خبرگزاری کار ایران

ایلنا از جولان خودروهای نمایشگاه‌داران بوکانی در پیاده‌روها گزارش می‌دهد؛

آسایش مردم بوکان زیر چرخ‌های خودرو

تعرض به پیاد‌رو به شکل‌های مختلف سر دراز دارد و جمله‌ها و واژه‌های بسیاری گفته شده است و گوش‌های شنوای اندکی آن را شنیده است. اما هیچ تغییری در شکل آن صورت نگرفته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در بوکان، پیاده‌رو همان‌گونه که از نامش پیداست، محل گذر و رفت و آمد عابران پیاده‌ است. شاید تا چند دهه قبل و به دلیل کم بودن تعداد وسایل نقلیه، وجود پیاده‌روها در شهر آن‌چنان ضرورتی نداشت اما با افزایش روز افزون خودروها و خطرات فراوان ناشی از تردد پرسرعت آنها، پیاده‌روها دیگر از حالت سمبلیک خارج شده و به یکی از ضرورت‌های شهری تبدیل شده‌ است.

بوکان، یکی از شهرهای دارای مشکل در این زمینه است. نبود عزمی راسخ در مسئولان این شهر موجب شده، پیاده‌روها به جولانگاهی برای مغازه‌داران، موتورسیکلت‌ها، دست‌فروشان و برخی مؤسسات و بانک‌های قانون‌شکن تبدیل شود.

سال‌هاست که در مناطقی چون علی‌آباد و کلتپه بوکان پیاده‌روها به محلی برای پارک خودروی نمایشگاه‌های ماشین تبدیل شده است و مسئولان و شهروندان سال‌هاست سکوت کرده‌اند، گویا براساس قراردادی نانوشته این کار انجام می‌شود و مسئولان مربوطه سکوت پیشه کرده‌اند.

یکی از شهروندان بوکان اهل مناطق کلتپه بوکان که نخواست نامش فاش شود در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا از بی‌توجهی ارگان‌ها و نهادهای مسئول برای مناسب‌سازی فضاهای شهری و تردد بسیار سخت و دشوار عابران پیاده از معابر شهری انتقاد کرد.

وی افزود: متأسفانه این نارسایی‌ها، موجب وارد شدن آسیب‌های فراوان به عابران پیاده شده و صدای این قشر هم به جایی نمی‌رسد.

وی گفت: یکی از مشکلات عابران پیاده، تجاوز فراوان برخی از بنگاه‌داران و افراد فرصت‌طلب به پیاده‌روها و معابر همگانی است.

نمایشگاه‌داران اتومبیل یکی از اقشار‌ی هستند که بی‌پروا در بسیاری از نقاط شهر دست به اشغال پیاده‌رو برای نمایش کالای خود می‌زنند.

بدون اغراق در برخی از خیابان‌های بوکان، عابران مجبورند برای آنکه با خودروهای پارک شده جلو درب نمایشگاه‌های اتومبیل در پیاده‌روها برخورد نکنند، راه خود را به سمت خیابان اصلی کج کنند.

دامنه این تخلف آن‌قدر زیاد است که به نظر می‌رسد هیچ ارگان و نهادی در بوکان در خود توان مقابله با این قانون شکنی‌ها را نمی‌بیند و به همین دلیل این نمایشگاه‌های اتومبیل متخلف به حال خود رها شده‌اند.

تعرض به پیاده‌روها به شکل‌های مختلف معضل جدیدی نیست اما اکنون با گسترش شهر و افزایش بی‌شمار نمایشگاه‌های اتومبیل، موارد آن بیشتر از گذشته در این مناطق به چشم می‌خورد و هیچ‌کس نیز جوابگو این معظل مهم در شهرستان نشده است.

یکی دیگر از شهروندان بوکانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: نمایشگاه‌های اتومبیل  بسیاری در حدفاصل بین ابتدای سه راه شهامت تا میدان معلم ( میدان کلتپه ) مشغول به کسب و کارند. اما برخی از  آنها بدون در نظر گرفتن حقوق عابران پیاده، اتومبیل‌هایشان را در پیاده‌روی مقابل نمایشگاه خویش پارک می‌کنند، به گونه‌ای که رفت و آمد عابران ممکن نیست.

وی در این باره، ضعف مسئولان و نهادهای مربوطه در برخورد با مدیران نمایشگاه‌هایی که اتومبیل‌های خود را در پیاده‌روها پارک می‌کنند، را عامل بی‌توجهی به حقوق شهروندان می‌داند و می‌گوید: در بعضی از مناطق بوکان به ویژه حدفاصل سه راه شهامت تا میدان معلم و منطقه علی‌آباد  که نمایشگاه‌های متعدد اتومبیل یا مشاغلی از این دست در آنها وجود دارد، عبور و مرور برای مردم در پیاده‌رو و بعضا خیابان سخت است، چرا‌که پیاده‌روی این خیابان‌های این مناطق در تصرف نمایشگاه‌های اتومبیل است.

مسئول این قانون شکنی‌ها کیست ؟ چه ارگان و نهادی باید با آنها برخورد کند؟             

تجاوز به حقوق دیگران از روش‌های ناپسند و غیراخلاقی است که متاسفانه برخی نه تنها از انجام آن هیچ ابایی ندارند، بلکه همواره خود را صاحب حق و حقوق دانسته و در سایه نبود نظارت و برخورد قانونی, پا را از گلیمی که قانون برایشان گسترانیده فراتر گذاشته و به حریم شهروندان تجاوز می‌کنند.

با توجه به اینکه پارک اتومبیل‌ها در پیاده‌روها، راه آمد و رفت مردم را سد کرده و منظری نامناسب به شهر عروس کردستان ( بوکان ) می‌بخشد، پیگیری برای فراهم کردن عبور و مرور آسان در پیاده‌روها از نخستین حقوق شهروندان بوکانی است که انتظار دارند، از سوی ارگان‌ها و نهادهای امر مورد توجه قرار گیرد. حقی که انتظار می‌رود بیش از پیش مورد توجه ارگان‌ها و نهادهای امر قرار گرفته و با اقدامات مستمر و نه مقطعی، شاهد پایان این معضل در شهر بوکان باشیم.

کد خبر : ۳۸۱۶۶۴