خبرگزاری کار ایران

گزارش خبری/

حضور اعتراضی یكصد نماینده کارگران ساختمانی در مجلس

asdasd
کد خبر : ۹۰۹۴۲

چكیده:‌ «‌این كارگران نسبت به مصوبهٔ مجلس شورای اسلامی مبنی بر اختصاص ۹ هزار میلیارد ریال به سازمان تامین اجتماعی برای بیمهٔ کارگران ساختمانی معترضند زیرا این مبلغ برای بیمه کردن یک میلیون و ۷۰۰ هزار کارگر ساختمانی واجد شرایط کافی نیست.»

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی کشور از حضور اعتراض آمیز بیش از ۱۰۰ کارگر به نمایندگی از كارگران ساختمانی نقاط مختلف كشور در بخش تماشاچیان صحن علنی مجلس خبر داد.

«اکبر شوکت» با اعلام این خبر به ایلنا گفت: این کارگران ساختمانی كه از شهرهای كوچك استان‌های خراسان‌شمالی، جنوبی و رضوی، سمنان، گلستان، مازندران، قم، فارس، یزد، لرستان، آذربایجان شرقی و تهران با حضور در ساختمان پارلمان نسبت به مصوبهٔ مجلس شورای اسلامی مبنی بر اختصاص ۹ هزار میلیارد ریال به سازمان تامین اجتماعی برای بیمهٔ کارگران ساختمانی معترضند زیرا این مبلغ برای بیمه کردن یک میلیون و ۷۰۰ هزار کارگر ساختمانی واجد شرایط کافی نیست.

گفتنی است قانون بودجه سال جاری مجلس شورای اسلامی، ‌ سازمان مالیاتی را مکلف کرده تا معادل عملکرد ۹ هزار میلیارد ریال از کل عوارض ارزش افزوده شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از محل منابع مندرج در بندهای (ج) و (د) ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده متمرکز نزد سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌های کشور را برای بیمه کارگران ساختمانی به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کند.
این مبلغ به جای سهم ۲۰ درصدی حق بیمه کارفرمایان در بیمه کارگران ساختمانی که تا پیش از این از محل پروانه‌های ساختمانی تامین می‌شد اختصاص داده شده است.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی کشور تصریح کرد: این قانون تصویب و برای تایید نهایی به کمیسیون اصل ۴۴ مجلس ارسال شده است و در آنجا می‌خواهند اعمال سهمیه بندی سالانه برای بیمه کارگران ساختمانی را احیا کنند.

تذکر قاضی‌پور برای توجه به کارگران ساختمانی معترض

پس از حضور کارگران ساختمانی در بخش تماشاچیان صحن علنی مجلس و بی‌اعتنایی نمایندگان به آن‌ها، «نادر قاضی‌پور» نماینده ارومیه در تذکری گفت: نمایندگان کارگرانی ساختمانی کل کشور در مجلس تجمع کرده‌اند. از این رو از شما می‌خواهم یک نفر از نمایندگان را به نمایندگی از مجلس به جمع آنان بفرستید تا مسائل آنان به مجلس منتقل شود.

وی تصریح کرد: ۱۴ درصد کشته‌های کشور، کارگران ساختمانی‌اند. جامعه کارگران ساختمانی هم کشته می‌شوند و هم خانواده‌های‌شان گرفتار مشکلات عدیده‌ای هستند. برای حل مشکلات این کارگران یک نماینده برای صحبت به جمع کارگران ساختمانی تجمع کننده بفرستید.

اعمال مجدد سهمیه بندی در کمیسیون اصل ۴۴ مجلس

در همین رابطه، «علی یارمحمدی» دبیر کانون انجمن‌های صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی کشور با اشاره به قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی که ۲۰ درصد سهم حق بیمهٔ کارفرمایان را از محل پروانه‌های ساختمانی تامین می‌کرد، گفت: در سال‌های اخیر، شهرداری و کارفرمایان مدعی‌اند این موضوع باعث افزایش قیمت ساخت در کشور شده است.

وی در گفتگو با ایلنا تصریح کرد: این در حالی است که مطابق تحقیقات مرکز پژوهش‌های مجلس، تاثیر اخذ سهم حق بیمه از محل پروانه‌های ساختمانی در افزایش قیمت ساخت مسکن، حداکثر ۳ درصد است.

این فعال صنفی در ادامه بیان کرد: محل تامین سهم حق بیمهٔ کارفرمایان به كارگران ارتباطی ندارد بلکه ما به دنبال تخصیص بودجه کامل برای بیمهٔ همهٔ کارگران ساختمانی هستیم.

یارمحمدی افزود: در حالی که قانون «رفع موانع اجرایی قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی» تصریح داشت سالانه ۲۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر بیمه شوند و از سال جاری، سهمیه بندی به طور کامل برداشته شود بحث‌هایی در کمیسیون اصل ۴۴ مجلس مطرح است که سالانه ۲۰۰ هزار کارگر بیمه شوند.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی کشور در پایان اظهار داشت: امسال از مجموع ۱۷۰ هزار کارگر ساختمانی دارای کارت مهارت، کمتر از ۷۰۰ هزار نفر بیمه شده‌اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز