خبرگزاری کار ایران

باشگاه طلایه‌داران علم دانشگاه تهران افتتاح شد

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۵۱۸۷

آیین افتتاح باشگاه طلایه‌داران علم دانشگاه تهران عصر روز دوشنبه ۱۶ آبان ماه در پردیس شمالی دانشگاه تهران، موسسه الکتروشیمی با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و ریاست دانشگاه تهران، هیات رئیسه و جمعی از اساتید این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در ابتدای این مراسم، محمدرضا گنجعلی رئیس باشگاه طلایه داران علم دانشگاه تهران گفت: تا سال ۲۰۱۵ دانشگاه تهران به صورت مطلق دانشگاه برتر کشور بود و حالا رتبه دوم را بعد از دانشگاه علوم‌ پزشکی داریم و به هر دلیلی جایگاه ما تغییر کرده و در همین راستا تصمیم برآن شد باشگاه طلایه‌داران علم را تاسیس کنیم تا به جایگاه اول برگردیم.

گنجعلی افزود: هدف از این باشگاه این است که ۶۰۰ مقاله ای که در سال از دانشگاه علوم‌ پزشکی عقب هستیم را جبران کنیم. قرار است شورای سیاستگذاری داشته باشیم و نمایندگانی از همه دانشکده ها خواهیم داشت.

رییس باشگاه طلایه‌داران علم ادامه داد: سال ۲۰۰۵ ما اصلا دانشگاه با رتبه بین المللی نداشتیم. از سال ۲۰۰۳ بحث رنکینگ دانشگاه‌ها شروع شد. ما ظرف سه سال و نیم دانشکده مهندسی دانشگاه تهران را جزو یک درصد برتر دنیا کردیم.

گنجعلی اظهار کرد: نمی‌دانم دانشگاه سیاستش چه بود که از ۲۰۱۵ عقب افتاد و حالا آقای مقیمی راهکارهای ما را پذیرفت و توصیه باشگاه طلایه‌داران علم را داشت.

او خاطرنشان کرد: در دانشگاه تهران پیش قراولان علمی که مقاله چاپ می کردند فقط دو استاد بودند و دیگر استادی نداشتیم که مداوم این کار را بکند تا اینکه عده جدیدی به این عرصه وارد شدند.

او در خصوص تغییر جایگاه دانشگاه تهران بیان کرد: ما می‌خواهیم جایگاه اول دانشگاه تهران را برگردانیم. افرادی که در دانشگاه هستند چه جزو باشگاه بودند چه نبودند و ایده های تولید کننده ثروت داشتند را حمایت می‌کنیم. برای اهداف باشگاه طلایه‌داران علم یک میلیارد تومان اعتبار اولیه گرفتیم که  تبدیل به سه میلیارد تومان شد.

گنجعلی افزود: دوستان اگر ایده ای دارند که قابل عملی شدن و ثروت آور است حتما با ما در میان بگذارند. در این طرح سرمایه گذار فقط ناظر است و دخالتی در کار ندارد.

سیدمحمد مقیمی در ادامه برنامه با بیان اینکه همه اساتید باید بحث های تالیفاتی، پژوهشی و فرهنگی مشارکت داشته باشند گفت: برخی اساتید در بحث آموزش، برخی در جذب دانشجویان بین الملل و برخی در پژوهش و... توانمندی دارند. ما می خواهیم هیأت علمی های ما در همه ابعاد توسعه یابند اما وقتی اساتید یا گروهی در زمینه مشخصی می تواند بیشتر عملکرد داشته باشد آنها را در آن زمینه هدایت کنیم.

مقیمی خاطرنشان کرد: صحبت از طلایه‌داران علم نگاه کنی نگاه جامعی نیست‌. اساتید رشته‌های فنی، علوم پایه و انسانی همه در باشگاه صدتایی های ما معرفی می شوند و اینکه کدام استاد در باشگاه صدتایی قرار می‌گیرد، شاخص های مختلفی دارد و اقداماتی می‌شود که انگیزه اساتید برای قرارگیری در این صد استاد بیشتر شود.

او با بیان اینکه امسال و سه و نیم میلیارد تومان بودجه برای گرنت پژوهش صد استاد عضو باشگاه در نظر گرفته اند، افزود: رشد دانشگاه تهران، رشد و ترقی علم در کشور را به دنبال خواهد داشت. ۳۰ تا ۵۰ میلیون برای اساتید در کارت‌هایی که به آنها اعطا شد در نظر گرفته شده است.

او ادامه داد: وزیر علوم اولین استاد عضو باشگاه این افتخار را به ما می دهند که عضو باشگاه باشند. گرنت اساتید عضو باشگاه ابتدای سال واریز می شود و سهمیه پست داک، جذب دانشجویان بین المللی و... هم در اعطای گرنت در نظر است.

مقیمی افزود: در رتبه بندی یواس نیوز دانشگاه تهران به جایگاه ۳۲۹ دنیا دست پیدا کرد و ارتقای چند پله ای را شاهد بودیم. با دانشگاه های داخلی رقابت نمی کنیم اما از ۲۰۱۵ روند ما نزولی بوده است. تلاش می کنیم روند صعودی را طی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در رتبه‌بندی نئومتریک نیز رتبه زیر ۳۰۰ شدیم و اولین دانشگاه ایرانی بودیم که به این رتبه رسیده است. ضمن اینکه در ۱۰ زمینه در یواس نیوز رتبه زیر صد بودیم که آن هم افتخار بزرگی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز