خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل برق منطقه ای گیلان در گفتگو با ایلنا:

نیروگاه سیکل ترکیبی پره سر 280 میلیون یورو اعتبار نیاز دارد

asdasd

خروجی نیروگاه از طریق خطوط فشار قوی به پونل (دوخط)، فومن (یک خط)، رشت صنعتی (یک خط)، اردبیل (دو خط)، رشت شمالی (یک خط) و انزلی (اخط) منتقل می شود

ایلنا - رضوانشهر: مدیر عامل برق منطقه ای گیلان از افتتاح کامل نیروگاه سیکل ترکیبی پره سربه عنوان اولین تجربه مشارکت بخش خصوصی در صنعت برق کشور در اردیبهشت سال آینده خبر داد و گفت: فاز اول آن هم اکنون در حال بهره برداری ولی نیاز به 280 میلیون یورو دارد.

کریم آزادگان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایلنا در رضوانشهر نیروگاه سیکل ترکیبی پره سر را یکی از طرحهای مهر ماندگار دولت دهم در گیلان عنوان کرد و اظهار داشت: این نیروگاه با ساختار(بی. او.تی)،ظرفیت 968 مگاوات در شرایط ایزو و متشکل از دو بلوک هر بلوک شامل دو واحد گازی و یک واحد بخاری است.

وی خاطر نشان کرد: نیروگاه سیکل ترکیبی پره سر در 120 کیلومتری شمال غرب شهرستان رشت قرار دارد و با استفاده ازتوان مندی متخصصان و کارخانجات گروه مپنا و سایر کارخانجات داخل کشور ساخته می شود که سهم بخش ساخت داخل کشور بیش از 93 درصد است.

این مسوول، تصریح کرد: در راستای کاهش مصرف سوخت با استفاده از نیروگاههای سیکل ترکیبی در کشور میزان مصرف به حداقل می رسد و نیروگاه سیکل ترکیبی پره سربه عنوان اولین تجربه مشارکت بخش خصوصی در صنعت برق کشور در سال 2000میلادی از طریق مناقصه بین المللی با مشارکت شرکت های فالک ایتالیا، مپنا بین المللی و (دی.اس. دی)آلمان واگذار شد.

آزادگان، اذعان کرد: در ادامه کار به علت مشکلات ناشی از صدور تضامین مورد نیاز سهام داران خارجی و امتناع آنها از پذیرش متن ضمانت نامه و شرایط پروژه و در راستای جلوگیری از تطویل کار بنا به پیشنهاد وزارت خانه های نیرو و دارائی در سال 85 به شرکت مپنای منتقل شد.

وی متذکر شد: این شرکت به عنوان محور اصلی، عملیات اجرایی پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی پره سر را آغاز نمود که اولین تجربه کشور در اجرای هم زمان و یک پارچه به صورت سیکل ترکیبی است.

مدیر عامل برق منطقه ای گیلان در ادامه با اشاره به حضورمهندس فتاح وزیر وقت نیرو در اسفند 85 در محل ساخت نیروگاه پره سر و صدور دستور شروع عملیات اجرائی آن، بیان داشت: این مقام عالی وقت وزارت نیرو با تاکید بر اهمیت اجرای این پروژه ملی نوید برخورداری پروژه از تسهیلات حساب ذخیره ارزی را اعلام کردند.

آزادگان، یاد آور شد: زمین نیروگاه سیکل ترکیبی پره سر با مساحت 100 هکتار در 6 اردیبهشت سال 86 تحویل شرکت احداث کننده پروژه گردید و عملیات اجرایی ساخت آن آغاز شد که این نیروگاه شامل 4 واحد توربین گازی هر یک به ظرفیت 160 مگاوات است.

وی اضافه کرد: سیستم خنک نیروگاه از نوع یک بار گذر است که به وسیله آب دریا عملیات خنک کن انجام می شود و این نیروگاه قابل توسعه به دو بلوک دیگر سیکل ترکیبی است.

به گفته این مسوول، انرژی الکتریکی تولید شده نیروگاه سیکل ترکیبی پره سر از طریق پست 230 کیلو ولت و تعداد 8 فیدر به شبکه برق سراسری منتقل می شود که 4 فیدر برای بخش توسعه نیز علاوه بر 8 فیدر فوق لحاظ شده است.

آزادگان، تاکید کرد: خروجی نیروگاه از طریق خطوط فشار قوی به پونل (دوخط)، فومن (یک خط)، رشت صنعتی (یک خط)، اردبیل (دو خط)، رشت شمالی (یک خط) و انزلی (اخط) منتقل می شود.

وی آب مصرفی نیروگاه را از طریق سه حلقه چاه عنوان کرد و ابراز داشت: پیشرفت مالی پروژه از کل مبلغ سرمایه گذاری که معادل 570 میلیون یورو می باشد که تاکنون 290 میلیون یورو از طریق وام تجاری و آورده نقدی تامین و مابقی سرمایه گذاری حدود 280 میلیون یورو هنوز تامین نشده و این مهم باعث بروز تاخیرات و افزایش هزینه های اجرایی شده است.

مدیرعامل برق منطقه ای گیلان،در پایان، اظهار کرد: افتتاح کامل نیروگاه سیکل ترکیبی پره سربه عنوان اولین تجربه مشارکت بخش خصوصی در صنعت برق کشور در اردیبهشت سال آینده و هم اکنون فاز اول آن هم اکنون در حال بهره برداری است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز