خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری در گفت‌وگو با ایلنا:

"آزمون سراسری" ناکارآمد است/ گزینشِ صحیح دانش‌آموزان با کنکور ممکن نیست

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۴۳۳۰

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری گفت:‌ به اعتقاد من کنکور، یک آزمون ناکارآمد است و نمی‌تواند گزینش صحیح از دانش آموزان داشته باشد و آن‌ها را برای موسسات آموزش عالی انتخاب کند.

«عباس سلطانیان» مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در واکنش به طراحی‌ سوالات کنکور سراسری سال ۱۴۰۰ بیان کرد: وظیفه تولید محتوای آموزشی و تعیین اهداف یادگیری درس‌ها در دوره متوسطه با مسئولیت سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی است. این سازمان دارای یک گروه تالیف با حضور مولفین است که همه ساله محتوای کتب درسی را تعیین می‌کنند و در صورت نیاز، محتوا اصلاح یا بازنگری می‌شوند در غیر اینصورت در سال‌های بعد هم از همان محتوا استفاده خواهد شد. طبیعتا این محتوا وقتی به مدارس در قالب کتاب‌های درسی ابلاغ می‌شود  منبع آموزش برای معلمان است.

وی افزود: معلمان ما در تمام مدارس کشور این دروس را با توجه به محتوایی که توسط سازمان پژوهش تعیین شده به دانش آموزان آموزش می‌دهند. همچنین معیار ما برای برگزاری امتحانات به ویژه امتحانات نهایی، همین کتاب‌های درسی است. وقتی سوالات امتحانات نهایی در کل کشور را بررسی می‌کنیم می‌بینیم که همه سوالات مبتنی بر کتب درسی هستند.

مدیرکل دفتر آموزش و متوسطه نظری در خصوص ضرورت طرح سوالات کنکور از کتب درسی گفت: طبیعتا زمانی که محتوای آموزشی برای دانش آموزان مشخص است، در کنکور سراسری هم باید از همین محتوا‌ها سوال طراحی شود.

سلطانیان گفت: آن چیزی که اکنون سازمان پژوهش به درستی اعلام کرده این است که دبیران مجرب ما به خصوص اعضای دبیرخانه‌های کشوری همه‌ساله سوالات کنکور را بررسی می‌کنند و این اتفاق فقط مربوط به امسال نمی‌شود. ما برای هر درسی در کشور یک دبیرخانه کشوری ایجاد کردیم به عنوان مثال دبیرخانه درس ریاضی در استان اصفهان است.

وی در توضیح اهداف دبیرخانه‌های کتب درسی گفت:‌ کار این دبیرخانه‌ها، تحلیل کتاب‌های درسی، آموزش همکاران، پشتیبانی علمی از همکاران، برگزاری دوره‌های ضمن خدمت، بررسی مشکلات درسی و کمک به معلمان جهت حضور با آمادگی بیشتر در کلاس است.

مدیرکل دفتر آموزش و متوسطه نظری اضافه کرد: یکی از کارهایی که در این دبیرخانه‌ها انجام می‌شود تحلیل سوالات امتحانات نهایی و کنکور سراسری است. سال گذشته سوالات کنکور سراسری توسط دبیرخانه‌های ما تحلیل شد. اشکالات سوالات کنکور سال گذشته در درس شیمی بود که هم از حوزه معاونت متوسطه و هم از سازمان پژوهش با سازمان سنجش مکاتبه شد و ما مشکل را به آن‌ها اعلام کردیم، همین کار هم امسال انجام شد و در درس ریاضی همکارانمان نقدهایی داشتند. از این رو وزارت آموزش و پرورش بنا به وظیفه خود این موضوع را توسط سازمان پژوهش جمع‌بندی و به سازمان سنجش اعلام کرد و اکنون منتظر پاسخ آن‌ها است.

سلطانیان درباره طرح کنکور سال ۱۴۰۲ و تاثیر ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی و پایه دوازدهم در کنکور سراسری گفت: آن چیزی که تا الان در شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد بررسی قرار گرفته، این است که کنکور فعلی مورد نقد جدی از سوی علمای تعلیم و تربیت بوده و همه اعتقاد دارند که با این شرایط استرس زیادی به دانش‌آموزان وارد می‌شود. اساسا کنکور، یک آزمون ناکارآمد است و نمی‌تواند گزینش صحیح از دانش آموزان داشته باشد و آن‌ها را برای موسسات آموزش عالی انتخاب کند.

وی افزود: طبیعتاً با همین رویکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع کنکور ورود کرده است. این کار پشتوانه پژوهشی دارد و خیلی از افرادی که سال‌ها در زمینه کنکور کار کردند برای این طرح قلم زدند و شورای عالی انقلاب فرهنگی هم اکنون از آن‌ها استفاده می‌کند. بعد از اینکه تمام بندهای این طرح تصویب شد می‌توان توضیحات دقیق‌تری را درخصوص آن بیان کرد.

مدیرکل دفتر آموزش و متوسطه نظری در آموزش و پرورش گفت: هدف ما این است که وقتی دانش‌آموزان در دبیرستان، دروس دوره دوم متوسطه را با امتحان‌های استاندارد شورای عالی آموزش و پرورش می‌گذرانند بتوانند از سوابق تحصیلی خود مطابق آن چیزی که قانون مشخص کرده استفاده کنند. زیرا طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی سهم سوابق تحصیلی در پذیرش دانشگاه ۶۰ درصد تعیین شده است.

سلطانیان  در پاسخ به این سوال که در مقاطع متوسطه نظری چند نفر از دانش آموزان در پی پاندمی کرونا از تحصیل بازمانده و یا ترک تحصیل کرده‌اند؟ گفت: در یکی دو سال اخیر، در شاخه نظری، نرخ ترک تحصیل و بازمانده از تحصیل کاهش پیدا کرده است. این که نسبت به سال گذشته ترک تحصیلی در دبیرستان‌ها افزایش پیدا کرده را رد می‌کنم و ما در شاخه نظری چنین چیزی نداشتیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز