خبرگزاری کار ایران

رییس دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با ایلنا:

"رفیق بازی" و "حفظ میز ریاست به هر قیمت" باید کنار گذاشته شود/ تاکید بر ضرورت وجودِ نقشه راه برای شایسته سالاری

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۸۱۱۰

رییس دانشگاه شهید بهشتی گفت: اینکه امروز در کشور مشکل اقتصادی داریم، دلیل نمی‌شود به دانشگاه‌ها و دانشجویان مستعد و نخبه بی‌توجهی کنیم و از بودجه دانشگاه‌ها بزنیم.

"سعدالله نصیری قیداری" رییس دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره تعامل دولت با دانشگاه‌ها گفت: من نماینده مجلس بودم و با افتخار می‌گویم در مجلس کار سیاسی کردم، ولی کار سیاسی در دانشگاه را به هیچ وجه افتخار نمی‌دانم بلکه نزول شخصیت افراد تلقی می‌کنم.این حرفی که می‌گویم از موضع سیاسی نبوده و صرفا از موضع آکادمیک است. از آقای رییسی رییس جمهور محترم به چند دلیل تشکر دارم، اول اینکه دستور راه اندازی صندوق علم و فناوری را ابلاغ کردند که این قدم بسیار خوبی است و از مجلس و دولت درخواست دارم این صندوق را پُر کنند تا بتوانیم پروژه‌های با ارزش افزوده خیلی بالا را اجرا کنیم.

رییس دانشگاه شهید بهشتی گفت: همه شاهد بودیم که جوانان ما در تولید انرژی هسته‌ای چه کار بزرگی کردند،از همین رو باید به این جوانان و محققان اعتماد کنیم. "ما می‌توانیم" البته به شرطی که مدیران ما حمایت خوبی داشته باشند. رییس جمهور اعلام کرد دانشگاه‌ها، اتاق فکر دولت باشند؛ این حرف خیلی ارزشمند است و نشان از فهم بالای ریاست جمهوری دارد. البته اینکه در گذشته برنامه‌ها اجرا نشد، به خاطر رییس جمهور نبود، بلکه به خاطر بدنه اجرایی کشور است.

نصیری قیداری خاطرنشان کرد: به محض اینکه آقای رییسی بر این موضوع تاکید داشتند؛ من شخصا به ایشان نامه نوشتم و چهار روز بعد به من پاسخ دادند.رئیس‌جمهور به آقای میرکاظمی رییس سازمان برنامه و بودجه کشور و به آقای خیاطیان رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری دستور دادند و طی آن دستور برای آن‌ها نوشتند که «آغاز کنید». این دستور خیلی بامعناست.

وی افزود: حال ما منتظریم که دکتر میرکاظمی آغاز کنند. البته ما به اساتید خود گفته‌ایم که بیش از ۴۰ طرح در رابطه با معضلات جامعه در اتاق فکر دولت داشته باشند و اکنون نیز روی آن کار می‌کنند. انشالله که سازمان برنامه و بودجه و دیگر مجریان به این دستور توجه کنند. دانشگاه‌ها در میدان هستند و بهتر است که به آنها اعتماد شود، زیرا دانشگاه‌ها می‌توانند اتاق فکر خوبی برای دولت باشند.

رییس دانشگاه شهید بهشتی گفت: اکنون آقای خیاطیان که یکی از همکاران ما در همین دانشگاه است و یک مدیر با سابقه‌ هستند و دانشگاه نسل سه و چهار را به خوبی درک می‌کنند؛ دستور دکتر رییسی را دنبال می‌کنند و با معاون پژوهشی ما در این خصوص در ارتباط هستند.

وی افزود: دستوری که داده شده، باید پیگیری شود. ما سال ۷۹ رصد خانه ملی را در زنجان شروع کردیم، آرام ننشستیم و به قدری پیگیری کردیم تا در سال ۸۲ در دولت تصویب شد.

نصیری قیداری گفت: اگر پیگیری نمی‌کردیم تصویب نمی‌شد، دولت هزار و یک اولویت دارد و شاید رصدخانه ملی در میان اولویت‌هایش نبود ولی ما آنقدر پیگیری کردیم تا دولت متوجه شد این کار مهم است. بنابراین باید همه ما از جمله بدنه اجرایی به ویژه سازمان برنامه بودجه این فرمایش رییس جمهور را پیگیری کند.

رییس دانشگاه شهید بهشتی گفت: اینکه ما امروز در کشور مشکل اقتصادی داریم، دلیل نمی‌شود که به دانشگاه‌ها بی‌توجهی کنیم، دلیل نمی‌شود که به دانشجوی مستعد و نخبه بی‌توجهی کنیم و دلیل نمی‌شود که از بودجه دانشگاه‌ها بزنیم.

او خاطرنشان کرد: اتفاقا در زمانی که وضعیت اقتصادی کشور بد است، تنها جایی که باید به آن توجه شود همین دانشگاه‌ها هستند. دانشگاه جمع عقلا و نخبگان است. تحول در جامعه است و هیچ راهی جز این نیست.

وی درباره ضرورت شایسته سالاری گفت: بخشی از این مهم به دستگاه‌های اجرایی بر می‌گردد. رییس جمهور یک نفر و اعضای دولت چند نفر است، پس سایر بدنه دولت و بخش‌های اجرایی هم باید نقش خود را در این زمینه ایفا کنند. البته دولت باید با انتصاب‌هایشان به جامعه نقشه راه را نشان بدهد. وقتی یک وزیر، معاون شایسته برای خودش منصوب می کند؛ ما این برداشت را می‌کنیم که وزیر محترم به شایسته سالاری احترام می‌گذارد.

رییس دانشگاه شهید بهشتی گفت: ولی اگر یک معاون ضعیف انتصاب کند که ما این را خیلی زود می‌فهمیم؛ برداشتمان این خواهد بود که به شایسته سالاری توجه نشده است. لذا نقش دولت مهم است ولی ما هم در جایگاه خومان باید این کار را انجام دهیم. بنده در دانشگاه شهید بهشتی تمام انتصابات را با مشورت‌های کافی و با نظر کمیته انتصابات که از افراد دلسوز و با سابقه دانشگاه تشکیل شده، انجام می‌دهم. به آرای عمومی مراجعه می‌کنیم و با لحاظ کردن تدابیر مدیریتی و دیگر مسائلی که برای انتصاب یک مدیر لازم است بهترین فرد را منصوب می‌کنیم.

نصیری قیداری گفت: تیم هیئت رییسه دانشگاه شهید بهشتی یک تیم قوی و کارآمد است که در این همین ایام کرونا در سخت‌ترین شرایط تمام وقت در دانشگاه حضور داشتند. لذا شایسته سالاری یک شعار نیست و مدیران باید به آن عمل کنند، رفیق بازی، باند بازی، چسبیدن به میز ریاست به هر قیمت باید کنار گذاشته شده و هدف خدمت به وطن و تلاش برای کشور باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز