خبرگزاری کار ایران

یک فعال مستقل کارگری خبر داد:

اجبار کارگران پتروشیمی مناطق آزاد به ۱۲ تا ۱۶ ساعت کار روزانه

asdasd
کد خبر : ۹۹۶۴۵

چکیده: «در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هیچ محدودیتی برای ساعات کار کارگران پروژه‌های عمرانی و نفت و پتروشیمی وجود ندارد/ این کارگران بدون برخورداری از حق مرخصی قانونی و تعطیلات رسمی، روزانه ۱۲ تا ۱۶ ساعات کار می‌کنند./ کارگران شاغل در محدوده مناطق آزاد تجاری و اقتصادی بسیار بیشتر از حد مجاز قانونی کار می‌کنند اما در عمل با فرمول قانون درآمد کمتری دارند.»

یک فعال صنفی کارگری در مناطق ویژه اقتصادی از نقض قوانین در مورد ساعات کار کارگرانی که در پروژه‌های نفت و پتروشیمی این مناطق فعالیت دارند، خبر داد.

«ناصر آغاجری» با اعلام این مطلب به ایلنا گفت: در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هیچ محدودیتی برای ساعات کار کارگران شاغل در پروژه‌های عمرانی و نفت و پتروشیمی وجود ندارد.
وی بابیان اینکه این کارگران بدون برخورداری از حق مرخصی قانونی و تعطیلات رسمی، روزانه ۱۲ تا ۱۶ ساعات کار می‌کنند، گفت: در عمل ابن کارفرما و پیمنکار است که تعیین می‌کند کارگران تا چه زمانی باید کار کنند.
این فعال صنفی کارگری یادآور شد: اجبار کارگران به انجام کار اضافی در تمامی روزهای تعطیل و غیر تعطیل در حالی است که به موجب قانون کار کارفرما باید در جریان تنظیم فعالیت کارگاه حق مرخصی و تعطیلی کارگران خود را به رسمیت بشناسد.
وی گفت: اینکه به دلیل ماهیت کار در پروژ‌ه‌های عمرانی نفت و پتروشیمی نمی‌توان فعالیت کارگاه را مطابق عرف جاری در بازار کار تعطیل کرد قابل قبول است و به همین دلیل در قانون کار برای چنین مواردی راهکار‌های مناسبی تعیین شده‌است.
وی افزود: بر این اساس فعالیت کارگران در چنین کارگاه‌هایی باید چرخشی باشد و هر کارگر پس از یک یا دو هفته کار مستمر بتواند برای بازیابی بخشی از انرژی از دست رفته، به مدت یک یا دو هفته استراحت کند.
آغاجری بابیان اینکه در بیرون از مناطق ویژه آزاد اقتصادی طبق قانون چنین رویه‌ای در تمامی کارگاه‌های مربوط به پروژ‌های عمرانی حاکم است، گفت: متاسفانه به دلیل سکوت قانون در محدوده مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هیچ محدودیتی برای مدت زمان کار کارگران وجود ندارد.
به باور آغاجری قانون مناطق آزاد تجاری و اقتصادی درست مانند قانون «خروج کارگاه‌های کوچک از شمول قانون كار» باعث شده است تا جمعیت گسترده‌ای از نیروهای کار از حقوق بنیادین خود محروم شوند.
به گفته این فعال کارگری بر همین اساس در حال حاضر کارگرانی که در پروژه‌های نفتی و پتروشیمی مناطق آزاد و ویژ عسلویه، ماهشهر، پارس جنونی کار می‌کنند باید تمام ایام هفته را کار کنند.
وی بایادآوری اینکه ساعت کار روزانه این کارگران بسته به تشخیص کارفرما و پیمانکار از ۱۲ تا ۱۶ ساعت در روز متغییر است، گفت: این کارگران بر خلاف سایر همکاران خود حتی از حق مرخصی و توقف کار در روزهای تعطیل رسمی برخوردرا نیستند و تنها زمان استراحت آن‌ها بعد از ظهر روزهای جمعه است.
به گفته آغاجری در این مناطق فعالیت کارگران هر روز از ساعت ۶ صبح آغاز شده و تا پاسی از شب ادامه می‌یابد.
وی یادآور شد: فعالیت روزانه کارگران تنها در فاصله ساعات ۱۲ تا ۱۵ که فعالیت در محیط‌های سرباز به دلیل افزایش بیش از حد دمای هوا ناممکن است متوقف می‌شود.
آغاجری بابیان اینکه به دلیل شیوه نامناسب محاسبه و پرداخت حقوق کارگران در عمل هیچگاه سختی کار کارگران جبران نمی‌شود، گفت: روح و روان کارگران شاغل در مناطق آزاد هم از بابت شرایط سخت کار و هم از بابت پرداخت‌های نامناسب آزده می‌شود.
وی بابیان اینکه کارگران شاغل در محدوده مناطق آزاد تجاری و اقتصادی بسیار بیشتر از حد مجاز قانونی کار می‌کنند اما در عمل با فرمول قانون درآمد کمتری دارند، گفت: این مسئله در درازمدت باعث می‌شود تا این کارگران و خانواده‌های آن‌ها بطور جدی دچار معضلات و آسیب‌های اجتماعی شوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز