خبرگزاری کار ایران

احیای هویت تاریخی تبریز، تیری با چند نشان

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۶۳۷۷

حفظ هویت تاریخی یک شهر از مهم‌ترین وجوه شهرسازی و برنامه ریزی شهری برای آن شهر است و اگر احیای هویت تاریخی شهر در برنامه‌های مدیریتی قرار بگیرد می‌تواند تیری با چند نشان محسوب شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از تبریز، برخی شهرهای دنیا که سبقه تاریخی دارند قسمتی از شهر بانام قدیمی آن شهر حفظ شده و در نزدیکی همان محل شهر قدیمی ساخت و ساز نیز به نوعی ادامه دارد و به نحوی می‌توان گفت که شهرسازی با حفظ هویت تاریخی آن شهر انجام گرفته است و اگر شهری هویت و اصالت خود را با گذشت زمان و با برنامه های متناسب با مکان یا عوامل تاثیر گذار دیگر حفظ کند می تواند شهری ماندگار بوده و ارتباط نزدیک هویت قدیمی شهر را با اجتماع کنونی داشته باشد و به نحوی سنت‌ها و آداب و آئین های قدیمی نیز زنده نگهداشته می‌شود.

حفظ  هویت شهری به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله  آن‌ها میتوان به عوامل تاریخی،طبیعی،اجتماعی،اقتصادی و میزان پیشرفت جامعه و جمعیت آن شهر و صد البته مدیریت درست شهری نیز  اشاره کرد.

شهری مانند تبریز از روزگاران دور نقشی مهمی در فعالیت ‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ایران داشته  که برای مثال می‌توان به عبور جاده ابریشم از این شهر و یا نقش پر رنگ تبریز  در مقابله با حمله روس‌ها به ایران و یا مشروطه اشاره کرد و موقیعت خاص اقتصادی تبریز این شهر زمانی کریدور اقتصادی ایران و اروپا تبدیل کرده بود.

متاسفانه وضیعت بافت تاریخی و هویت تاریخی تبریز  در سال های گذشته به دلیل گسترش بی رویه و بدون مطالعه شهری و بسیاری از مشکلات دیگر کارنامه قابل قبولی در حفظ هویت شهری نداشته است.

در سال‌های اخیر برخی مدیریت شهری تبریز به نحوی پیش رفت که دیگر توجه چندانی به بحث احیا و حفظ هویت تاریخی تبریز نشد  و رفته رفته نام تبریز به عنوان شهر اولین‌ها رنگ باخته و دیگر کمتر مسئولی درباره تبریز شهرین اولین‌ها و یا هویت تاریخی تبریز سخن می‌گوید.

در این روزها خانه منتسب به باقر خان یعنی سالار ملی که یکی از خانه های تاریخی و فرهنگی ارزشمند شهر بوده و یادگار دوران مشروطه است به علت همین بی تدبیری ها و بی برنامگی های برخی افراد در حال نابودی است.

آزادی ایران در زمان مشروطه از دست قوای روس مدیون خانه مقاومت باقرخان است و در حقیقت این خانه است که نقش بسزایی در حفظ هویت آزادی تبریز از دست دشمن داشته است.

شورای سوم شهر تبریز باتوجه به همین ویژگی ها مصوبه ای برای بازسازی آن با همکاری میراث فرهنگی آذربایجان شرقی تصویب کرد اما تاکنون مرمت نشده بلکه روز به روز شاهد تخریب و از بین رفتن این خانه ی ارزشمند تاریخی هستیم.

و از این قبیل آثار تاریخی در کلانشهر تبریز بسیار است که همتی بزرگ برای احیا و حفظ آنها می‌خواهد و اگر این امر رعایت شود در بلند مدت نیز به  عنوان درآمد پایدار شهری بوده و با جذب توریست و سایر اقدامات فرهنگی گردشگری بتوان گوشه‌ایی از مشکلات بیکاری  جوانان را حل کرد و به نحوی حفظ و بازسازی آثار تاریخی تیری است با چندین نشان و هدف بزرگ برای شهری همانند تبریز که متاسفانه بدون توجه باقی مانده است.

 

انتهای پیام/
آیدا کریمی
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز