خبرگزاری کار ایران

توضیحات دبیر کمیته علمی کشوری کرونا درمورد دو داروی اختصاصی درمان کووید

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۴۶۰۸

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: مونوپیراویر در حقیقت تنها داروی ضدویروس اختصاصی برای کویید است و اثر نسبتا خوبی دارد. فعلا است این دارو در مراحل ابتدایی است و مطالعاتی درموردش انجام شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «حمیدرضا جماعتی»، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا در حاشیه جلسه این کمیته درارتباط با مسائلی که این جلسه به آن پرداخته شد، در جمع خبرنگاران گفت: یک گزارش درباره عوارض واکسیناسیون مورد ارزیابی قرار گرفت و نیز در ارتباط با اثر ویتامین D در جلوگیری و موارد بستری و بیماران بدحال کووید انجام شد. به علاوه در خدمت آقای دکتر یزدان پناه از فرانسه بودیم که گایدلاین درمان کووید در فرانسه را نوشته بودند و ایشان هم یک لکچر درمورد آخرین اقدامات درمانی که پروتکلهای فرانسه دارد دراختیار ما قرار داد.

او افزود: درمورد واکسیناسیون همان بحث هایی که همیشه می شد، یعنی چه استراتژی هایی را باید اجرا کنیم که مردم به واکسیناسیون تشویق شوند، شامل تبلیغات وسیع از طریق مدیاهایی که وجود دارد و شبکه های اجتماعی و از طریق افراد صاحب نفوذ و هنرمندان و غیره باید داشته باشیم، مورد بررسی قرار گرفت. همینطور درمورد استفاده از دوز بوستر یا یادآور و دوز سوم یا اضافه درمورد افرادی که نیاز به انجام این دوز واکسن را دارند در این جلسه تاکید شد. همانطور که می دانید درمورد دوز اضافه افرادی که بالای شصت سال هستند به دلیل اینکه سیستم ایمنی ضعیفی دارند، توصیه سازمان بهداشت جهانی این است که حتما درمورد آنها واکسیناسیون دوز اضافه صورت بگیرد.

جماعتی گفت: به ویژه افرادی که نقض سیستم ایمنی دارند یا سیستم ایمنی شان ضعیف می شود یا داروهایی را مورد استفاده قرار می دهند که باعث نقص در سیستم ایمنی آنها می شود، توصیه و تاکید براین است که دوز اضافه را بزنند، فعلا توصیه و تاکید درمورد افراد بالای 60 سال است که دوز اضافه را بزنند. معمولا به این صورت است که حداقل زمان دوز سوم 28 روز بعد از دوز دوم است. ولی براساس استراتژی هایی که در کشور هست می تواند متغیر باشد اما حداقلش 28 روز است و بعد از 28 روز از دوز دوم می توانیم دوز اضافه را بزنیم.

او افزود: اما درمورد دوز بوستر همانطور که می دانید براین اساس است که آنتی بادی های ضدکرونا اگر در بدن فرد پایین بیاید به این دلیل که سیستم ایمنی از حالت کامل بودن خودش خارح می شود توصیه به استفاده از دوز یادآور یا بوستر است که در حقیقت اگر آنتی بادی های ضدکرونا در بدن فرد به وجود بیاید، به دلیل اینکه سیستم ایمنی از حالت کامل بودن خودش خارج می شود ، توصیه به استفاده از دوز یادآور یا بوستر است که براساس مطالعاتی که انجام شده است، معمولا بین چهار تا هشت ماه است. ولی ما به طور متوسط شش ماه را درنظر گرفته ایم که در بسیاری از کشورها همین شش ماه در نظر گرفته شده است بعد از شش ماه به این دلیل که آنتی بادی در بدن فرد کاهش پیدا می کند، توصیه می شود دوز بوستر بزنیم.

جماعتی گفت: در افرادی که در ریسک ابتلا به بیماری کووید دارند برای مثال، در کشور ما شروعش با کادر درمان است که در تماس مستقیم با کرونا در مراکز درمانی هستند، توصیه بر دوز بوستر است و بعد از آن اگر افراد دیگری که واکسیناسیون شان کامل شد و دو دوز را زدند و براساس زمانی افرادی را داشتیم که وارد تایم دوز بوستر شدند، تصمیم گیری برای آنها هم انجام می شود که دوز بوستر را برای آنها هم بزنیم. اما ما هنوز برای واکسن اصلی که مردم باید بزنند به هدفمان نرسیده‌ایم و امیدواریم که انشالله بتوانیم در 75 تا 80 درصد افراد جامعه دو دوز واکسن را داشته باشیم که بعد از آن براساس زمانی بتوانیم دوز یادآور یا  دوز سوم یا اضافه را داشته باشیم.

او افزود: نوع واکسن دوز سوم یا بوستر بستگی به واکسنی دارد که استفاده شده است، اما به هرحال واکسنی که در دسترس است را بهترین  واکسن میدانیم و سازمان جهانی بهداشت نیز همین توصیه را دارد. بنابراین از واکسن های موجود برای دوز اضافه یا بوستر استفاده می کنیم. الان وزارت بهداشت جدولی را تهیه کرده که چه نوع واکسنی تهیه شود اما معمولا براساس مطالعات انجام شده و توصیه های سازمان بهداشت جهانی، همان واکسنی زده می شود که در دوز اضافه یا بوستر استفاده شده مگر موارد خاصی که باعث به وجود آمدن عوارضی شده باشد که بخواهیم از پلتفرم دیگری استفاده کنیم.

جماعتی درمورد واکسیناسیون در افراد دارای بیماری خاص گفت: براساس گزارش و اطلاعات، اگر مشخص شود که واکسن خاصی در گروه خاصی از بیماران کارایی لازم را نداشته باشد، باید براساس شرایط آن بیمار تصمیم گیری شود که از نوع دیگری از واکسن استفاده شود.

او درمورد داروی «مولنوپیراویر» که به عنوان نخستین داروی اختصاصی درمان کرونا شناخته می شود افزود: مولنوپیراویر مطالعاتی درموردش انجام شده و نشان داده شده است در افرادی که در پنج روز اول ابتلای بیماری شان و در ریسک پیشرفت بیماری کرونا هستند و زمینه هایی را دارند اگر این دارو داده شود در این افراد می تواند تا پنجاه درصد جلوی پیشرفت بیماری و بستری شدن در بیمارستان را بگیرد. ما منتظر نتایج نهایی هستیم که قسمت درمان کمیته علمی به ما می دهد که تصمیم گیری کنیم که آیا این را وارد پروتکل درمانی کل کشور کنیم یا خیر.

جماعتی گفت: بیش از دو شرکت ایرانی این داروی خوراکی را توانسته اند سنتز کنند و حتی یکی از این شرکت ها ادعایش بر است که خود مولکول مولنوپیراویر را توانسته است بسازد. مولنوپیراویر در حقیقت تنها داروی ضدویروس اختصاصی برای کویید است و اثر نسبتا خوبی دارد. فعلا این دارو در مراحل ابتدایی است و مطالعاتی درموردش انجام شده است.

او درمورد «پکسلووید»، داروی دیگر کرونا که اخیرا توسط فایزر ساخته شده است افزود: پکسلووید دارویی است که اخیرا شرکت فایزر ساخته که ترکیبی است از این دارو و ریتاراناویر است که این دارو هم نشان داده شده است که اگر در سه روز اول شروع بیماری در افراد دارای بیماری زمینه ای استفاده شود، 89 درصد جلوی بستری و مرگ را می تواند بگیرد.

جماعتی افزود: الان این دارو چون هنوز مطالعه ی زیادی راجع به آن انجام نشده است و تنها خیلی محدود توسط خود شرکت فایزر انجام شده، منتظریم که ببینیم به چه صورت است.

او در ادامه افزود: مطالعاتی که درمورد این داروها انجام می شود به طور وسیع نشان داده است که اگر ادعایی که شرکت های دارویی درمورد اثراتی که می تواند جلوی بستری یا مرگ را بگیرد، صحیح باشد، با توجه به واکسیناسیون که در کل دنیا در حال انجام است و با توجه به پیدایش داروهای جدید، اگر اثرات خودشان را نشان دهند و این ادعاها اثبات شود، انشالله در آینده ای نه چندان دور، شاهد توقف و کنترل پاندمی کرونا خواهیم بود و انشالله افق های تازه ای مقابل رویمان داریم و ابرهای سیاه کرونا که در تمام جهان وجود دارد انشالله کنار زده می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز