خبرگزاری کار ایران

وزید علوم:

باید به اندیشمندان اعتماد کنیم/ امروز در دنیا روی سیارات دیگر سرمایه‌گذاری می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۳۴۷۳

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مروز در دنیا روی سیارات دیگر سرمایه گذاری می کنند و از طرفی نظم نوین جهانی را امروز در سیارات دیگر تعیین می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پنجمین اجلاس ملی کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره و اجلاس ملی سرآمدان آموزشی گفت: هدف از این مراسم تقدیر از افراد شایسته معدودی نیست بلکه حرکت نمادینی برای ایجاد جریان علمی و انتقال پیام به بدنه دانشگاه‌ها، حوزه علمیه، پژوهشگاه‌ها ‌ها و همه افراد فعال حوزه علم است. باید جریان علمی، فکری و فناوری ایجاد شود و ما فقط به عنوان نمادی از شایستگان از تعدادی تقدیر می کنیم.

وزیر علوم اظهار کرد: نسل جوان باید این پیام را دریافت کنند تا نشان دهیم جمهوری اسلامی برای علم و نظریه‌پردازی و نقادی ارزش زیادی قائل است.

زلفی گل بیان کرد: باید تلاش کنیم خواسته‌های سرمایه های علمی کشور تحقق پیدا کند. رئیس جمهور از دانشگاه پیشرو صحبت کرده اند. ما نباید دانشگاه پیرو باشیم. من این سوال را طرح می کنم که دانشگاه پیشرو چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

زلفی گل با تاکید به اینکه باید این نیازها را احصا و شرایط را برای ایجاد دانشگاه پیشرو فراهم کرد گفت: دانشگاه پیشرو نیاز سنج و نیاز آفرین است.با توجه به ظرفیت بالای نخبگی در بحث هیأت علمی یاوران علمی و دانشجویان می توانیم نیازسنجی کنیم تا در مسائل مختلف کشور نیازها را احصا کنیم و در جهت رفع آن گام برداریم

او ادامه داد: دانشگاه پیشرو اگر فقط در ظرف نیازسنجی فعلی باقی بماند پیشرو نیست بلکه دانشگاه پیشرو نیاز آفرین هم هست. این دانشگاه نیازهای امروز را احصا می کند. ما موقعیت خاص اجتماعی و جغرافیایی خاصی داریم که دانشگاه باید این شرایط و منابع را فرآوری و استخراج کند و موجب رفاه و غنای جامعه شود. اما این کافی نیست.

وزیر افزود: دانشگاه‌ پیشرو با نیاز آفرینی بررسی می کند که نسل آینده چه چیزهایی نیاز دارد و این نسل چه می خواهد. باید از حالا به فکرش باشیم و موارد مورد نیاز را آماده کنیم. مانند پدر و مادری که نیازهای آینده فرزندانشان را پیش بینی می کنند. در بحث حاکمیت هم همینطور است و نیاز آفرینی در حاکمیت برعهده دانشگاه هاست چون نخبگی را در خود دارد.

زلفی گل با بیان اینکه دانشگاه پیشرو صرفا روی مزیت های نسبی امروز جامعه سرمایه گذاری نمی کند، اظهار کرد: لازم است که روی مزیت های ایجادی سرمایه گذاری می کنیم. این مزیت ها ثروت، امنیت، خلاقیت و دانش جدیدی خلق می کند. سالها قبل تلفن همراه و فضای مجازی وجود نداشت و حتما کشورهایی که زودتر در این زمینه سرمایه گذاری کردند، از سود این فناوری ها قدرتمند شدند.

وزیر علوم تاکید کرد: از طریق فناوری دانشی خلق می‌شود که وجود نداشته است. امروز در دنیا روی سیارات دیگر سرمایه گذاری می کنند. نظم نوین جهانی را امروز در سیارات دیگر تعیین می کنند، بحث امروز بحث اینترنت اشیا، علوم شناختی و هوش مصنوعی و فضایی است.

وزیر بیان کرد: باید به متفکر و اندیشمندان اعتماد کنیم و به آنها اجازه پرواز بدهیم. قوانین و مقررات تولیدی نباید سقف را کوتاه کند. نباید برای اندیشمندان سقف را کوتاه تعریف کرد و جلوی پریدن دانشمندان را گرفت. اینکه برای استاد دانشگاه تعیین کنیم که بیشتر از این نمی تواند درآمد داشته باشد، خوب نیست و از نظر علمی اصلا درخور نیست.

وزیر تاکید کرد: شاید استاد دانشگاه قراردادی با صنعت داشته باشد که کسی دیگری نتواند این کار را انجام دهد. در قوانین و مقررات و سنجش و انگیزش سقف گذاشتن غلط است. هر کسی بر اساس تلاش و استعداد و اثربخشی خود باید بتواند از مواهب و منابع طبیعی و مادی استفاده‌ کند.

زلفی گل بیان کرد: کرسی های آزاداندیشی این پیام را می دهد که سقف پرواز انسان اندیشمند محدود نیست. اجازه دهیم اندیشمندان به سمت خدای مطلق که قدرت و کمال مطلق است پرواز کنند.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری اضافه کرد: اگر به آموزش خوب توجه کنیم، پژوهش و فناوری خوب خواهیم داشت. آموزش خوب بنیان فناوری مرتبط است. ما در حال طراحی آیین‌نامه استاد راهنمای دانشجوی کارشناسی هستیم به این ترتیب که استاد راهنما از ابتدا دانشجوهای ما را هدایت کند. استاد راهنما دانشجو را در همه عرصه‌ ها راهنمایی می کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز