خبرگزاری کار ایران

وزیر کشور در همایش فرمانداران سراسر کشور:

زیرسوال بردن خدمات دولت زیر سوال بردن نظام است

asdasd
کد خبر : ۷۷۶۹۶

امروز جمهوری‌اسلامی به نمادی از مردم‌سالاری دینی تبدیل شده است که در منطقه و جهان حرفی برای گفتن دارد و کارآمدی آن ثابت شده است.

ساز و کار انتخابات در کشور ما مستحکم و پایدار است و امکان تخطی از قانون برای هیچ کس متصور نیست، اما طبق تبصره ۹ ماده اصلاحیه قانون انتخابات ما مامورینی را برای بازرسی انتخابات قرار دادیم که اخیرا احکام آن‌ها را نیز صادر کردیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مصطفی محمدنجار وزیر کشور صبح امروز در همایشی با حضور فرمانداران سراسر کشور با تاکید بر اینکه فرمانداران، نمایندگان عالی دولت در شهرستان‌ها هستند، گفت: همه ما باید تا آخرین لحظه کار در دولت خدمتگذار پای کار باشیم، به ویژه فرمانداران که در خط مقدم خدمت رسانی به مردم قرار دارند. رئیس جمهور نیز در جلسات اخیر به وزرا، کابینه و آحاد خادمان دولت تاکید کردند که باید در ایام آخر دولت دهم تا آخرین لحظه به وظیفه خود عمل کنند.

وی با بیان اینکه امروز در مهم‌ترین مقطع تاریخی و در موقعیت برجسته‌ای قرار گرفته‌ایم، گفت: تاکنون کارشکنی‌های دشمن نتوانسته است مانع سربلندی مردم ایران شود. به گونه‌ای که امروز جمهوری اسلامی به نمادی از مردم سالاری دینی تبدیل شده است که در منطقه و جهان حرفی برای گفتن دارد و کارآمدی آن ثابت شده است. طبیعی است که دشمنان ما این موفقیت‌ها برنمی تابند و در مقابل آن کارشکنی می‌کنند چرا که بیم این را دارند که این حرکت به الگویی تبدیل شود که امروز نیز این چنین شده است.

نجار افزود: امروز جمهوری اسلامی با برنامه اثربخش و مدیریت عالمانه دولت خدمتگزار در مسیر درخشانی قرار گرفته و در بحث عمران و آبادانی چهره همه مناطق به کلی دگرگون شده است. خوشبختانه امروز به فناوری‌های بومی دست پیدا کرده‌ایم و در این زمینه در حال بی نیازی هستیم حتی در بخشی از موارد نیز به صادر کننده این فناوری‌ها تبدل شدیم. همه این‌ها در شرایطی است که در تحریم به سر می‌بریم اما شکستن انحصار در علم و فناوری پیام محکمی برای دشمنان دارد و باعث افزایش وحدت و انسجام ملی شده است.

وی با اشاره به سفرهای استانی دولت یادآور شد: در دولت نهم و دهم چهار دوره سفر استانی انجام شد که به نوبه خود کار سنگینی بود. سفر به محروم‌ترین و دور افتاده‌ترین نقاط کشور فصل جدیدی از نگاه به مشکلات کشور را ارائه کرد. همچنین در این دوره در بحث عدالت اجتماعی سهام عدالت و هدفمندی یارانه‌ها تا حد زیادی باعث ترمیم فاصله طبقاتی شد.

وزیر کشور با بیان اینکه همچنین در عرصه منطقه‌ای و بین المللی نیز کارهای بزرگ و ماندگاری صورت گرفت، گفت: امروز برای همه روشن است که جمهوری اسلامی در منطقه و عرصه بین المللی قدرتی تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: هشت دوره سفر موفق رئیس جمهور به مقر سازمان ملل و به چالش کشیدن مدیریت معیوب جهانی نشان از تلاش دولت برای برپایی عدالتی جهانی داشت که اثر آن را در عرصه بین الملل نیز می‌بینیم. البته این به معنای آن نیست که در کشور مشکلی نداریم ما معتقدیم هر چه پیش برویم ممکن است مشکلات بزرگ‌تر شود باید نگاه به پشت سر خود داشته باشیم که چه گردنه‌هایی را پشت سر گذاشته‌ایم.

محمدنجار با بیان اینکه فرمانداران به عنوان روسای هیات‌های اجرایی انتخابات در بطن کار حاضر هستند، گفت: ویژگی خاص این دوره هم زمانی دو انتخابات بزرگ ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستاست. رهبری نیز هر دو انتخابات را مهم توصیف کرده و فرمودند مبادا پرداختن به یکی از آن‌ها اهمیت دیگری را کم کند.

وزیر کشور با اشاره به اینکه در دولت خدمتگزار سه انتخابات مهم و سرنوشت ساز برگزار کردیم که این در کارنامه عملی ما و شما فرمانداران باقی می‌ماند، گفت: انتخابات در نظام مردم سالاری دینی حق مردم و محل تجلی اراده ملت در اداره امور است. شکی نیست که این انتخابات سرنوشت ساز است و آحاد ملت نسبت به آن حساس هستند. قطعا مردم نیز به این حق خود واقف بوده و با حضور پررنگ خود بر این امر تاکید می‌کند.

محمدنجار با بیان اینکه لوازم دستیابی به این حق در ابتدا خود مردم هستند گفت: اساس کار انتخابات بر دوش مردم است ما معتقدیم مردم ما همواره به تکلیف خود عمل کرده و می‌کنند. علاوه بر این نامزد‌ها یک پای دیگر انتخابات هستند که هر یک با احساس تکلیف بر عرصه آمدند اما وظیفه مجری انتخابات این است که امین و پاسدار رای مردم باشد.

وی ادامه داد: مجری قانون باید کاملا بی‌طرف بوده و با عمل به مر قانون راه را برای هر بهانه جویی ببندد و بهانه به دست دشمن ندهد چرا که دشمن مترصد سیاه نمایی و غبار آلوده کردن فضاست اما باید با تدبیر خاص دشمن را در زمین خود پرس کنیم.

وزیر کشور با بیان اینکه اقدامات ما باید در اتاق شیشه‌ای و در معرض دید همه انجام شود، گفت: در زمینه انتخابات هیچ چیز پنهانی نداریم، وظیفه ملی و الهی ما این است که برگزاری قانونمند، سالم و رقابتی انتخاباتی را انجام دهیم. نباید حتی از سر بی‌توجهی و بی‌دقتی در این زمینه از قانون تخطی شود. در این صورت قطعاً در وزارت کشور با آن برخورد می‌شود البته تاکنون تخطی نداشتیم و نخواهیم داشت اما تذکر در این زمینه ضروری است.

محمدنجار با تاکید بر اینکه در اینجا قانون حرف اول و آخر را می‌زند، گفت: ساز و کار انتخابات در کشور ما مستحکم و پایدار است و امکان تخطی از قانون برای هیچ کس متصور نیست، اما طبق تبصره ۹ ماده اصلاحیه قانون انتخابات، ما مامورینی را برای بازرسی انتخابات قرار دادیم که اخیرا احکام آن‌ها را نیز صادر کردیم.

وی با اشاره به تشکیل هیات اجرایی مرکزی انتخابات ریاست جمهوری گفت: تاکنون ۵ جلسه برگزار کردیم. وزارت کشور بنای خود را بر این گذاشته است که از حداکثر ظرفیت قانونی ایجاد شده برای برگزاری انتخاباتی پرشور استفاده کند.

وزیر کشور برگزاری ۱۲ همایش توجیهی-آموزشی ویژه فرمانداران و بخشداران، برگزاری دوره تربیت مربی در انتخابات و فناوری اطلاعات و تهیه سامانه جامع انتخابات را از اقدامات وزارت کشور در این زمینه خواند و گفت: ‌ افزودن ۲۰ هزار شعبه جدید و ۱۲۵ هزار صندوق اخذ رای نشان از توجه ویژه وزارت کشور نسبت به امر انتخابات دارد. همچنین در زمینه تامین امنیت انتخابات نیز تمهیدات لازم صورت گرفته است و خوشبختانه دغدغه‌ای در این مورد نداریم.

وی با اشاره به بحث بسترسازی و فراهم کردن زمینه حضور گسترده مردم در انتخابات، تاکید کرد: ما کاری به نتیجه انتخابات نداریم و حق دخالت در این زمینه و اعلام نظر را هم نداریم، برابر قانون ما تنها مجری انتخابات هستیم، اما دشمن در پی شکستن مشارکت گسترده مردم است که می‌تواند قدرت چانه زنی ما در منطقه و عرصه بین المللی افزایش داده و در جهت گسترش انسجام و وحدت ملی موثر باشد. ما مطمئنیم که مردم ما در این دوره دشمن را برای همیشه ناامید می‌کنند.

وزیر کشور با تاکید بر اینکه ما باید کاری کنیم که حضور در انتخابات برای مردم سهل و آسان باشد، گفت: نباید فرایند اجرای انتخابات را سخت و پیچیده کنیم، همچنین باید با روی باز با مردم برخورد شود. بدون شک در حوزه ماموریتی هر فرماندار طی این سال‌ها اتفاقات خوبی افتاده است که باید آن را برای مردم بیان کنیم. برخی نگاه منفی نسبت به همه خدمات دارند ما باید فضا را با نگاه مثبت ببینیم و آن را برای مردم شرح دهیم.

وی افزود: طی این سال‌ها نظام ما خدمات زیادی انجام داده است اگر کسی خدمات دولت را زیر سوال ببرد در واقع خدمات نظام را زیر سوال برده است، مردم ما باید بدانند که حضور گسترده آن‌ها چه دستاوردهایی را به همراه خواهد داشت. قطعاً دشمنی‌های استکبار با ملت ما پایان نخواهد داشت و تلاش می‌کنند تا انتخابات را از رونق بیندازند. فرمانداران ما باید با برگزاری‌های گردهمایی‌هایی برای مردم صحبت کرده و دست دشمن را رو کنند.

محمدنجار همچنین با اشاره به بهره برداری از ظرفیت‌های نهاد‌ها و سازمان‌های فرهنگی، عنوان کرد: در کشور نهادهای فرهنگی داریم که به بودجه دولت وابسته هستند و لازم است روزی توان خود را برای روشنگری مردم استفاده کنند. فرمانداران ما باید مسئولان این نهاد‌ها را بخواهند و با آن‌ها در مورد برنامه‌هایی که برای آگاه سازی مردم در زمینه توطئه‌های دشمن دارند صحبت کنند.

وی افزود: همچنین باید به فعال کردن رسانه‌ها و شبکه‌های محلی و ترغیب برنامه سازان به ساخت برنامه‌های انتخاباتی در جهت حضور پررنگ مردم پرداخت. همچنین اجتناب از هر مساله‌ای که به وحدت جامعه آسیب می‌رساند و توجیه مردم به انجام حق و تکلیف خود باید متناسب با ظرفیت‌های مناطق انجام شود.

وزیر کشور با اشاره به جلسه خود با استانداران و معاونین سیاسی، یادآور شد: در این جلسه نیز قرار شد در امر برگزاری انتخابات رقابت سازنده‌ای میان استان‌ها فراهم شود. ما سعی می‌کنیم به هر یک از مجریان انتخابات در استان‌ها که بتوانند پیش بینی درستی از مشارکت مردم در منطقه خود ارائه دهد پاداش و تشویقی دهیم.

محمدنجار خطاب به نامزدهای انتخاباتی خاطرنشان کرد: نامزد‌ها و هواداران آن‌ها توجه کنند که هم اکنون در ایام تبلیغات ریاست جمهوری هستیم و از روز پنجشنبه نیز تبلیغات نامزدهای انتخابات شورا‌ها آغاز می‌شود، بنابراین باید از هر کار خلاف قانون اجتناب کرده و با اخلاق مداری پیش بروند و به جای تخریب دیگران و یا زیر سوال بردن خدمات نظام برنامه‌های خود را برای مردم تشریح کنند. همه باید کمک کنیم تا فضای انتخابات پرشور باشد.

وی همچنین با اشاره به ایام ارتحال امام خمینی (ره) گفت: تاکید ما بر این است که مبادا برگزاری این مراسم تحت الشعاع برنامه‌های انتخاباتی قرار گیرد. باید به هر چه باشکوه‌تر برگزار شدن این مراسم توجه ویژه‌ای داشت. در شهرستان‌ها نیز باید توجه شود که این مراسم با شکوه برگزار شود و هم اقدامات لازم برای حضور زائرین در مرقد امام پیش بینی شود. وزارت کشور نماینده تام الاختیار رئیس جمهور است و این مراسم را مدیریت می‌کند.

وزیر کشور همچنین خطاب به فرمانداران با یادآوری اینکه روزهای پایانی دولت دهم است، گفت: امیدوارم شما در دولت‌های دیگر نیز به خدمت رسانی خود ادامه دهید، در این روزهای پایانی باید کارها را با دقت بیشتری انجام داد مخصوصاً در زمینه انتخابات. باید شعار چهارگانه وزارت کشور که قانون محوری، عدالت محوری، امانت داری و حضور گسترده است را فراموش کنیم و امیدواریم ساز و کاری فراهم شود که بتوانیم سریع‌تر از گذشته نتیجه انتخابات ریاست جمهوری را به سمع و نظر ملت ایران برسانیم.

وی در پایان همچنین در خصوص برگزاری انتخابات الکترونیکی گفت: ما آمادگی کامل را برای این امر داریم اما به دلیل محدودیت زمانی فرصت لازم برای اجرای این فرآیند در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری فراهم نشد. قطعاً در آینده با تجربه‌ای که برای این کار کسب کردیم انتخابات را به کاملاً به صورت الکترونیکی برگزار خواهیم کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز