خبرگزاری کار ایران

نمایش‌نامه «جامانده» در بازار تئا‌تر کودک و نوجوان نقد شد

asdasd
کد خبر : ۸۵۸۷۲

بازار تئا‌تر کودک و نوجوان با شعار «امروز، کودکی را به تئا‌تر ببریم» تا ۱۲ تیر در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برپاست.

ایلنا: نمایش‌نامه «جامانده» عصر یکشنبه (۹تیر) هم‌زمان با برگزاری بازار تئا‌تر کودک و نوجوان در سالن غدیر نقد و بررسی شد.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان‌، نمایش‌نامه «جامانده» نوشته نسرین خنجری یکی از ۱۵ نمایش‌نامه‌ای است که در قالب مجموعهٔ نمایش‌نامه نوجوان امروز از سوی کانون منتشر و عصر همین روز رونمایی شد.
در ابتدای مراسم، نمایش‌نامه «جامانده» به کارگردانی سلیم باشکوه با حضور فهیمه آقاحسنی، نسترن باقرزاده، زهرا حامی، درنا رهنمایی، غزل نعیمی روخوانی شد.
در ادامه، این اثر با حضور هیوا امینی و امیرحسین صادق‌زاده (مخاطبان نوجوان)، بهرام جلالی‌پور منتقد و بهزاد صدیقی سردبیر نشریه تخصصی کودک و نوجوان «تجیر» مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
صدیقی با اشاره به فقر نمایش‌نامه ایرانی برای تمامی گروه‌های سنی، گفت: در سال‌های اخیر اقتباس و تولید نمایش‌نامه برای گروه سنی بزرگ‌سال با رشد خوبی روبه رو شده است ولی در حوزه کودک و نوجوان هم‌چنان فقر نمایش‌نامه احساس می‌شود.
وی ضرورت انتشار نمایش‌نامه کودک و نوجوان را سازندگی فکر نسل آینده دانست و افزود: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این حوزه پیشگام بوده و تاکنون گام‌های مثبتی برای اعتلای تئا‌تر کودک و نوجوان برداشته است.
هیوا امینی نیز توضیح داد: در ابتدا این سوال برای من به وجود آمد که این نمایش‌نامه برای چه گروه سنی نوشته شده است؟ وی افزود: نویسنده، قصه‌ای از فرهنگ عامه را انتخاب کرده و این نکته مثبتی است چراکه مخاطب سعی می‌کند تفاوت این نمایش را با اثر اصلی پیدا کند.
امینی یکی از مشکلات اصلی این نمایش‌نامه را دیالوگ محور بودن دانست و تصریح کرد: این نمایش‌نامه اگر بخواهد به اجرا تبدیل شود حرکت چندانی ندارد.
امیرحسین صادق‌زاده نیز گفت: گروه، نمایش‌نامه را خوب اجرا کردند ولی می‌خواهم بگویم که من در این سن به بازی کامپیوتری علاقه بسیاری دارم و تمایل دارم نمایش‌نامه‌ای را ببینم که جذابیت بیشتری نسبت به این سرگرمی برای من داشته باشد.
وی طنز استفاده شده در نمایش‌نامه «جامانده» را تکراری توصیف کرد و افزود: کودکان، پند و اندرز مستقیم را دوست ندارند و به اعتقاد من این اثر می‌توانست با جذابیت بیشتری پیام اصلی خود را غیرمستقیم بیان کند.
در ادامه این نشست، جلالی‌پور اظهار داشت: کودکان و نوجوانان همیشه کارشناسانه‌ترین نقد را نسبت به آثار این حوزه ارایه می‌دهند چراکه در همین گروه سنی هستند.
وی افزود: من همیشه معتقدم نمایش‌نامه نویسی برای کودک و نوجوان از نمایش‌نامه نویسی بزرگ‌سال سخت‌تر است چراکه نویسنده، اثری را برای گروه سنی که نمی‌شناسند می‌نویسد.
این منتقد تئا‌تر، ضمن تشکر از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای انتشار این نمایش‌نامه‌ها، گفت: وقتی آثار منتشر می‌شوند راحت‌تر می‌توان گروه مخاطبان کودک و نوجوان را به نمایش‌نامه‌خوانی و تماشای تئا‌تر تشویق کرد.
وی در پایان صحبت‌های خود، یکی از مهم‌ترین ضعف‌های نمایش‌نامه‌های ایرانی در هر گروه سنی مشکل تبدیل آن به داستان و یا آماده‌سازی برای اجرای صحنه‌ای دانست.
آیدا خنجری نیز درباره نمایش‌نامه «جامانده» توضیح داد: این نمایش‌نامه از ابتدا برای خوانش نوشته شده و اگر مشکلی برای تبدیل آن به داستان وجود دارد، از این جهت است.
بازار تئا‌تر کودک و نوجوان با شعار «امروز، کودکی را به تئا‌تر ببریم» تا ۱۲ تیر در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برپاست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز