خبرگزاری کار ایران

محمدحسین فرحبخش:

خانه سینما به رانت تبدیل شده است

asdasd
کد خبر : ۹۰۵۴۳

خانه سینما باید دنبال مسائل رفاهی باشد درحالیکه خانه سینما فقط کار سیاسی کرده است/ کسانی که آمدند جلوی خانه سینما دنبال این بودند که گرین کارت آمریکایی‌شان باطل نشود.

ایلنا: محمدحسین فرحبخش معتقد است که خانه سینما در ۲۰ سال گذشته هیچ کاری برای سینمای ایران انجام نداده است و بیشتر فیلم‌های ضعیفی که در سیتمای ایران ساخته شده، کار کسانی است که از خانه سینما دفاع می‌کنند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، فرحبخش در برنامه هفت سینمایی گفت: اتفاقاتی که امروز در سینما می‌افتد را باید درست و صحیح بررسی کنیم. باید ببینیم سال ۹۱ چه کسانی در راس خانه سینما بودند؟ گروهی که به خانه سینما وابسته بودند؛ در سال ۹۱ به یک نهاد دولتی وصل شدند و میلیاردی پول گرفتند و خوردند اما بقیه اهالی سینما وضع خوبی ندارند.
وی با شاره به تجمع سینماگران درمقابل خانه سینما گفت: سال ۳۲ ما شعبان بی‌مخ‌ها داشتیم و باز در سال ۹۲ حرکات شعبان بی‌مخ‌‌ها و حرکت آن‌ها را دیدیم. کسانی که آمدند جلوی خانه سینما دنبال این بودند که گرین کارت آمریکایی آن‌ها باطل نشود و دنبال این بودند که رسانه‌های خارجی آنها را ببیند.

فرحبخش با اشاره به تاریخچه‌ی خانه سینما افزود: سال ۶۶ اساسنامه خانه سینما بنا نهاده شد اما روی کاغذ باقی ماند زیرا آن زمان تشکیل خانه سینما مسئله‌دار بود. سال ۷۲ گروهی دیدند که درحال خروج از سینما هستند پس خانه سینما را تاسیس کردند و عوامل خودشان را با پول فارابی تقویت کردند.
وی ادامه داد: آرام آرام از سال ۷۶ خانه سینما بجای اینکه به سمت مسائل رفاهی برود به سمت مسائل سیاسی حرکت کرد و خانه سینما تبدیل به رانت شد. البته خانه سینما پول ندارد بلکه رانت دارد و می‌توان با رانت آن از نهاد‌ها پول گرفت.
وی تاکید کرد: مدیریت خانه سینما می‌گوید که ما ۵ نفر اصل هستیم و بقیه ۴ هزار نفر خدمتکار آن‌ها هستند. این‌ها دنبال اشرافی‌گری در سینما هستند.
فرحبخش افزود: صنف باید قدرتش را از خودش بگیرد اما در خانه سینما صنف؛ قدرتش را از هیات مدیره می‌گیرد. خانه سینما باید دنبال مسائل رفاهی باشد. باید گوشت و مرغ توزیع کند درحالیکه خانه سینما در طول سال‌ها یک بن ۵۰ تومانی به کسی نداده است و فقط کار سیاسی کرده است.
وی ادامه داد: هیات مدیره خانه سینما؛ قانون را زمانی قبول داند که به نفع خودشان باشد. آنها اصلا قائل به نظارت نیستند. به طور مثال در ابتدای روی کار آمدن آقای شمقدری؛ ۵۰۰ میلیون تومان بدهی برای جشن سینمای ایران داشتند درحالیکه بیش از ۱۰۰ میلیون تومان بابت بدهی و رفتن به آمریکا هزینه کردند. بعد آقای شمقدری گفت ۵۰۰ میلیون تومان را من می‌دهم اما عسگرپور اعلام کرد که اسناد را نمی‌دهد.
وی ادامه داد: در ۲۰ سال اخیر فیلم‌های بی‌خاصیت را اهالی خانه سینما ساختند و وزارت ارشاد بی‌عرضه هم از آن‌ها حمایت کرد. و وضع سینمای ایران به این خرابی کشاند.
فرحبخش ادامه داد: مدیریت خانه سینما در ۲۰ ساله اخیر هیچ کاری نکرده است. لایه‌ی روی کارهای آن‌ها فرهنگی است اما در لایه‌ی زیر لمپن هستند و در بدنه‌ی سینما محبوبیت ندارند. کسانی هم که جلوی خانه سینما جمع شده بودند، اندک بودند.

وی افزود: مجمع عمومی ۶ مرداد از سوی ارشاد قانونی نیست و خانه سینما تعطیل دائم شده است و فرقی بین تعطیلی خانه سینما و انحلال آن وجود ندارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز