خبرگزاری کار ایران

زریبافان:

بنیاد شهید به جانبازان ۵ هزار میلیارد تومان بدهی دارد

asdasd
کد خبر : ۸۷۹۳۶

معاون رییس جمهور از نیروگاه‌های دماوند و زاگرس و شرکت پتروشیمی خلیج فارس به عنوان شرکت‌هایی یاد کرد که قرار است سهام آن‌ها بابت بدهی بنیاد شهید به ایثارگران فروخته شود.

ایلنا: رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران اعلام کرد: بنیاد شهید پنج هزار میلیارد تومان به خانواده شهدا، ایثارگران و جانبازان بدهکار است که دلیل آن نداشتن بودجه است.

به گزارش ایلنا، "مسعود زریبافان" صبح سه شنبه در برنامه ویژه شبکه خبر که به صورت زنده در حال پخش بود با بیان اینکه بنیاد شهید پنج هزار میلیارد تومان به خانواده شهدا، ایثارگران و جانبازان بدهکار است، گفت: به دلیل در اختیار نداشتن بودجه از سال ۷۲ به بعد بر میزان این بدهی‌ها افزوده شده و مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها نیز در این امر تاثیرگذار بوده است.

معاون رییس جمهور دلیل درخواست مطالبات آزادگان را ناشی از تشدید مشکلات اقتصادی دانست و اظهار داشت: براساس قانون به هر آزاده‌ای در ازای مدت زمانی که در اسارت بوده، تسهیلاتی تعلق می‌گیرد که این قانون در اواخر سال ۱۳۹۰ زمانی که بودجه همه دستگاه‌ها بسته شده بود، به تصویب رسید. با پیگیری‌های رییس جمهور این مبلغ از محل صرفه جویی و مازاد درآمد نفتی تامین شد و بلافاصله در نوروز سال ۹۱ برای توزیع این پول جلساتی تشکیل دادیم و تصمیم گیری‌های لازم انجام شد.

زریبافان با بیان اینکه توزیع این میزان پول کار دشواری بود، افزود: نکته جالب اینجاست که تا ۶ ماه پس از واریز پول به حساب ایثارگران، تنها ۲۵ درصد از کل مبلغ برداشت شده بود که وقتی پیگیر ماجرا شدیم این پاسخ را دریافت کردیم که ما به خاطر پول خدمت نکردیم.

وی با اشاره به اینکه هنوز هم پس از گذشت یکسال و چهار ماه از زمان واریز این مبلغ ۲۵درصد مبلغ در حساب شخصی ایثارگران موجود است، گفت: بخشی از مطالبات برداشت شده نیز قطعا به دلیل مشکلات اقتصادی کنونی بوده است.

زریبافان سهم آزادگان از این میزان بدهی بنیاد شهید را یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان ذکر و اضافه کرد: ‌به پیشنهاد ابوترابی قرار بر این شد که مطالبات ایثارگران از جمله آزادگان را به صورت سهام شرکت‌های دولتی و ‌بانک‌ها در اختیار آن‌ها قرار دهیم لذا برهمین اساس به سایر جانبازان، ‌ایثارگران و آزادگان پیشنهاد دادیم یا خود این سهام را دریافت کنند و یا به بنیاد شهید وکالت دهند تا سهام خریداری شده را پس از طی مراحل قانونی به آن‌ها واگذار کند.

وی درباره بانک دی نیز افزود: ۶۵ درصد سهام ‌این بانک متعلق به ایثارگران است و ما قصد داریم مبالغی را که از طریق فروش سهام بدست می‌آوریم، در این بانک سپرده گذاری کرده و با احتساب ۲۰ درصد سود سالانه تا پس از گذشت شش ماه نسبت به دریافت آن اقدام شود.

معاون رییس جمهور از نیروگاه‌های دماوند و زاگرس و شرکت پتروشیمی خلیج فارس به عنوان شرکت‌هایی یاد کرد که قرار است سهام آن‌ها بابت بدهی بنیاد شهید به ایثارگران فروخته شود.

زریبافان در پاسخ به این سئوال که چه زمانی نیاز است تا تکلیف سهام و مطالبات مشخص شود، گفت: حداکثر پنج تا شش ماه دیگر این وضعیت مشخص می‌شود اما شایسته است، زمانی را که در مصاحبه‌ها و پاسخگویی به ایثارگران در تجمعات صرف می‌کنیم به رسیدگی به این امور اختصاص دهیم.

وی در پاسخ به سئوالی درباره میزان حقوق جانبازان زیر ۲۵ درصد اظهار داشت: هیچ جانبازی به خاطر جانبازی حقوق دریافت نمی‌کند بلکه از تسهیلاتی مانند حالت اشتغال بهره می‌گیرد. زریبافان با بیان اینکه حقوق ایثارگران و جانبازان را قانون تعیین کرده، گفت: طبق قانون خدمات براساس درصد جانبازی تعریف شده که خود نیز با آن مخالف هستم لذا کارگروهی تشکیل دادم که روی این موضوع مطالعه شود.

وی در پاسخ به سئوالی درخصوص بندهایی از وکالت نامه‌ای که بنیاد شهید برای فروش سهام ایثارگران تنظیم کرده بود، افزود: در این وکالت نامه‌ها به اختیار نداشتن موکل تا ۵۰ سال اشاره شده بود که پس از اعتراضات فراوان اصلاح شد.

زریبافان درباره سهام سه شرکت یادشده گفت: ‌ شرکت‌هایی که سهام آن‌ها خریداری شده مانند نیروگاه دماوند که توسط رییس جمهور اخیرا افتتاح شد، از اعتبار برخوردار هستند و قطعا خرید و فروش سهام آن‌ها بسیار سودآور خواهد بود به شرطی که ایثارگران عزیز کمی حوصله کرده و منتظر بمانند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز