خبرگزاری کار ایران

در نشست معاونان ستاد انتخاباتی روحانی اعلام شد:

علی ربیعی:همه طبقات جامعه نیاز به تغییر را احساس کرده‌اند

asdasd
کد خبر : ۸۰۴۸۷

عارف با انصراف بزرگوارانه خود درس اخلاق داد/ از هر فردی که ایده‌ای برای اداره کشور دارد، استفاده خواهد شد/ اخلاق‌مداری سرلوحه فعالیت ستاد انتخاباتی دکتر روحانی است/ اعتمادسازی، سیاست اصلی دولت روحانی در عرصه دیپلماسی خواهد بود.

نشست مطبوعاتی علی ربیعی معاون سیاسی، محمود واعظی معاون تشکل‌ها و پروین داداندیش معاون امور بانوان ستاد انتخاباتی دکتر حسن روحانی در محل این ستاد برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در این نشست، علی ربیعی در خصوص کناره‌گیری دکتر عارف به نفع مجموعه اصلاح‌طلبان گفت: ما از دولت آقای خاتمی با آقای عارف همکار بودیم و شناخت خوبی از خصوصیات ایشان دارم. درخواست برای کناره‌گیری یکی از کاندیداها، خواست اصلی مردم بود و به نوعی می‌توان گفت که فشاری از بدنه جامعه بود و این فشار حتی بر روی آقای خاتمی و هاشمی هم وارد می‌شد. لذا تصمیم بر این شد که یکی از کاندیداهایی که مشی آقایان خاتمی و هاشمی را قبول داشتند، به نفع دیگری کنار برود. سازوکار این موضوع نیز تشکیل جلساتی با حضور نمایندگان آقایان خاتمی، هاشمی، عارف، روحانی و حتی آقای ناطق نوری بود.

وی در ادامه افزود: توافقی میان همه ایجاد شد که این شورا به عنوان شورای میانجی تصمیم‌گیری کند تا یکی از کاندیداهای جریان میانه‌روی و اعتدال در صحنه باقی بماند.

عارف با انصراف بزرگوارانه خود درس اخلاق داد
وی درباره ساز و کار تصمیم‌گیری و انصراف آقای عارف نیز گفت: این موضوع یک بده‌بستان سیاسی نبود. البته برای هر دولتی بهره‌گیری از ظرفیت بالای اجرایی و اخلاقی آقای عارف که با انصراف بزرگوارانه خود درس اخلاق دادند، غنیمتی است ولی اصلا چنین بحث‌هایی درباره بده‌بستان سیاسی در میان نبود. معتقدیم آقای عارف حتی بیش از انتظار رفتار کردند و بزرگوارانه از صحنه کناره‌گیری کردند.

وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال حمایت آقای ناطق نوری از روحانی گفت: به حضور نمایندگان آقای ناطق نوری در جلسه اشاره کردم، اما بیش از این نمی‌توانم پیش بروم. موضوع حمایت امری است که اگر ایشان صلاح بدانند، خود اعلام می‌کنند.

پروین داداندیش نیز در این باره گفت: به عنوان کسانی که می‌خواهیم در جامعه دموکراتیک عمل کنیم، همین موضوع را در ارزیابی دو کاندیدای خود رعایت کردیم و خروجی تصمیم ماحصل خردجمعی حاکم بر شورا بود.

در ادامه ربیعی در پاسخ به سوالی درباره موضوع قومیت‌ها که در جلسات مناظره مورد اشاره قرار گرفت، گفت: حدود 2 سال (بین سال‌های 1382 تا 1384) کار مطالعاتی و بررسی‌های کارشناسانه و علمی دقیقی در شورای عالی امنیت ملی با حضور قریب به اتفاق بزرگان جامعه‌شناسی و مردم‌شناسی کشور به دبیری بنده برگزار شد و لذا باید گفت آقای روحانی اشراف کاملی به این موضوعات دارند.

وی در تشریح دیدگاه‌های حاکم گفت: دیدگاهی وجود دارد که آش شله‌قلمکاری به قضیه می‌نگرد و معتقد است که باید همه را با هم درون ظرف کشور ریخت و یک هویت نهایی و مشخص برای همه ایجاد کرد، اما نگاه ما این است که باید به این موضوع مثل سالاد نگاه کرد؛ یعنی همه قومیت‌ها و اقوام در کنار هم قرار گرفته و ضمن حفظ رنگ و بوی خود، تشکیل اجزای ایران را دهند. استراتژی حاکم بر نگاه ما هم استفاده و استخراج تمام ظرفیت‌های قانون اساسی در این بحث است.

محمود واعظی نیز در این باره گفت: ما معتقدیم که باید نقاط قوت دولت‌های گذشته حفظ و ضعف‌ها برطرف شوند، همان نگاهی که مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره داشته‌اند.

از هر فردی که ایده‌ای برای اداره کشور دارد، استفاده خواهد شد
ربیعی درباره ترکیب دولت روحانی در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری گفت: بنا بر این است که از تمام ذخایر و ظرفیت‌های کشور از دولت‌های نخست تا دولت دهم استفاده شود. شاهد مثال دیدگاه فراجناحی آقای روحانی بیانیه ایشان بود که اتفاقا اشاره پررنگی به اصولگرایان داشت. ما احساس می‌کنیم که مشکل اصلی کشور، مشکل تدبیر است، لذا بنای آقای روحانی بر این است که از هر فردی که فکر و ایده‌ای برای اداره دولت دارد، به بهترین نحو استفاده کند.

واعظی نیز در این باره گفت: دنبال انحصار نیستیم و از همه کارآمدان بهره خواهیم گرفت. وحدت آحاد مردم و وحدت کلمه، همان‌گونه که امام راحل و مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند، سرلوحه کار ماست. در جامعه ایرانی نباید خودی و غیرخودی داشته باشیم. هر جا افراط نباشد، چه در بین اصولگرایان و چه در بین اصلاح‌طلبان، همان خط اعتدال و میانه‌روی است.

اخلاق‌مداری سرلوحه فعالیت ستاد انتخاباتی دکتر روحانی است
واعظی در ادامه در تبیین اقشاری که به طور خاص از دکتر روحانی طرفداری می‌کنند، گفت: دانشگاهیان و روشنفکران به دلیل ارتباط بیشتر با آقای روحانی بیش از سایر اقشار به ایشان عنایت داشته‌اند، اما موجی در حال حاضر در کشور به راه افتاده است که امیدواریم همین موج، کم‌کاری احتمالی ستاد را پر کند و اقشار بیشتر و متعددی را به سمت آقای روحانی جذب کند.

وی گفت: ستاد آقای روحانی با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، ترجیح داد با صرفه‌جویی به کار بپردازد، که گواه آن هزینه‌های اندک انتخاباتی ایشان نسبت به برخی رقباست. همچنین اخلاق‌مداری سرلوحه کارهای ماست. باید بدانیم ریشه بسیاری از مفسده‌های بعدی در همین دوره انتخابات و در دل بده‌بستان‌های سیاسی پدید می‌آید، لذا به جد از ورود به این عرصه پرهیز کردیم. 

واعظی ادامه داد:ما کسی را به عنوان رقیب برنشمردیم تا خدای ناکرده به کارهایی چون تخریب متوسل شویم، بلکه روی سخن ما با مردم بود. جمله «من سرهنگ نیستم» نیز حاصل حمله به رقیب نبود، بلکه پاسخی به اظهارات یکی از کاندیداها بود.


همه طبقات نیاز به تغییر را احساس کرده‌اند

در ادامه ربیعی نیز افزود: هیچ کدام از 8 کاندیدای تایید صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان به طبقه خاصی از جامعه اختصاص ندارند و پایگاه طبقاتی خاصی نیز ندارند. با این حال باید گفت که امروز طبقه متوسط فرهنگی در کشور که اتفاقا به لحاظ اقتصادی جزو طبقات کم‌درآمد است، و طبقات پایینی جامعه به نیاز مشترکی رسیده‌اند که آن «تغییر» است. هیچ وقت طبقات جامعه تا این حد به یک احساس نیاز مشترک نرسیده بودند و تقریبا همه به این نتیجه رسیده‌اند که این وضع قابل دوام نیست و باید تغییری حاصل شود.

در ادامه این نشست، ربیعی در زمینه احتمال پیروزی آقای روحانی گفت: آقای روحانی با 0.8درصد آرا کار خود را شروع کرد اما امروز به رده‌های نخست نظرسنجی‌ها رسیده است که نشان می‌دهد درک درست نیاز مردم، این شتاب در جمع‌آوری آرا را به وجود آورده است.

خانم داداندیش نیز در تایید این نظریه گفت: امروز حتی مطالبات زنان نیز با مطالبات سایر اقشار جامعه یکی است و همه یک نیاز واحد را احساس می‌کنند.

ربیعی در ادامه و در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره دلایل انصراف آقای عارف و احتمال استفاده از وی در دولت در صورت پیروزی آقای روحانی در انتخابات گفت: ارزش کار آقای عارف را پایین نیاورید. ایشان بنا به خواسته شورای اصلاح‌طلبان کنار رفتند اما گروهی سعی داشتند که از این کار ممانعت کنند و این موضوع حتی در گفت‌وگوی ویژه خبری صداوسیما و اصرار مجری بر ماندن آقای عارف در انتخابات مشهود بود، در حالی که کسی چنین سوالی را از ائتلاف سه نفره‌ای که قرار بود دو نفر آنها به نفع سومی کنار بروند، نمی‌پرسد.

وی در پاسخ به شایعات درباره احتمال ائتلاف آقایان ولایتی و روحانی هم اعلام کرد که چنین چیزی را نشنیده و از آن خبر ندارد.

واعظی نیز در ادامه این نشست و در پاسخ به سوالی مبنی بر اعلام شایعه ردصلاحیت آقای روحانی توسط شورای نگهبان که بر خروجی برخی از رسانه‌ها قرار گرفته بود، گفت: رشد جهشی روزافزون آقای روحانی برخی را به نگرانی انداخته و سعی در فضاسازی علیه ایشان داشتند که با تدبیر و اقدام به موقع شورای نگهبان، از این موضوع ممانعت شد.

اعتمادسازی، سیاست اصلی دولت روحانی در عرصه دیپلماسی خواهد بود
وی در پاسخ به سوال خبرنگار یونانی که تغییرات احتمالی در سیاست‌های داخلی و خارجی جمهوری اسلامی ایران در صورت پیروزی آقای روحانی را مورد پرسش قرار داده بود، گفت: مشکل اصلی ایران با این عظمت، موضوع هسته‌ای نیست و طبیعی است کشوری با این وسعت و جمعیت، گرفتاری‌ها و مشکلاتی داشته باشد. باید بدانیم که سیاست‌های کلان و اصلی نظام را مقام معظم رهبری مشخص می‌کنند، اما دولت و دستگاه دیپلماسی به عنوان مجریان، نقش مهمی در تحقق اهداف سیاست‌گذاری‌های کلان دارند. خاطره خوب آقای روحانی در عرصه دیپلماسی و اعتمادسازی سبب می‌شود که کشورهای دیگر با اعتماد بیشتری به برنامه‌های ایشان دقت کنند و معتقدیم با اعتمادسازی در بین کشورهای منطقه و سایر کشورهای جهان، می‌توانیم از معضلات امروز دیپلماسی خود عبور کنیم.

در پایان جلسه واعظی درباره پیشنهاد مطرح شده در خصوص بستن صندوق‌های رای‌گیری در نزد نمایندگان کاندیداها گفت: این پیشنهاد قریب به اتفاق نمایندگان کاندیداهای انتخابات بود و با استقبال شورای نگهبان روبرو شد و شورای نگهبان اعلام کرد که از تمامی ظرفیت‌های قانونی لازم برای هماهنگی با نمایندگان ستادهای انتخاباتی استفاده خواهد کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز