خبرگزاری کار ایران

درخصوص ادغام دانشگاه صنعت آب و برق با دانشگاه شهید بهشتی مطرح شد:

آینده صنعت حیاتی آب و برق فدای افزایش رنکینگ یک دانشگاه نشود

کد خبر : ۹۰۵۹۳

ادغام دانشگاه صنعت آب و برق(شهید عباسپور) با دانشگاه شهید بهشتی را می‌توان در قالب زنجیره تصمیمات غیرکار‌شناسی و نسنجیده اخیر تجزیه و تحلیل کرد.

ایلنا: دبیر انجمن دانش آموختگان دانشگاه صنعت آب و برق (شهید عباسپور) در باره ادغام دانشگاه صنعت آب و برق با دانشگاه شهید بهشتی گفت: در هر تصمیم و تغییر و تحولی ممکن است نکات مثبت و منفی وجود داشته باشد، اما مسئله مهم و تعیین کننده این است که منافع یک اقدام نسبت به معایب و مضرات آن برتری داشته باشد.
داود کامگار در گفتگو با ایلنا افزود: اجرای مصوبه ادغام دانشگاه صنعت آب و برق (شهید عباسپور) با دانشگاه شهید بهشتی را می‌توان در قالب زنجیره تصمیمات غیرکار‌شناسی و نسنجیده اخیر تجزیه و تحلیل و ارزیابی کرد که سبب وارد شدن آسیب‌های جدی به صنعت بزرگ و حیاتی آب و برق خواهد شد.
وی ادامه داد: متاسفانه آنچه که در این ادغام بدان بی‌توجهی شده اصل کلیدی هزینه – منفعت و سرنوشت صنعت بزرگ آب و برق است که مسئولیت سنگین ایجاد و اداره صد‌ها تاسیسات عظیم همچون سد‌ها و نیروگاه‌ها، خطوط انتقال آب و برق را برعهده دارد.
کامگار خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد آینده این صنعت حیاتی، که ارتباط تنگاتنگی با زندگی روزمره مردم دارد، فدای افزایش احتمالی رنکینگ دانشگاه و منافع شخصی زودگذر برخی اشخاص شده است. لذا انتظار می‌رود مسولان محترم و دلسوزان کشور به ویژه متولیان صنعت آب و برق اجازه ندهند که به قیمت گزاف آسیب به این صنعت زیربنایی کشور، افزایش رنکینگ یک دانشگاه محقق شود. به طور حتم راهکارهای بهتر و کم هزینه‌تری برای افزایش رنکینگ دانشگاه وجود خواهد داشت.
این فعال صنعت آب و برق با اشاره به نگاه جهانی به مراکز آموزشی و پژوهشی زیرنظر دستگاههای اجرایی افزود: در اغلب کشورهای بزرگ جهان همچون آمریکا، آلمان، چین، هند، ژاپن، برزیل مراکز آموزشی و پژوهشی دولتی بسیاری تحت نظر دستگاههای اجرایی متصدی بحث آب و برق، در حال فعالیت هستند.
وی تصریح کرد: روند ایجاد دانشگاههای وابسته به نهادهای اجرایی و اقتصادی در جهان نیز سرعت بی‌سابقه‌ای یافته و طی ده سال اخیر تعداد این دانشگاه‌ها دو برابر شده و از چهار هزار دانشگاه گذشته است.
به گفته وی؛ در شرایطی که حدود هفتصد دانشگاه و مرکز آموزشی در کشور ازجمله دانشگاههای سراسری، آزاد، غیرانتفاعی و پیام نور، مشغول آموزش دانش آموختگانی در رشته‌های فنی بصورت جنرال و عمومی هستند، با چه توجیهی یک دانشگاه تخصصی، رو به رشد و موثر مثل شهیدعباسپور، با یک دانشگاه غیرفنی که عمدتاً در حوزه علوم پزشکی و علوم انسانی فعالیت داشته، ادغام می‌شود.
کامگار با تاکید براینکه باید به تفاوت اهداف وزارت علوم با مأموریتهای کاربردی مورد نظر مراکز آموزشی وابسته به وزارتخانه‌ها و دستگاههای اجرایی توجه لازم صورت گیرد، افزود: سرفصل‌ها و موضوعات آموزشی دانشگاهی زیر نظر وزارت علوم، براساس معیارهای مدنظر آن وزارتخانه انتخاب می‌شود و نظرات و نیازهای سایر دستگاههای اجرایی چندان در آن‌ها جایگاهی نداشته است بنابراین در شرایط ادغام، دانشگاه جدید، تعهد چندانی به تامین نیازهای آموزشی وزارت نیرو نخواهد داشت.
وی مصوبه ادغام این دودانشگاه را دارای با چالشهای قانونی جدی دانست و افزود: وزارت نیرو مشروط به تداوم بهره برداری از دانشگاه صنعت آب و برق (شهید عباسپور) و فعالیت در جهت رفع نیازهای آموزشی و پژوهشی صنعت آب و برق، با انتقال دانشگاه به وزارت علوم موافقت کرده است که البته در مساله ادغام، این پیش شرط مهم رعایت نشده است. علاوه بر اینکه این ادغام با دستورات صریح مقام معظم رهبری، اسناد بالادستی کشور ازجمله سند جامع علمی کشور، و همچنین مفاد اصلاحیه ماده ۵۳ قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه، در تناقض است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز