خبرگزاری کار ایران

سعید جلیلی:

هویت زن در اسلام مادر بودن است

asdasd
کد خبر : ۷۷۳۱۲

امروز ما باید مدعی حقوق زن در جهان باشیم/ در نگاه غربی به زنان به عنوان ابزاری برای نیروی کار نگاه می کنند.

همایش دیدار سعید جلیلی کاندیدای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری با صدها تن از زنان فرهیخته و اندیشمند عصر امروز در تالار تفاهم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید جلیلی با اشاره به زندگی و حیات طیبه که قرآن کریم مطرح می کند، گفت: حیات طیبه دو شرط اساسی دارد یک ایمان دو عمل صالح و قرآن به صراحت می گوید که در این جا چه زن و چه مرد این دو عامل را باید در زندگی خود قرار دهند.

وی با اشاره به برنامه های خود در دولت آینده افزود: دولت آینده باید ساختاری را به وجود بیاورد که ظرفیت ها آزاد شود و این ظرفیت ها باید از دو آسیب انحراف و انفعال مصون بمانند و هر چقدر نظام اسلامی موفقیت داشته باشد به همان جهت ظرفیت ها در مسیر خودش بیشتر آزاد می شود.

وی با اشاره به وضعیت امروز جهان گفت: اگر امروز در تمدن نوین اسلامی حرف می زنیم این تمدن نوین دو بخش دارد یک بخش ابزاری است و دو بخش حقیقی و نرم افزاری است، باور ما این است که اگر می خواهیم در زمینه پیشرفت بر اساس گفتمان ناب انقلاب اسلامی حرکت کنیم باید به صورت اقناعی این امر را ثابت کنیم که مقاومتی مثمرثمر است که پیشرفت داشته باشد و این مقاومت است که باعث پیشرفت می شود و نه مصالحه.

وی ادامه داد: ما باید الگوی مقاومت خود را بشناسیم و معرفی کنیم زیرا بسیاری از مقاومت ها در جهان یا نتوانستد به مقاومت خود ادامه دهند و یا اگر ادامه دادند فقط مقاومت کردند و پیشرفت نداشتند در حالی که ما هم مقاومت کردیم هم ایستادیم و هم پیشرفت کردیم.

جلیلی با اشاره به اینکه زیربنای مقاومت سیاسی و نظامی مقاومت فرهنگی است، گفت: ما به دنبال مقاومت سیاسی نظامی و فرهنگ هستیم اما زیر بنای همه این مقاومت ها مقاومت فرهنگی است و این است که توانسته ما را قوت ببخشد.

جلیلی با اشاره به نگاه متفاوت به زن در جامعه غربی و جامعه اسلامی، افزود: امروز دو نگاه متفاوت درباره زن وجود دارد یک نگاه غربی و یک نگاه اسلامی. در غرب بر اساس آنکه کوچکترین وارد جامعه را فرد می بیند به هویت فرد اهمیت می دهند اما در نظر اسلام کوچکترین واحد جامعه خانواده است و اسلامی به دنبال اصالت دادن به خانواده است.

وی ادمه داد: در نگاه غربی بر اساس نگاه فردی ای که دارند به زنان به عنوان ابزاری برای نیروی کار نگاه می کنند و اصلاً به دنبال نگاهی که به دنبال آن تشکیل خانواده داشته باشد ندارند و حتی معتقدند با توجه به اینکه زنان نیمی از جامعه هستند و نیروی کار هستند مجردتر باشند بهتر است.

وی ادامه داد: در حالی که در نگاه ما و نگاه اسلام و گفتمان انقلاب اسلامی کوچکترین واحد جامعه خانواده است و هویت زن در خانواده شکل می گیرد که همان مادر بودن است نه اینکه هویت زن را در چرخه اقتصادی و بازار سرمایه قائل شویم.

وی ادامه داد: با این نگاه اگر خانواده را اساس جامعه بدانیم به دنبال آن این جامعه است که بر اساس خانواده شکل می گیرد.

جلیلی با اشاره به مبتنی بودن گفتمان مقاومت بر مبانی فرهنگی خانواده گفت: زنان در جامعه ایرانی و اسلامی در خانواده نقش مهمی دارند نقش آنها در زمان انقلاب و دفاع مقدس بسیار پررنگ بود و ما مجاهدت های بسیاری از آنها دیدیم اما این مجاهدت ها هرگز از جنس غربی نبود.

وی ادامه داد: ما امروز نباید در خصوص موضوعات زنان متهم باشیم بلکه باید مدعی باشیم، زیرا امروز این غربی ها هستند که نگاه تحقیرآمیز به زن دارند و زن را ابزار اقتصادی می دانند.

جلیلی ادامه داد: امروز ما باید مدعی حقوق زنان در جهان باشیم و این نگاه خود را در جامعه خودمان متناسب با نگاه اسلامی تعریف کنیم.

جلیلی با اشاره به برنامه های دولت آینده گفت: دولت آینده توسط هر فردی که تشکیل می شود، با رای مردم به وجود می آید باید بتواند این مطالبه را که مطالبه رهبری نیز است به عرصه ظهور برساند و امروز ما باید یک الگوی موفق از زن مسلمان دررفتارهای اجتماعی و سیاسی معرفی کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز