه داد: در بحث رقابت‌پذیری کلانشهرها، دلیلی نمی‌بینیم که این رقابت‌پذیری باعث عدم زیست‌پذیری و برهم خورد فضای اکولوژیک شود، چراکه تداوم حفظ منابع و اکوسیستم و رقابت‌پذیری مطلوب مدنظر ما است.

وی تصریح کرد: در برنامه پنجم، ماده ۱۸۴ و ۱۸۵ برای  تحقق اصل ۵۰ قانون اساسی، تاکید می‌کند که در بحث رقابت‌پذیری باید به سمت مشارکت برویم و ارتباط تنگاتنگی بین بحث آمایش سرزمین و تاب‌آوری کلانشهری و اکولوژیکی در موضوع رقابت‌پذیری کلانشهرها برقرار کنیم. در واقع، در بحث‌های اکوسیستم کلانشهرها نمی‌توانیم نسخه واحدی داشته باشیم، چراکه ظرفیت و پتانسیل شهرها با توجه به اقلیم و شرایط آب‌و هوایی متفاوت است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز