خبرگزاری کار ایران

با همکاری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان؛

اولین همایش ملی پارک‌های ملی و مناطق تحت حفاظت برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۵۱۹۱

با همکاری سه دانشگاه حکیم سبزواری، علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان و تربیت مدرس و نیز سازمان حفاظت محیط زیست و با هدف فراهم ساختن فرصتی برای تبادل اندیشه و تجربه بین متخصصان و صاحب نظران علوم مرتبط با حفاظت و مدیران اجرایی و حفاظت گران، اولین همایش ملی پارک‌های ملی و مناطق تحت حفاظت در کشور در پارک ملی و ذخیره‌گاه زیست کره گلستان برگزار شد.

به گزارش ایلنا به نقل از دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، در راستای محورهای این همایش که در برگیرنده زمینه‌های مختلف حفاظت و مدیریت کارآمد در مناطق تحت حفاظت و چالش‌های موجود در این مناطق بود، تعداد ۱۰۱ مقاله دریافت شد که از این تعداد ۷۴ مقاله مورد پذیرش قرار گرفت. 

تعداد ۳۰۰ نفر از مدیران اجرایی سازمان حفاظت محیط‌زیست، مسئولین سه استان هم‌جوار پارک، روسای پارک‌های ملی کشور، محیط بانان، کارشناسان، پیش‌کسوتان و کنشگران محیط زیست، خبرنگاران و برنامه سازان رسانه ای، اساتید دانشگاه و دانشجویان در همایش شرکت کردند. 

در این همایش شش پنل سخنرانی تحت عناوین: تنوع زیستی و خدمات اکوسیستمی در مناطق تحت حفاظت، تعارضات و تهدیدها در مناطق تحت حفاظت، ذخیره‌گاه‌های زیست کره: مکانی برای کاهش تعارضات حفاظت و توسعه، گردشگری در مناطق تحت حفاظت و نقش آموزش و تفسیر در حفاظت، چالش‌ها و راهبردهای قانونی و مدیریتی در مناطق تحت حفاظت، حفاظت مشارکتی در مناطق تحت حفاظت برگزار شد و در این پنل‌ها ۲۰ تن از اساتید، مدیران اجرایی و دکتر سباستین اشمیت و نیزار هانی از مدیران کمیته جهانی حفاظت IUCN به عنوان سخنرانان بین‌المللی به سخنرانی پرداختند. 

در حاشیه این همایش کارگاه‌های تخصصی با موضوع مدیریت مشارکتی در ذخیره گاه زیست کره گلستان و آسیب‌شناسی اجرای طرح‌های مدیریت مناطق تحت حفاظت، کارگاه مطالعات میدانی حیات وحش و برگزاری بازدیدهای میدانی از پارک ملی گلستان برگزار شد. 

حضور کارشناسان و محیط‌بانان به عنوان نیروهای صف در کنار دانشگاهیان و تبادل نظر و هم‌اندیشی آن‌ها و نیز حضور جوامع محلی محدوده ذخیره‌گاه زیستکره گلستان بصورت ارائه مراسم سنتی و غذاهای محلی از جمله نکات برجسته‌ای بود که می‌توان به آن اشاره کرد. 

گفتنی است در پایان این همایش مقرر شد با توجه به لزوم تداوم هم‌اندیشی در زمینه موضوعات مختلف مرتبط با مناطق تحت حفاظت، دومین همایش ملی پارک‌های ملی و مناطق تحت حفاظت در بهار ۱۴۰۳ در محل پارک ملی و ذخیره‌گاه زیستکره تنگ صیاد در استان چهارمحال بختیاری برگزار شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز