خبرگزاری کار ایران

روحانی:

من فرق قطعنامه شورای امنیت با یک کاغذ معمولی را آموخته‌ام

asdasd
کد خبر : ۷۶۹۵۱

تدبیر ما را به ساحل امید می رساند و دولت تدبیر و امید قادر است معضلات کشور را با اراده مردم و سرمایه های ملی حل و فصل کند.

حسن روحانی با بیان اینکه من با بسیاری از سیاستمداران بزرگ دنیا درس حقوق خوانده ام اظهار داشت: این درس به من آموخت چگونه از حقوق مردم دفاع کنم و به من آموخت که فرق قطع نامه شورای حکام با قطعنامه شورای امنیت یک کاغذ معمولی نیست و کسی که حقوق نخوانده باشد شاید این تفاوت را لمس نکند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن روحانی كاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه "با دوربین"  به تشریح برنامه‌ها و دیدگاه‌های انتخاباتی خود پرداخت.

وی گفت:‌ بنده متولد 1327 در سرخه از استان سمنان از یك خانواده مذهبی و انقلابی متولد شدم و از یازده سالگی از طرف پدر موظف شدم كه با كار در دوره تابستان مخارج تحصیلم را تامین كنم،‌ آن روز درک این مسئله خیلی برای من سخت بود، اما خیلی زود فهمیدم روی پای خود ایستادن چقدر لذت بخش است.

وی افزود: مادرم همیشه صبور و فداكار و مهربان همانند همه مادرها بود و آن روزها كه برادرم زندانی،‌ من فراری و پدرم تحت تعقیب بود او به تنهایی خانه و فرزندان را با صبوری اداره می‌كرد.

روحانی با اشاره به اینکه تحصیلات حوزوی‌اش در حوزه علمیه قم به مدت 10 سال بود و از اساتید بزرگی همچون آیت‌الله سلطانی،‌ آیت‌الله فاضل لنكرانی،‌ شهید بهشتی و شهید مطهری بهره‌های فراوان برده است گفت: در درس خارج از اساتید به نامی چون آیت‌الله سید محمد محقق داماد،‌ آیت‌الله گلپایگانی و آیت‌الله حائری یزدی،‌ درس‌ها و فن اجتهاد را آموختم كه در همین جا بر روان همه آنها درود می‌فرستم.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد:‌ درس دانشگاهی‌ام در رشته حقوق بود دوره لیسانس را در دانشگاه تهران گذراندم و فوق‌لیسانس و دكتری در خارج از كشور، اما حقوق و درس حقوق برای من پیام مهمی داشت؛ نه از این دیدگاه كه بسیاری از سیاستمداران بزرگ دنیا درس حقوق خواندند بلكه از این دیدگاه كه درس حقوق به من آموخت چگونه باید از حقوق مردم و منافع ملی به خوبی دفاع كرد؛ این درس حقوق بود كه به من آموخت كه فرق قطعنامه شورای حكام با شورای امنیت و یك كاغذ معمولی در چیست. آنكه حقوق نخوانده شاید این تفاوت‌ها را به خوبی احساس نكند.

وی همچنین با اشاره به سوابقش در نهضت اسلامی و مبارزه با رژیم ستمشاهی گفت: من رهبری امام و یارانش را به جان خریدم و همواره به عنوان یك سرباز در نهضت اسلامی ایستادم، سخنرانی‌ها،‌ منبرهای پرشور و انقلابی،‌ بازداشت‌ها، تحت تعقیب قرار گرفتن‌ها و ممنوع المنبر شدن‌ها چقدر زیبا بود و آنجا بود كه فهمیدم مسیر دستیابی به استقلال كشور آزادگی،‌ استقرار احكام اسلام و مبارزه با استبداد در این سرزمین است.

روحانی در ادامه اظهار داشت: انقلاب شكوهمند اسلامی پیروز شد و پس از آن همواره افتخار آن را دارم كه مسئولیت‌هایی را به عهده داشته باشم،‌ همیشه نماینده مردم بودم،‌الان هم نماینده مردم هستم. مشروعیتی كه از رای مردم به دست می‌آید چقدر سرفرازی دارد.

روحانی در ادامه این برنامه با اشاره به سوابق کاری و خدماتش در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: 20 سال با رای مردم در مركز قانون‌گذاری كشور به عنوان رئیس كمیسیون دفاع و سیاست خارجی خدمت و انجام وظیفه نمودم و پس از آن نیز دو دوره نماینده مردم در مجلس خبرگان رهبری بودم و هم‌اكنون نیز نماینده مردم استان تهران در مجلس خبرگان هستم.

وی با بیان اینكه نمایندگی امام(ره) و رهبری برای من افتخار بوده و هست،‌ تصریح كرد: هر زمان كه خواستم با امام (ره) ملاقات كنم لطف امام شامل حالم می‌شد و همان هفته یا هفته بعد می‌توانستم ایشان را زیارت كنم و در طول رهبری رهبر معظم انقلاب همیشه نماینده ایشان بوده و هم‌اكنون نیز نماینده ایشان در نهاد سری كشور یعنی شورای عالی امنیت ملی هستم؛ خوب می‌دانم نزدیكی با رهبری،‌ آشنایی طولانی و ارادت 45 ساله از سال 1347 تا به امروز سرمایه بزرگی برای من است و اینگونه روابط نزیك می‌تواند برای حل معضلات كشور كمك كند.

كاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در دوره‌های گذشته توانستیم صلح‌آمیز بودن پرونده هسته‌ای در شورای حكام را بعد از یكسال تلاش به اثبات برسانیم و فرصت لازم برای تكمیل فناوری هسته‌ای و توسعه روابط با كشورها را به وجود آوریم.

وی در ادامه با اشاره به سوابقش در دوران دفاع مقدس گفت: در كنار مسئولیت نمایندگی مردم و رهبری من در دوران دفاع مقدس مسئولیت‌های سنگینی را بر دوش داشتم، گرچه افتخار دفاع مقدس از آن شهیدان، جانبازان و خانواده‌های آنها است اما من نیز به عنوان یك سرباز سهمی داشتم. آن روزگاری كه فرماندهی جنگ بر عهده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود، ریاست بر ستاد قرارگاه خاتم‌الانبیاء را برعهده داشتم و همچنین فرماندهی پدافند هوایی با حكم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از دیگر سمت‌هایی بود كه در آن انجام وظیفه كردم؛ با حضور در ستاد پشتیبانی جنگ و ستاد پدافند، درس‌ها آموختم و یاد گرفتم كه با تخصص و همكاری با متخصصین چگونه می‌توان تحول بزرگی در یك بخش پیچیده فنی بوجود آورد، یاد شهید بابایی و شهید ستاری گرامی باد كه بار سنگین پدافند بر دوش آنها بود.

روحانی تصریح كرد: این تلاش و همکاری متخصصین بود که ما را در عملیات والفجر8 در سال 1364 قادر ساخت 73 فروند هواپیمای عراقی را سرنگون كنیم و دینا را به اعجاب واداریم.

وی افزود: درس دیگری که این مسئله به من آموخت این است که حراست از آسمان ایران نه تنها در بعد فضای جغرافیایی، بلكه در فضای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نیز همواره نیاز به حراست، ‌مراقبت و مواظبت دارد و آنگاه كه تخصص و ابزار لازم فراهم شود دشمن سركوب خواهد شد و ملت آزاد و در كنار امنیت و رفاه زندگی خواهد كرد.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: دوران دفاع مقدس با پیروزی رزمندگان اسلام پایان یافت و بنده بلافاصله به مدت 16 سال مسئولیت دبیری شورای عالی امنیت ملی را به عهده گرفتم؛ دوران افتخارآمیزی كه در 8 سال اول در كنار ریاست جمهوری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تلاش كردم و اولین دستاورد شورای عالی امنیت ملی در آن دوران بازپس‌گیری باقیمانده سرزمین اشغال شده توسط صدامیان، ‌آزادی همه اسرا و زندانیان و محكومیت عراق در شورای امنیت سازمان ملل به عنوان متجاوز بود؛ این افتخار اول شورای عالی امنیت ملی در آن مقطع حساس است و سپس محكومیت صدام آنگاه كه به كویت تجاوز كرد، قبل از آنكه كشورهای منطقه اعلام موضع‌گیری كنند اعلام موضع‌گیری بی‌طرفی فعال موجب حراست از منافع ملی و امنیت ملی شد و همگان را در موضع‌گیری ایران به تحسین واداشت.

وی  با بیان اینکه 8 سال در منصب شورای عالی امنیت ملی در زمان خاتمی بوده است ادامه داد: در دوره هشت ساله دوم در شورای عالی امنیت ملی كه همزمان با دوره ریاست جمهوری سید محمد خاتمی بود نیز اقدامات مهمی صورت گرفت، از جمله آن می‌توان به امضای تفاهم‌نامه امنیتی با عربستان و رابطه نزدیك و گرم با این همسایه نام برد.

روحانی با بیان اینکه مسئله 11 سپتامبر و موضع‌گیری عاقلانه جمهوری اسلامی ایران در آن حادثه حساس، یکی دیگر از دستاوردهای شورای امنیت ملی بود، تصریح کرد: موضع‌گیری منطقی ایران در اشغال افغانستان و عراق همه مقاطع حساسی بود که من افتخار داشتم در این اقدامات سهم بسزایی داشته باشم.

روحانی با اشاره به توطئه امریکا در پرونده هسته سال 1382، گفت:‌ مسئله مهم بعدی داستان توطئه آمریكا در مسئله پرونده هسته‌ای در سال 1382 و بعد از اشغال عراق بود كه با این بهانه می‌خواست كشور را در مسیر شورای امنیت، ‌تحریم و جنگ قرار دهد كه در این مقطع نیز با اقدامات به جا، توطئه آمریكا و رژیم صهیونیستی منجر به شكست شد.

كاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ‌پس از مذاكرات تهران با سه وزیر اروپایی، مقام معظم رهبری در سخنرانی خود در تاریخ 11/8/1382 این كار را تدبیر بدون عقب‌نشینی ایران و شكست توطئه آمریكا و اسرائیل اعلام کردند و در آن زمان ما توانستیم كشور را از شورای امنیت، ‌جنگ و تحریم دور كنیم.

وی تصریح كرد: توانستیم صلح‌آمیز بودن پرونده هسته‌ای در شورای حكام را بعد از یكسال تلاش به اثبات برسانیم و فرصت لازم برای تكمیل فناوری هسته‌ای و توسعه روابط با كشورها را به وجود آوریم، ‌پایان این دوره به گونه‌ای بود كه رهبری انقلاب از آن به عنوان مدیریت پخته و عاقلانه یاد كردند.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات  تاکید کرد تمام موفقیتم در پرونده هسته و ریاست 16 سال شورای امنیت ملی جز با هدایت، ارشاد رهبری ممکن نبود.

روحانی تاکید کرد: حضور در مجمع تشخیص مصلحت نظام در طول 22 سال و تصویب سیاست‌های كلی در امور مهم کشوری به ویژه چشم‌انداز 20 ساله و سیاست‌های كلی اصل 44 به تجربه من افزوده است.

وی خاطرنشان کرد: حضور بنده در مركز تحقیقات استراتژیك و تحقیق در زمینه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به گونه‌ای است كه ره‌توشه سنگینی را برای اداره كشور در اختیار دارم و به آن می‌بالم و به آن افتخار می‌كنم.

كاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ملت عزیز ایران ما امروز گرچه با مشكلات مهم اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاست خارجی مواجه هستیم و گرچه رشد اقتصادی ما در سالی كه گذشت به جای اینكه 8 درصد باشد منفی بود.

روحانی با اشاره به بد اخلاقی‌های موجود در جامعه گفت: رشد اقتصادی ما در سالی که گذشت به جای ۸ درصد منفی بود و پیش بینی می‌شود که در سال جاری همچنان منفی باشد. بیکاری از ۱۱ به ۱۲.۲ درصد، تورم از ۱۰.۳ درصد به ۳۰.۵ درصد ارتقاء یافت و این در حالی است که ما در ایران باعظمت زندگی می‌کنیم که دارای منابع غنی فیزیکی و مادی و دارای نیروی انسانی ارزشمند و فعال هستیم.

وی تصریح کرد: کشوری که در حساس ترین نقطه جهان قرار دارد و دارای جایگاه ژئوپلتیک و خاص و شاهراه گاز جهان است چرا می بایست گرفتار مشکلات معیشتی باشد.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریشه مشکلات معیشتی کشور را در مدیریت و تصمیمات فردی دانست، گفت: مگر یک نفر یا چند نفر یا جمع کوچک قادرند کشور بزرگی مثل ایران را در شرایط توطئه اداره کنند؟ ما نیاز به همگان و مشورت کارشناسان داریم، مگر می‌توان بهره بانکی را با یک نشست و برخاست یک یا دو رقمی کرد؟

وی با تاکید بر اینکه اقتصاد دستوری با شرایط امروز اقتصادی و جهانی معنا ندارد گفت: مشکل ما عدم مشورت، خودشیفتگی، عدم استفاده از ابزاری علمی و بی ثباتی ها در اداره کشور است.

وی ادامه داد: مگر می‌توان در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد نرخ دلار فلان مقدار می‌شود بنابراین نتیجه آن است که مشکلات از عدم مشورت، خود شیفتگی و عدم استفاده از ابزار علمی برای اداره کشور و بی‌ثباتی است.

نمایند مجلس خبرنگان با اشاره به تغییرات بی اندازه مدیران دولتی در دولت فعلی گفت: مهمترین و استراتژیک ترین وزارتخانه وزارت نفت است که 4 بار وزیران ارشدش تغییر کردند و وزارت کشور نیز همین طور، بانک مرکزی 3 بار مسوولانش تغییر کردند و دیگر دستگاهها نیز 5 یا 6 بار مسولانش عوض شدند ای کاش این بی ثباتی در مدیریت در سیاست نیز شاهد نبودیم.

روحانی افزود: از 8 آبان 91 تا 8 آذر 91، 37 بخشنامه و دستورالمعل اقتصادی صادر شد و در طول 5 ماه 60 بخشنامه  در باب سیاست پولی و ارزی صادر شد.

روحانی  اظهار داشت: مردم مدیریت کارآمد و ثبات و آرامش و قدرت آینده نگری می‌خواهند. در کنار این مشکلات قانون گریزی‌ها حتی عدم ابلاغ مصوبه مجلس به چشم می‌خورد، در حالیکه اساس کشور باید اطاعت از قانون و شفافیت باشد تا اعتماد در جامعه به وجود آید.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ادامه به مشکلات کشور اشاره کرد و افزود: بداخلاقی‌ها، اضافه کردن شکاف‌ها کنار گذاشتن یک جناح و منزوی کردن کارشناسان از جمله مسائل گذشته هستند.

روحانی با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید استفاده از تمام شایستگان انجام خواهد شد تصریح کرد: در دولت بنده همواره از متخصصین و صاحب نظران استفاده می‌شود. همچنین شورای پول و اعتبار و سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی به قدرت و استقلال خود می‌رسند.

نمایند مجلس خبرگان اظهار داشت: مردم بزرگوار اداره کشور می‌بایست اداره علمی و حکمرانی باید شایسته باشند. استفاد از نخبگان در همه عرصه‌ها انجام شود با شفافیت در مورد مشکلات و آمارها با مردم صحبت شود تا بتوانیم از این طریق از پیچ‌تاریخی عبور کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: اگر امروز مشکلات اقتصادی، گرانی، بیکاری، فساد اداری و ضربه بر اخلاق وجود دارد، و روابط ما با کشورهای جهان با مشکلات فراوانی توام است، علت آن این است که یک دولت کارآمد و مدیریت درست شکل نگرفته است.

وی با بیان اینکه کشورها بدون ارتباط سازنده با جهان پیشرفت نخواهند داشت گفت: جایی جهان امکان ناپذیر است ما می‌توانیم با تعامل سازنده کشور را از مشکلات انجام دهیم و با گرانی و بیکاری مقابله کنیم، همچنین با یک حرکت صحیح در یک مسئله اقتصادی می توانیم بیکاری را حل کنیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: بیکاری امروز نه تنها یک مشکل اقتصادی است بلکه مشکل اجتماعی و معضل فرهنگی را نیز به دنبال دارد به طوری که شاهدیم از هر ۵ ازدواج یکی به طلاق منجر می‌شود و یا اینکه در عرصه اقتصادی کارخانه‌های کشور تنها ۲۰ تا ۴۰ درصد از ظرفیت فعال برخوردار است.

روحانی از اجرای برنامه مدون برای حل مشکلات اقتصادی اجتماعی، فرهنگی سیاست داخلی و خارجی خبر داد و خاطرنشان کرد: در دولت من برنامه کوتاه مدت یک ماه و صد روزه وجود دارد چرا که در زمان کوتاه قادریم تحولات اقتصادی را در کشور به وجود آوریم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: با ایجاد یک دوره تنفس می‌توان مشکلات کارخانه‌ها را حل و فصل کنیم و همین طور با تفاهم بین بانک مرکزی و بانکهای کارگشا می‌توان اجناس انبار شده داخل گمرک‌ها را به بازار برگرداند و در عرصه سیاست خارجی نیز می‌توان روابط خارجی را به صورت مناسبی تنظیم کرد چرا که روابط خارجی آرزو نیست بلکه این مقوله با شناخت جهان مشاهده واقعیت‌ها و هزینه فایده کردن دست یافتنی است.

وی با بیان اینکه ایران یک کشور قدرتمند و حساس در منطقه است تصریح کرد: با میلیون‌ها دل و نگاه مسلمانانی که به موفقیت این کشور چشم دوخته اند مقداری برنامه لازم است تا معضلات اقتصادی ناشی از تحریم حل شود، ما باید اقتصاد کور را از شرایط فعلی نجات دهیم و اخلاق را در جامعه احیا کنیم.

روحانی خاطرنشان کرد: فرهنگ مسئله‌ای نیست که بشود به صورت دستوری به مردم اعلام کرد بلکه می بایست در این مقوله با مردم تعامل شود. لازم به ذکر است بگویم دولت تدبیر و امید با توانمندی ملت و حضور نخبگان و مدیران لایق قادراست این مشکلات را به حل و فصل نهایی برساند.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات با تاکید بر اینکه همه کار با تدبیر امکان پذیر است گفت این تدبیر ما را به ساحل امید می رساند و دولت تدبیر و امید قادر است معضلات کشور را با اراده مردم و سرمایه های ملی حل و فصل کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز