اولین بانوی خلبان زنجانی:
تلاشم در جهت پرواز با هواپیماهای شكاری پیشرفته به تحقق خواهد پیوست
پرواز از اول خلقت جزو آرزوهای دیرینه بشر بوده است و انسان آرزو داشت با پرواز در آسمان بیکران الهی هر چه بیشتر خود را به خالق هستی نزدیکتر نموده و بر رموز و اسرار هستی دست یابد و دنیا را از دریچهای دیگر ببیند.
ایلنا: اولین بانوی خلبان زنجانی گفت: تلاشم در جهت پرواز با هواپیماهای شکاری پیشرفته به تحقق خواهد پیوست.
به گزارش خبرنگار ایلنا از زنجان، شوق پرواز زن و مرد نمیشناسد و برای اولین بار در زنجان نوشین حدیدیان مقدم نخستین بانوی زنجانی است که تجربه پرواز با هواپیماهای فوق سبک را تجربه کرده و دورههای خلبانی را زیر نظر سازمان هواپیمایی کشور میگذراند.
حاصل گفتگوی ایلنا را با او را در زیر میخوانید:
*خودتان را معرفی نموده و بفرمایید که چه انگیزهای باعث شد که به رشته پرواز علاقمند شدید؟ و در حال حاضر با چه هواپیماهایی پرواز میکنید؟
_ با سلام، بنده نوشین حدیدیان مقدم فارغ التحصیل رشته مهندسی عمران و شاغل در مدیریت بحران استان هستم. از دوران کودکی به آسمان، فضا و مقوله پرواز علاقه خاصی داشتم و همیشه مطالب علمی در این زمینهها را مطالعه میکردم و در حال حاضر با هواپیماهای فوق سبک و یا UL پروازمی کنم. این هواپیماها علاوه بر کابردهای تفریحی، قابلیت بالایی جهت کاربرد در عملیات امداد و نجات (Rescue & Relief Operation) را دارند که یکی از اهداف من برای شروع پرواز با این نوع هواپیماها است.
این رشته در حال حاضر در چه استانهایی تمرین میشود و دلیل اینکه در زنجان چنین فعالیتهایی مشاهده نمیشود چیست؟
البته مرکزیت و تمرکز این رشته در تهران به دلیل امکانات بالای آموزشی و تعدد فرودگاهها بیشتر است، ولی در شهرهای بزرگی چون اصفهان و شیراز و همچنین یزد و کرمانشاه مراکز و فرودگاههای آموزشی معتبر در حال فعالیت هستند. متاسفانه در شهر زنجان علیرغم وجود فرودگاه، بخش جداگانهای برای آموزش و تعمیر و نگهداری هواپیماهای فوق سبک و سبک و یا هواپیماهای آکروباتیک یا قدرت مانور پذیری بالا وجود ندارد.
*استقبال بانوان از این رشته چگونه است و در خصوص تمرینات و مراحل این رشته توضیح دهید؟
_ به طور کلی میزان استقبال بانوان از این رشته در مقایسه با آقایان، به دلیل وجود محدودیتها و عدم حمایت و امکانات مناسب و مکفی در ایران بسیار کم است. به طور کلی در رشته هوانوردی، با توجه به اینکه پرواز با چه نوع وسیله هوانوردی و یا هواپیما انجام میشود، دورههای آموزشی زمینی و عملی برنامه ریزی میشود. به عنوان مثال دورههای آموزشی با توجه به رده پروازی برای انواع هلی کوپتر و هواپیما با هم تفاوت دارد. همچنین با توجه به درجه و رتبهای که خلبان دارد، ابزار و زمان و دورههای آموزشی متفاوت است.
*شهریه این دورهها چقدر است؟ و این رشته زیر نظر چه ارگانی فعالیت میکند؟
_ میتوان به جرات گفت که خلبانی و هوانوردی یکی از پر هزینهترین رشتهها در کل دنیا محسوب میشود. علاوه بر هزینهای که دانشجو برای آموزشهای زمینی با توجه به رده دوره، پرداخت میکند. برای هر ساعت تمرین عملی و پرواز با هواپیما، هزینهای حدود ۰۰۰/ ۳۰۰ الی ۰۰۰/ ۵۰۰ تومان باید پرداخت کند. البته این هزینه برای پرواز با هواپیماهای فوق سبک و سبک است و برای آموزش CIVIL و غیر نظامی با هلی کوپتر که تقریبا در ایران بسیار محدود است. هر ساعت هزینهای معادل حداقل ۰۰۰/۰۰۰/ ۲ تومان (۲ میلیون تومان) در بردارد که برای همه دانشجویان به راحتی قابل پرداخت نیست و حمایتی هم در این زمینه وجود ندارد. به طور کلی فعالیتهای این رشته زیر نظر سازمان هواپیمایی کشور است.
*وقتی در آسمان قرار میگیرید چه حسی به شما دست میدهد؟
_ به نظر من، وقتی که از زمین جدا میشوم میتوانم در آسمان سکوت و آرامش و حس آزادی خاصی را تجربه کنم و آبی آسمان همراه با سادگی و خلوصش در اوج، من را احاطه میکند.
*در خصوص توسعه این رشته در زنجان چه ساختارهایی باید آماده باشد؟
_ زنجان نیاز به پی ریزی برای ایجاد یک ساختار آموزشی معتبر همراه با ابزار آموزشی ایمن و مکفی برای تربیت دانشجویان علاقهمند در این زمینه دارد. به عنوان مثال نیاز به هواپیماهای آموزشی ایمن و بِروز و ساخت آشیانههای مناسب برای نگهداری و تعمیر هواپیماهای مورد استفاده است. همچنین فضای مناسب برای انجام پروازهای عملیاتی با هواپیماهای آموزشی در زنجان وجود ندارد، در حالیکه پتانسیلهای بالقوه زیادی برای ایجاد این زمینه وجود دارد.
*در مورد نحوه تمرینات رشته پرواز توضیح دهید و بفرمایید که برای شرکت در این دورهها چه مراحلی را باید طی کرد؟
_ برای شروع دورههای آموزشی پرواز، دانشجو نیاز به گذراندن تست مدیکال و تکمیل پرونده دانشجویی خود با تایید سازمان هواپیمایی کشور داشته و پس از تایید، تحت نظر آموزشگاههای مستقر در فرودگاههای مرتبط دروس تئوری و عملی خود را میگذراند. با توجه به دروس و ساعت پروازهای تعریف شده برای هر دوره، دانشجو میتواند Certificate مربوط به آن دوره را دریافت کند که به طور معمول حداقل ساعت پرواز برای اولین دوره یا PPL برای هواپیماهای فوق سبک ۴۰ ساعت پرواز و قبولی در دروس تئوری است. به طور کلی مراحل خلبانی شامل CPL، PPL، IR ATPL، که هر دوره ابزار و دروس آموزشی مربوط به خود را دارد.
*دوست دارید در پرواز به کجا برسید؟
_ یکی از اهداف و آرزوهای من پرواز با هواپیماهای پیشرفته مانند هواپیماهای شکاری و هواپیماهای با مانورپذیری بالاست. متاسفانه ورود خانمها به عرصه خلبانی هواپیماهای شکاری ممنوع است و فضایی برای خانمها تعریف نشده است. البته لازم به ذکر است که علاقه بنده به این هواپیماها به دلیل ویژگیهای خشونت بار و جنگی این هواپیماها نیست، بلکه به دلیل دقت بالا و کاربرد سیستمهای پیشرفته این نوع هواپیماهاست و مهارت خلبان را به چالش میکشد. میدانم که به لطف خدا تلاشم در جهت پرواز با هواپیماهای شکاری پیشرفته به تحقق خواهد پیوست.
*به نظر شما چه رابطهای بین مهندسی عمران، هواپیمایی و خلبانی وجود دارد؟
_ به نظر بنده مهندسی که بتواند خوب سازه را درک کند خیلی خوب میتواند سازه هواپیما و روابط آیرودینامیک را به خوبی درک کند و تجسم درستی از رفتار هواپیما داشته باشد. در دنیا هم معروفترین طراحان هواپیما جزو افرادی هستند که مهندس سازه بوده و درحال حاضر کارخانههای مشهور تولید و طراحی هواپیما همانند بوئینگ (Boieng) ولاکهید مارتین (Locheed martin) در طراحی قسمتهای مختلف هواپیماهای غیر نظامی و یا شکاری از ایدههای مهندسی سازه استفاده میکنند. یکی از اهداف و برنامههای کسی که به نظر من در زمینههای سازه و هوانوردی همزمان فعالیت میکند میتواند طراحی سازههای خاص و جدید و با ویژگیهای مورد نیاز عصر امروز برای صنعت هوانوردی و ساخت و طراحی هواپیماهای سبک، مسافربری، ترابری، نظامی و با کاربرد شناسایی نظامی و یا علمی و... باشد. امیدوارم با استعداد بالایی که در خلبانان ایرانی وجود دارد زمینههای بهتر و مساعدتری برای پیشرفت آنان در موقعیتهای مختلف صنعت هوانوردی ایجاد شود.
گفتگو از: احمد قربان زاده